Amb l’objectiu de vigilar i garantir la defensa dels drets de les persones consumidores d’energia, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), els reguladors europeus i la Comissió Europea van iniciar l’any 2020 una sèrie d’actuacions en matèria de protecció del consumidor.
Aquestes actuacions han pres una major rellevància en els últims mesos, davant l’escenari d’augment de preus i el context de transformació energètica amb el que es troben les persones consumidores.
Les persones consumidores de gas i electricitat tenen la possibilitat d’escollir lliurement la companyia subministradora, i tenen a la seva disposició una gran varietat d’ofertes en el mercat. Per ajudar a les persones en aquest procés, la CNMC compta amb un comparador d’ofertes d’energia, tant de gas com d’electricitat.
També posa a disposició de la ciutadania les següents eines:
- Un Simulador de la Factura d’Electricitat: Un simulador de factures d’electricitat de subministraments acollits al Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC) i factures d’últim recurs per a persones consumidores vulnerables.
- Un qüestionari que permet comprovar si la persona consumidora és vulnerable, on també se li proporciona tota la informació necessària per a sol·licitar el bo social.
- Una aplicació per ajudar a les persones consumidores a entendre les seves factures de gas i electricitat, amb l’objectiu d’involucrar a les persones en les seves decisions energètiques.
- També es pot accedir a guies i recomanacions sobre el funcionament dels mercats energètics.
Finalment, us recordem que a Barcelona teniu a la vostra disposició els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) i l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC), que us poden ajudar i assessorar en temes relacionats amb l’energia i el consum en general.