Barcelona oferirà sessions d’educació financera a les persones grans de la ciutat : Servei de Premsa

Barcelona oferirà sessions d’educació financera a les persones grans de la ciutat

02/10/2022



Temps estimat de lectura: 5 minuts

S’inicien les sessions d’”Educació financera per no deixar ningú enrere”

Les sessions aprofundiran en els productes bancaris i serveis financers, com els comptes bàsics, les targetes i comissions i els préstecs personals, així com en la banca en línia i en els canals de reclamació

El sector bancari a Espanya ha reduït la xarxa d’oficines en més d’un 50% i el personal en un 40%, i les persones grans són el col·lectiu més afectat

L’Ajuntament de Barcelona iniciarà el 4 d’octubre les sessions ‘Educació financera per no deixar ningú enrere’ per a persones grans i el seu entorn proper als deu districtes de la ciutat, en una iniciativa de les regidories de Comerç i Consum i Persones Grans. Aquestes sessions han de permetre explicar els seus drets davant les entitats financeres i serveis bancaris a les persones consumidores, aprofundir en com evitar l’exclusió dels serveis financers d’alguns col·lectius, i proporcionar consells de prevenció i de seguretat.

Per al regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, Joan Ramon Riera, “el posicionamient de negoci de les entitats bancàries no pot anar en detriment dels drets als seus client, especialment en aquells sectors més vulnerables”. “L’Ajuntament ha iniciat, més enllà de negociacions amb els bancs per minorar els efectes negatius a la població del disseny de la nova banca, accions per reduir la bretxa digital, formació en banca digital així com col·laborar en el disseny i desenvolupament d’un  marc legal encara més garant dels drets als clients financers”, ha celebrat. Tot, ha afegit, amb un sol objectiu: garantir els drets de la ciutadania i donar suport per trencar la bretxa digital en sectors altament vulnerables com ara les persones grans o que compten amb alguna discapacitat.

Per la seva banda, Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda, ha assenyalat: “Les persones grans i el seu entorn necessiten un reforç formatiu en temes bancaris, per poder actuar amb major seguretat i autonomia. Per això, de la mà del Consell Assessor de la Gent Gran i les Associacions de Consumidors especialitzades, oferim una formació especialitzada i des de la proximitat”.

A la tasca d’informació de l’OMIC que fa de forma permanent i durant tot l’any, s’ha considerat d’especial rellevància, fer una tasca d’educació i prevenció amb aquestes sessions específiques en temes financers a tots els Districtes de la ciutat conjuntament amb dues entitats especialitzades en els drets de les persones consumidores en temes financers, com son AICEC-ADICAE i ASUFIN.

Un element clau perquè aquesta informació arribi a les persones grans és la participació, en alguns casos, de les persones de confiança de l’entorn de la persona gran. Per això, les sessions també estan obertes a persones que vulguin acompanyar la gent gran.

L’educació financera és necessària en tots els col·lectius però en especial entre les persones grans. El sector bancari a Espanya ha reduït la xarxa d’oficines en més d’un 50% i el personal en un 40%. La ràpida transformació tecnològica i digital que estan vivint la banca i la societat en general està reforçant encara més aquesta tendència. Tot plegat està afectant especialment les persones grans, que són les que presenten més dificultats per adaptar-se a les noves tecnologies i pateixen especialment la desaparició de la banca tradicional.

Per ajudar a pal·liar aquests efectes, l’Ajuntament de Barcelona, es va reunir fa uns mesos amb els representants del Consell Assessor de la Gent Gran i les diferents associacions de defensa dels drets de les persones consumidores l’àmbit financer i de serveis bancaris. En el marc d’aquestes trobades, es va comprometre a informar els col·lectius de gent gran sobre els drets de consum davant les entitats financeres, atendre les seves queixes i donar suport presencial a les possibles reclamacions.

 

Sessions en els deu Districtes

Des de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC) i coincidint amb el Dia Internacional de les Persones Grans l’1 d’octubre i el Dia Mundial de l’Educació Financera el 3 d’octubre, durant el mes d’octubre es realitzaran deu sessions informatives als districtes  adreçades a les persones grans i al seu entorn, que seran presencials i gratuïtes, i amb duració aproximada d’una hora. Aquestes sessions s’impartiran de manera coordinada amb els Districtes, i amb la col·laboració de les entitats de defensa de les persones consumidores AICEC-ADICAE i ASUFIN, especialitzades en temes financers.

En aquestes sessions es tractaran, en primer lloc, les relacions de consum i els drets de les persones consumidores, en especial en temes financers i els productes bancaris; així com els serveis d’atenció de les entitats financeres i entitats bancàries.

També es dedicarà un temps a aprofundir en els diversos productes bancaris i serveis financers, com els comptes bàsics, les targetes i comissions, els préstecs personals, les hipoteques i els avals (en especial, les cancel·lacions), el sobreendeutament, les hipoteques inverses, els vitalicis i les assegurances de salut i de vida; també la llei de la segona oportunitat, i els plans de pensions.

Les sessions també dedicaran un apartat a la banca en línia, i una altra a les recomanacions preventives, com les visites a domicili, els missatges al mòbil i les estafes, així com una altra sessió sobre on adreçar-se per fer les consultes i com reclamar.

 

Informar, prevenir i atendre

Durant el 2022, l’OMIC ha realitzat diverses actuacions per informar, prevenir i atendre a les persones grans en les seves relacions de consum amb les entitats financeres i bancàries i defensar els seus drets com a persones consumidores.

Amb el mateix objectiu, enguany s’ha publicat la guia bàsica de consum per a les persones grans; es va posar en marxa un telèfon de “desatenció bancària” per atendre les persones afectades per les pràctiques de les entitats bancàries, la disminució de serveis i assessorar com fer les reclamacions, i s’han realitzat 33 sessions informatives de petit format als casals de gent gran. A més a més, l’OMIC té un servei d’atenció presencial i telefònica prioritària per la gent gran i afectada per la bretxa digital per les consultes i reclamacions en consum.

A banda d’aquestes sessions específiques d’educació financera, l’OMIC segueix oferint sessions informatives als diferents equipaments i col·lectius durant tot l’any. Les sessions les imparteix la pròpia OMIC i les diferents associacions de persones consumidores. Les sessions poden ser per a un públic divers i les temàtiques poden ser tant genèriques o per a col·lectius com temàtiques específiques de consum.

 

Per assistir a una sessió informativa es pot fer a través de l’enllaç: https://ajuntament.barcelona.cat/omic/ca/lobservatori/sessions-informatives-i-deducacio-en-consum.

També està disponible el telèfon d’informació 934 023 274 (de dilluns a divendres) de 9.30 a 14 hores i el web https://ajuntament.barcelona.cat/omic/ca.

 

Més informació: https://ajuntament.barcelona.cat/omic/sites/default/files/arxius/sessions_informatives_eduacio_financera_omic.pdf

 





Paraules clau

educació financera/ gent gran/