El XXIII Fòrum d'ACAVE analitza els reptes de les agències de viatges i el seu paper en la cadena de valor

El XXIII Fòrum d'ACAVE analitza els reptes de les agències de viatges i el seu paper en la cadena de valor

Després d’un estiu de rècord, les enquestes auguren una tardor i hivern molt positiva per a la reserva de viatges, malgrat els escenaris de desacceleració econòmica que preveuen els experts.

Jordi Valls, tinent d’acalde d’Economia, Hisenda, Promoció Econòmica i Turisme, destaca la importància del factor humà a les agències de viatges. Després d’un estiu de rècord, les enquestes auguren una tardor i hivern molt positiva per a la reserva de viatges, malgrat els escenaris de desacceleració econòmica que preveuen els experts.

Els reptes de les agències de viatges i el seu paper en la cadena de valor del turisme són els dos temes que han centrat el debat del XXIII Fòrum d’ACAVE, la principal trobada per analitzar les tendències de futur del sector de les agències de viatges a Espanya que cada tardor organitza ACAVE. Aquesta edició, que s’ha celebrat a Sant Pau Recinte Modernista de Barcelona, ha reunit més de 200 participants.

Jordi Martí, president d’ACAVE, considera que “les agències de viatges experimentaran en els propers anys una important transformació. Ens enfrontem a notables reptes com canvis en els hàbits de consum, l’aparició de la intel·ligència artificial i per suposat el canvi climàtic. No hem de tenir por al canvi. De fet, el sector de les agències de viatges ha estat un dels que millor ha sabut transformar-se i adoptar amb naturalitat fenòmens com la digitalització. Davant d’aquest context vam veure imprescindible que el Fòrum anual d’ACAVE centrara el seu debat en aquests canvis”.

La primera taula de debat s’ha centrat en l’estratègia dels proveïdors turístics i el valor de les agències de viatges en la distribució turística. En la segona sessió, en la qual s’han abordat els nous reptes de les agències de viatges, Arnau Boronat, CEO de POL VIATGES, ha considerat que la transició ecològica, especialització i digitalització són els tres principals reptes als quals s’enfronten les agències. L’últim debat ha consistit en un diàleg sobre les tendències dels viatgers davant l’evolució econòmica entre la conductora de l’esdeveniment, la periodista Cristina Riba, i l’analista econòmic i divulgador tecnològic Marc Vidal. Ha explicat que a nivell global no hem arribat a nivells prepandèmia a causa dels nivells alts d’inflació.

En la clausura, el conseller d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, Roger Torrent, ha explicat que les agències, com qualsevol altre sector econòmic, s’han de transformar associant-se amb tecnologies disruptives. “Davant d’una ciutadania cada vegada més exigent, les agències han d’aportar valor per mantenir la competitivitat“.

També hi ha estat present, realitzant la clausura de l’esdeveniment, Jordi Valls, tinent alcalde d’Economia, Hisenda, promoció Econòmica i Turisme de l’Ajuntament de Barcelona, qui ha destacat la importància del factor humà en les agències de viatges.

 

L’enquesta d’ACAVE

L’enquesta que s’ha presentat s’ha realitzat entre les més de 400 agències que formen part d’ACAVE i que representen tant sector emissor i receptiu a nivell nacional, tant en l’àmbit de touroperadors, minoristes i de creuers.

En aquesta ocasió s’ha preguntat també per alguns dels temes que es tractaran al Fòrum, com per exemple quins són els nous reptes als quals s’enfronten les agències de viatges:

Els enquestats han situat com a principal repte l ‘encariment dels preus, un fenomen transversal que ha afectat tots els productes turístics que conformen el viatge combinat: transport, allotjament, restauració o activitats. A continuació, identifiquen el repte de la transformació digital i la intel·ligència artificial, un procés que comporta grans oportunitats, però del qual ningú pot anticipar una direcció clara. En tercer lloc, s’apunta a la incertesa econòmica: aquest factor està obligant moltes empreses a treballar amb escenaris a curt termini que els impedeixen la planificació estratègica. Seguidament els enquestats van coincidir a apuntar el repte de l ‘escassetat de personal qualificat, una conseqüència encara de la pandèmia que va fer que molts professionals canviessin de sector. Un altre repte per a les agències és el canvi climàtic, potser un dels factors que més s’espera que afecti tant l’activitat de les destinacions turístiques com el comportament del consumidor a curt i mitjà termini. L’ últim dels factors en què les agències coincideixen és la competència dels mercats emergents.

 

Balanç d’estiu i previsió de tardor i hivern de 2023

Les agències enquestades per ACAVE fan un balanç molt positiu de la temporada d’estiu que va acabar aquest mes de setembre. Un 50% de les agències de viatges va registrar increments en les vendes d’entre un 5 i un 15% respecte a la mateixa temporada del 2022. Un altre 41% de les agències enquestades va tancar l’exercici d’estiu per sobre del 15% d’increment en vendes respecte al 2022. Aquests increments han estat comuns a agències emissores, receptives i també especialitzades en creuers.

Per a la tardor i l’hivern s’espera que la venda de viatges es mantingui malgrat les previsions de recessió per a alguns mercats emissors europeus i un encariment dels preus que encara no amaina. Un 59% de les agències esperen que les vendes creixin entre un 5 i un 15% respecte a la tardor i hivern del 2022. Un altre 18% espera que aquest creixement sigui per sobre del 15%. Un altre 23% espera repetir els resultats de 2022.

Un 63% de les agències afirma que ara per ara encara no ha notat cap símptoma de fre en la reserva de viatges. Un 18% sí que ho ha notat, però estan convençuts que l’activitat es recuperarà amb les vendes d’última hora.

 

Balanç i previsions agències emissores

Entre les destinacions nacionals més demandades pels espanyols aquest estiu van destacar especialment Andalusia, els dos arxipèlags (Balears i Canàries), seguits per Catalunya i la Costa Atlàntica. Entre les destinacions internacionals més demandades encapçala la llista Estats Units, seguit de costes i illes del Mediterrani, Orient Pròxim i Mitjà, Àfrica, països asiàtics i seguits a més distància per Creuers, Sud-amèrica.

Preguntats sobre les previsions per a la tardor i l’hivern 2023, un 65% afirma que la inflació no afectarà les reserves dels espanyols, mentre que un altre 6% espera un alentiment de l’activitat, encara que al final la gent acabi contractant a l’últim moment. Mentrestant, hi ha un 29% d’enquestats que considera que el client espanyol viatjarà menys en aquest període.

 

Balanç i previsions agències receptives

Per mercats d’origen, el més important va ser França, seguida per aquest ordre per Regne Unit (el mercat que més ha crescut aquest any), Estats Units (que continua creixent temporada rere temporada) i Països Nòrdics. Entre les destinacions nacionals més demandades pels viatgers internacionals va destacar en primer lloc Catalunya, seguida de prop per Andalusia, Balears, i destinacions urbanes com Barcelona i Madrid, que han registrat els majors increments respecte a la temporada 2022. També destaca la Costa Atlàntica (Galícia, Astúries, Cantàbria i Euskadi) i en menor mesura altres destinacions d’interior.

Preguntats sobre les previsions per a la tardor i l’hivern 2023, un 75% espera que la contractació de viatges continuï creixent mentre que un 25% espera un cert alentiment de l’activitat.