Les aules d’acollida accelerades centren la sessió de la Comissió de Planificació Educativa del CEMB

La Comissió de Planificació Educativa del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) va centrar la seva sessió d’aquest 20 de gener a analitzar el recurs de les aules d’acollida accelerades.
La cap de la Unitat recerca i avaluació del Consorci d’Educació de Barcelona, Marta Comas, va ser l’encarregada de presentar aquesta iniciativa pionera que va engegar el Consorci el curs 2023-2024 per millorar l’adaptació de l’alumnat nouvingut de l’ESO.
Les aules d’acollida accelerades tenen com a objectiu que aquest alumnat pugui assolir els coneixements, la confiança i el domini bàsic de la llengua. Per això, durant quatre mesos fan 30 hores setmanals de català, per tal que després d’aquest període puguin incorporar-se a l’aula amb més preparació. El recurs compta amb professorat expert, format i mentoritzat per professionals d’escoles oficials d’idiomes, utilitzant les seves metodologies d’ensenyament de llengües estrangeres.
En el curs 2023-2024 es van posar en marxa vuit aules d’acollida accelerades, que van treballar amb 134 alumnes d’entre 2n i 4t d’ESO. Els resultats del projecte mostren dades prometedores: el 74% de l’alumnat que va participar a les proves finals de català van aconseguir el nivell A2, una xifra molt més elevada que la que es dona en les aules d’acollida ordinàries.
Després de la prova pilot del curs anterior, en aquest curs 2024-2025 s’han ampliat fins a 10 les aules d’acollida accelerades, afegint-hi també una segona edició en el segon quadrimestre. A més, aquest curs la iniciativa s’obre també a l’alumnat castellanoparlant, ja que fins ara s’havia centrat als nouvinguts amb llengües no romàniques.
Les aules d’acollida accelerades s’entenen com un mecanisme de prevenció de la desvinculació escolar i sobretot pretenen ser una eina per assegurar la continuïtat d’aquest alumnat als ensenyaments postobligatoris. Amb aquesta iniciativa integradora, doncs, es vol reduir un potencial fracàs escolar i abandonament dels estudis.