Cine, ciencia, tecnología y feminismos al ciclo Docs Hedy Lamarr 2023 del Canòdrom
La tercera edició del cicle de cinema documental al Canòdrom – Ateneu d’Innovació Democràtica se celebrarà el mes de juny. És protagonitzada per històries d’activistes que aixequen la veu davant el poder, i es recolzen en la tecnologia i la força de l’organització ciutadana per reivindicar els seus drets.
Què passa quan la ciència està condicionada pels grans interessos econòmics? Què podem fer davant la vulneració dels drets humans per part dels governs? Des de la cura, la col·lectivitat i l’organització ciutadana que les protagonistes del cicle Docs Hedy Lamarr 2023 intenten canviar el món per fer-lo més just i habitable. A partir del 9 de juny comencen tres nits d’estiu per repensar el paper de la tecnologia i la innovació democràtica a l’hora de revisar les lluites socials del present i construir l’activisme del futur.
A La belleza y el dolor coneixem la història de la fotògrafa de la contracultura novaiorquesa Nan Goldin i el seu activisme contra la dinastia farmacèutica de la família Sackler, responsables de l’epidèmia més gran d’opioides de la història dels Estats Units. La força col·lectiva és creadora de Diarios de Myanmar: un document proper al periodisme ciutadà que denuncia les atrocitats del cop d’estat de 2021 al país, recolzant-se en les noves tecnologies. La societat civil organitzada també s’apropia de les eines digitals a Bienvenidos a Chechenia. Hackejant els algoritmes de detecció facial, els protagonistes fugen de la «neteja» governamental anti-LGBTQ+ de la república rusa de Chechenia.
T’esperem a la fresca del Canòdrom per gaudir de les tres projeccions del cicle Docs Hedy Lamarr 2023. L’obertura de portes: 21.00 h.
Divendres 9 de juny, 21.30 h: La belleza y el dolor (All the Beauty nd the Bloodshed)
- Laura Poitras, Estats Units, 2022
- 1h 53min, +16, Versió original amb subtítols en castellà
Considerada una de les fotògrafes vives més importants dels Estats Units, Nan Goldin va fundar el 2017 el grup activista PAIN amb l’objectiu de pressionar als museus i institucions artístiques per a posar fi a la seva relació amb la família Sackler, propietaris de la farmacèutica productora del Oxycontin, alhora que denunciaven el seu paper en l’epidèmia que va colpejar els Estats Units i que es va emportar la vida de 600.000 persones.
Lleó d’Or a Venècia i nominada a l’Òscar a la Millor Pel·lícula Documental, La belleza y el dolor de l’oscaritzada Laura Poitras pel documental CitizenFour segueix la vida de Nan Goldin, de la seva feina com a fotògrafa de la contracultura i el seu activisme. Però també parla de com el poder ho arrossega tot sense contemplacions.
Divendres 16 de juny, 21.30 h: Diarios de Myanmar (Myanmar Diaries)
- Myanmar Film Collective, Myanmar, Noruega, Països Baixos, 2022
- 1h 10min, +13, Versió original amb subtítols en català
El Myanmar Film Collective signa sota l’anonimat aquests poderosos diaris cinematogràfics per a denunciar les atrocitats comeses pel general Min Aung Hlaing a Myanmar des del cop d’estat de 2021. Aquest jove col·lectiu de cineastes anònims es juga la vida per a demostrar la crua realitat del seu país. Barrejant el documental i la ficció construeixen un monument cinematogràfic que transmet l’asfíxia de viure en un malson amb vulneracions flagrants dels drets humans.
Un poderós crit de denúncia col·lectiva contra les atrocitats del general Min Aung Hlaing. El periodisme ciutadà, el cinema i la imaginació com a arma de defensa per l’horror dictatorial. Una obra impactant guanyadora del millor documental a la Berlinale 2022.
Divendres 30 de juny, 21.00 h: Bienvenidos a Chechenia (Welcome to Chechnya)
- David France, Estats Units, 2020
- 1h 47min, +12, Versió original amb subtítols en català
Des de 2016 el líder de Txetxènia, Ramzan Kadyrov, ha estat l’artífex d’una operació centrada en la «neteja de sang» dels txetxens pertanyents al col·lectiu LGBTQ+, que té com a finalitat detenir, torturar i executar les persones disidents. A Bienvenidos a Chechenia ens acostem al dia a dia d’un grup d’activistes que hi lluiten amb les seves pròpies mesures a mode de resistència.
Els documentalistes arrisquen la seva vida al costat dels activistes per a donar a conèixer aquestes atrocitats tan poc denunciades, mentre protegeixen la identitat de les víctimes canviant les seves cares mitjançant tècniques de deepfake.