El Departament de Cultura, de la mà del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC), inicia l’actuació per descobrir i consolidar les pintures murals originals que Helios Gómez va fer a la capella Gitana de la Model.
El projecte es divideix en quatre fases i ara se n’inicia la segona, amb una durada aproximada de tres mesos. La primera va consistir en la realització dels estudis previs, que han confirmat l’existència de pintura mural a tota la cel·la, incloent el sostre.
La segona fase, de descoberta de les pintures, és una actuació molt dificultosa perquè les capes sobreposades són molt rígides, estan molt adherides i s’han d’eliminar mil·límetre a mil·límetre per no malmetre la pintura original. A més de la documentació habitual amb fotografia digital i mitjançant diferents tipus de radiacions abans, durant i després de la intervenció, una vegada descobertes les pintures murals també es farà una fotogrametria 3D de tot el conjunt.
En la tercera fase es restauraran les pintures murals i en la quarta fase s’elaborarà un protocol de conservació preventiva. Posteriorment, es realitzarà la museïtzació de l’espai en consonància amb la resta de l’Espai Memorial que s’ubicarà a la quarta galeria i al panòptic.
La capella Gitana és el nom amb el que es coneix la cel·la número 1 del primer pis de la quarta galeria, a l’antic corredor dels presos condemnats a mort i que cobria les funcions d’oratori. La cel·la, de 7,6 m², va ser pintada el 1950, durant una de les estades del pintor, cartellista i poeta Helios Gómez a la presó. El nom de la capella ve donat pel fet que tots els personatges, inclosa la Mare de Déu i el Nen, estan representats amb la pell fosca característica de l’ètnia gitana a la que l’artista pertanyia i que sempre va reivindicar.
Són unes pintures en homenatge als presos i a la seva patrona la Mare de Déu de la Mercè, patrona també de la ciutat de Barcelona. Aquestes pintures van ser tapades el 1998 amb diverses capes de pintures (blava-blanca), argumentant motius d’higiene. Gràcies a diversos testimonis fotogràfics antics es coneixen les composicions pictòriques a dos dels paraments de la cel·la.