Servei de Premsa
26/12/2024
Barcelona, a punt per entrar a la fase 1 de desescalada
24/05/2020
Temps estimat de lectura: 10 minuts
L’Ajuntament de Barcelona reforça els serveis amb l’avançament de fase i apel·la a la prudència i coresponsabilitat de la ciutadania en els nous usos i activitats permesos
La fase 1 de desconfinament permetrà obrir les terrasses dels locals de restauració amb els criteris de distanciament corresponents i la distribució d’usos a la via pública
També obriran demà les guinguetes de les platges. L’Ajuntament i el sector han acordat mantenir 30 taules per establiment habilitant passeres i tarimes. A més com en el cas de les terrasses, es retornarà el 75% de les taxes de la temporada 2020 i el 100% dels dies que no han pogut obrir abans del 25 de maig
Es recomana a la ciutadania desplaçar-se en modes de transport sostenible, especialment a peu, en bicicleta i transport públic. TMB reforça a partir de demà el nombre de trens i busos a les hores de més afluència
Els serveis de neteja es recuperen al 100% per acompanyar l’increment dels usos i les activitats que es poden fer a la via pública. S’amplia l’horari dels punts verds, que obriran també obriran a la tarda
Alguns serveis municipals recuperen a partir de demà l’atenció presencial: alguns centres de serveis socials, oficines d’atenció a la ciutadania i serveis d’atenció a les dones
La ciutat de Barcelona està preparada per entrar en la Fase 1 de la desescalda amb el reforç dels serveis per garantir que el procés es fa amb totes les mesures preventives i de seguretat per a la ciutadania. El canvi a la fase 1 per a la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana està avalada per l’evolució a la baixa de les xifres de transmissió de la Covid-19, tot i que cal apel·lar a la prudència de la ciutadania perquè el nou coronavirus encara es troba en circulació activa. Igualment, la decisió ha estat compartida a la comissió creada per l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat de Catalunya, encarregada de fer un seguiment continu de la malaltia i de la conveniència o no de sol·licitar l’avançament de fase. En concret, i a banda del reforç de la detecció i del sistema sanitari que gestiona el departament de Salut de la Generalitat, l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) ha pogut constatar una reducció progressiva de les persones infectades per Covid-19 a la ciutat.
Actualment el nombre mitjà de casos nous que cada persona infectada pot arribar a provocar en el període d’una setmana es troba en 0,85, per sota per tant de l’1 que marcaria l’expansió del virus. A mitjans del mes de març aquest mateix indicador, conegut com RT, es trobava per sobre de 7. D’altra banda, l’excés de mortalitat ha caigut també fins a situar-se novament dins dels paràmetres habituals. En concret, i després d’un excés de mortalitat de 3.347 defuncions addicionals a la mitjana de l’última dècada, la ciutat de Barcelona torna a registrar al voltant de 35 defuncions diàries.
En aquestes circumstàncies que permeten avançar de fase, l’Ajuntament de Barcelona recorda que continuen vigents les franges horàries per als diferents col·lectius i activitats.
- De 6 a 10 hores, horari esportiu i de passeig per a persones de 14 a 70 anys.
- De 10 a 12 hores, persones majors de 70 anys.
- De 12 a 19 hores, nens acompanyats d’un adult.
- De 19 a 20 hores, persones majors de 70 anys.
- De 20 a 23 hores, horari esportiu i de passeig per a persones de 14 a 70 anys.
Amb l’entrada a la fase 1 a partir de demà dilluns, podran obrir les 5.500 terrasses dels locals de restauració de la ciutat, complint amb les mesures establertes de distanciament social i distribució d’usos a la via pública.
També podran obrir a partir de demà les guinguetes situades a les platges de la ciutat, amb mesures de distanciament i el retorn del 75% de les taxes municipals per a la temporada 2020 que es podria allargar a la de 2021 si les mesures d’excepcionalitat continuen vigents.
Totes les guinguetes podran mantenir un màxim de 30 taules, per això s’habilitaran tarimes i passeres perquè es puguin distribuir amb les mesures de distanciament establertes. En aquests espais addicionals, es permetrà la instal·lació de para-sols.
L’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb el sector, rebaixarà el 75% de la taxa a les guinguetes que obrin durant la temporada i també se’ls retornarà el 100% dels dies que no han pogut obrir a causa de l’estat d’alarma previs a 25 de maig. La temporada prevista fins al 30 de novembre, permetrà la possibilitat, per a aquelles guinguetes que no vulguin obrir fins a aquesta data, poder tancar el 30 de setembre o el 31 d’octubre, amb el retorn corresponent del 100% de les taxes fins al 30 de novembre.
Pel que fa a les trobades de persones, a partir de demà estaran permeses fins a un màxim de de 10 persones, en domicilis particulars, terrasses o via pública, sempre que es pugui garantir un distanciament de 2 metres i amb ús de mascareta.
Els comerços de Barcelona no varien la seva situació respecte la fase 0 avançada que ja ha viscut la ciutat aquesta setmana. Així, poden obrir els comerços de menys de 400 m2 i els de més han de limitar la superfície a aquests metres. L’aforament ha de ser del 30% de l’habitual. Des del passat 18 de maig, un 82% dels comerços de Barcelona ha pujat la persiana, segons les dades recollides pels serveis de comerç de cada districte. La majoria de comerços que no han obert han mostrat la voluntat de fer-ho en els propers dies.
Amb l’augment de les activitats permeses, a partir de demà dilluns, es posen en marxa una sèrie de mesures i serveis per compassar la ciutat als nous usos i activitats que pot fer la ciutadania.
Mesures per garantir una mobilitat segura
Per poder garantir una mobilitat segura, TMB incrementa demà dilluns l’oferta de trens i autobusos amb reforços especials a les hores punta i a les línies de més afluència. Es recorda a tota la ciutadania que l’ús de mascareta és obligatori al transport públic. Es recomana planificar els desplaçaments i evitar, en la mesura del possible, les hores punta. TMB també reforça el personal de seguretat per facilitar els fluxos de persones allà on sigui necessari.
Per facilitar els desplaçament a peu i amb bicicleta, l’Ajuntament de Barcelona fa setmanes que està adaptant els carrers de la ciutat perquè la ciutadania pugui moure’s de forma segura i sostenible. Els últims set grans àmbits de la ciutat alliberats per caminar-hi en cap de setmana fan que ja s’hagin guanyat 501.756 m2 per al vianant.
100% dels serveis de neteja i recollida de residus
Per compassar l’ampliació dels usos de la via pública i les activitats permeses, a partir de dilluns s’incorpora la totalitat del personal disponible per reprendre el 100% dels serveis de neteja municipals amb la freqüència habitual.
Els serveis mantindran les mesures de seguretat per als treballadors, la minimització de l’ús dels vestuaris, la sortida esglaonada dels equips i la desinfecció dels espais de contacte dels centres de treball.
Els serveis de desinfecció dels entorns sensibles, mercats, supermercats, hospitals, centres sanitaris i farmàcies, així com la desinfecció de contenidors es mantindran actius.
Pel que fa als serveis de recollida de residus, des de dilluns passat està restablert el servei de recollida de mobles i es recorda a la ciutadania la necessitat de respectar el dia i els horaris per treure els mobles i trastos al carrer, per poder garantir la retirada durant la nit.
També es reprenen els serveis auxiliars de recollida com ara el manteniment preventiu de contenidors i papereres o els serveis de moviments de contenidors.
D’altra banda, els punts verds recuperen l’activitat també en horari de tarda, adaptant els horaris per condicionar i netejar els espais. Durant les dues setmanes que han funcionat en horari de matí, els punts verds han tingut 34.000 usuaris.
A partir de demà, els horaris dels punts verds mòbils, de barri i de zona seran els següents:
- Punts verds de barri, oberts de dilluns a dissabte de 9 a 14 hores i de 16.30 a 19 hores.
- Punts verds de zona, oberts de dilluns a divendres de 8.30 a 18 hores, i dissabte i diumenge oberts de 9.15 a 12.45 hores.
- Punts verds mòbils, oberts de dilluns a dissabte de 8.30 a 14 hores i de 16.30 a 19.15 hores.
Es recorda a tots els usuaris dels punts verds de barri i mòbils que l’accés s’ha de fer de forma individual i que és obligatori l’ús de mascareta. Als punts verds de zona, a banda de mantenir una distància mínima de 2 metres i l’ús de la mascareta, l’aforament es limita a 5 usuaris.
Reobertura dels cementiris de la ciutat
Coincidint amb la fase 1 de desescalada, els cementiris de Barcelona tornen a obrir per poder-hi fer visites en l’horari habitual. Des de l’inici de l’emergència sanitària els recintes han estat tancats al públic i s’ha facilitat l’accés a les famílies que han patit una pèrdua per fer-hi l’enterrament o la incineració.
Totes les persones que accedeixin a les instal·lacions de Cementiris de Barcelona han de mantenir les mesures de distanciament i portar mascareta. A aquelles persones que visitin un difunt, es recomana que es dirigeixin directament a la sepultura familiar i que si coincideixen amb altres usuaris mantinguin la distància de seguretat. Els objectes i draps utilitzats per a la neteja de la sepultura s’han de llençar en bosses hermèticament tancades.
En aquesta fase de la desescalada s’estableix un aforament màxim als cementiris:
- Cementiris de Sants, Sarrià, Horta i Sant Gervasi, aforament màxim de 50 persones.
- Cementiris de les Corts, Sant Andreu i Poblenou, aforament màxim de 150 persones.
- Cementiris de Montjuïc i Collserola, un màxim de 150 vehicles circulant al mateix moment.
Pel que fa a les oficines d’atenció a l’usuari dels cementiris també obriran en l’horari habitual per fer qualsevol tràmit. És obligatori l’ús de mascareta i mantenir una distància de seguretat de com a mínim dos metres.
Pel que fa a les cerimònies de comiat, es limita la presència de familiars a un màxim de 15 persones en els enterraments a l’aire lliure i un màxim de 10 familiars en cas d’incineració, que es realitza dins les instal·lacions de cremació de Montjuïc.
Atenció presencial dels serveis municipals
L’Ajuntament de Barcelona coincidint amb l’entrada a la fase 1, reobre alguns serveis municipals de forma presencial. A partir de demà obren al públic 20 centres de Serveis Socials, que des de l’inici de l’emergència sanitària han continuat treballant intensament de manera telemàtica amb un pla de contingència específic i 9 centres oberts al públic per garantir l’atenció presencial d’urgència a la ciutadania.
Oficines d’Atenció a la Ciutadania
A partir de dilluns s’inicia la represa progressiva de l’atenció a les Oficines d’Atenció Ciutadana (OAC) que només atendran els usuaris amb cita prèvia. A l’OAC de Sant Miquel, en servei des del passat 18 de maig, se sumaran les oficines dels Districtes de Sants-Montjuïc, Les Corts, Horta-Guinardó, Sant Andreu i Sant Martí.
Per accedir a l’atenció de les oficines és indispensable demanar cita prèvia a través del telèfon 010. Es donarà prioritat als tràmits urgents que no es puguin gestionar per telèfon o internet, o quan la ciutadania que els hagi de tramitar no disposi de mitjans digitals per fer-ho de manera no presencial.
Les oficines d’atenció a la ciutadania han adaptat el seu espai a les mesures de seguretat, s’han instal·lat mampares als llocs d’atenció a l’usuari i rètols informatius amb les normes d’utilització de l’espai. També s’han senyalitzat els recorreguts per garantir la distància de seguretat i el personal atendrà els usuaris amb equips de protecció individual.
Es recorda que s’ha ampliat la cartera de tràmits i s’ha simplificat la tramitació de consultes i gestions a través del telèfon 010 amb l’objectiu d’evitar al màxim el desplaçament a les OAC.
Atenció presencial dels serveis de Feminismes i LGTBI
Aquest dilluns, 25 de maig, també es reprenen i s’amplien les atencions presencials als serveis municipals de l’àrea de Feminismes i LGTBI, per poder atendre les dones que ho requereixin. Aquests serveis són els Punts d’Informació i Atenció a les Dones (PIAD), el Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA), el Servei d’Atenció Socioeducativa (SAS) de l’Agència ABITS, i de la Unitat contra el Tràfic d’Éssers Humans (UTEH).
Punts d’Informació i Atenció a les Dones (PIAD):
A partir de dilluns tres PIAD començaran a fer atenció presencial a les dones que ho requereixin, sempre amb cita prèvia, prioritzant el Punt més proper al domicili o lloc de treball de la dona. Els tres punts que faran l’atenció presencial, que es cobrirà amb tot l’equip de professionals dels PIAD organitzat per torns, són:
- PIAD Ciutat Vella, c. Nou de la Rambla, 45
Dimarts, dimecres i dijous de 9 a 14 h. - PIAD Eixample, c. Calàbria, 264
De dilluns a divendres de 9 a 14 h, i puntualment a la tarda per a dones que no poden desplaçar-s’hi al matí. - PIAD Sants-Montjuïc, Pas de Fructuós Gelabert, 2
De dilluns a divendres de 9 a 14 h.
L’atenció presencial serà només per al servei d’atenció individual, que passaran de prestar-se telemàticament a poder-se fer en persona. Pel que fa a l’atenció grupal i tallers, es mantenen de forma telemàtica, així com l’assessorament jurídic, que se seguirà fent de forma telefònica.
Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA):
El SARA amplia a partir de dilluns l’atenció presencial al punt del c. Marie Curie, 16, fins al 30% de l’equip professional, que s’organitzarà per torns, de manera que cada setmana un 30% de l’equip farà atenció presencial i la resta treball a distància. Fins ara, l’atenció presencial s’havia limitat a l’atenció d’urgències.
Així, a partir de dilluns, el SARA oferirà:
- Atenció presencial d’urgències de dilluns a divendres de 9 a 13 h, sense cita prèvia.
- Atenció presencial per a primeres visites i aquelles visites de seguiment que ho requereixin. L’horari principal serà de 9 a 15 h i a la tarda, segons disponibilitat per a dones que no puguin desplaçar-s’hi als matins.
La resta de l’atenció se seguirà fent de forma telemàtica.
Servei d’Atenció Socioeducativa (SAS) de l’Agència ABITS:
Fins ara, la tasca del SAS s’ha organitzat a distància de dilluns a dijous, i els divendres una persona de l’equip feia treball presencial per a la gestió dels ajuts econòmics amb les dones usuàries del servei. A partir del dilluns 25, el servei passa a prestar-se de manera mixta, amb un 30% realitzant treball presencial i la resta, de forma telemàtica.
Es realitzarà treball a distància i torns presencials de forma alterna de dilluns a dijous, en dues franges horàries, de 9 a 13 h i de 14 a 18 h, de dos professionals a cada franja per realitzar atencions presencials amb cita prèvia als espais habilitats de l’edifici municipal del c. València, 344, per garantir distàncies i mesures de seguretat,.
Tots els divendres amb cita prèvia es continuaran realitzant entregues puntuals presencials d’ajuts, tal com s’ha fet les darreres setmanes.
Unitat contra el Tràfic d’Éssers Humans (UTEH):
La UTEH també passarà a realitzar la seva tasca de forma mixta, amb el 30% de professionals fent treball presencial i la resta, a distància. Durant les darreres setmanes, l’atenció de seguiment era a través del treball a distància i les urgències eren ateses al SARA.
A partir del 25 de maig s’oferirà, sempre amb cita prèvia, atenció presencial els dimarts i dijous de 9 a 14h a la seu del servei, passeig de Sant Joan, 75, i acompanyaments fora del servei, quan sigui necessari. S’atendran urgències, primeres visites i el seguiment de les dones ateses que ho requereixin.
Paraules clauCOVID-19/ desescalada/ fase 1/