Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona (PSTD)
El Pla de Sostenibilitat Turística en Destinació Barcelona implica una aportació econòmica important dels fons NextGenerationUE a la desconcentració de l'oferta turística de Barcelona, amb 41 milions d'euros previstos. Amb aquest fons s'actualitzen i modernitzen equipaments i espais que havien quedat obsolets o se'n projecten de nous, a fi d'optimitzar la distribució dels fluxos turístics i també millorar la qualitat de vida de la ciutadania.
Barcelona s'està consolidant com un destí líder en turisme urbà sostenible. Per fer-ho, ha aconseguit prop de 41 M€ de fons europeus Next Generation per invertir en projectes estratègics que reordenin l’economia del visitant i el model turístic. La convocatòria per a plans de sostenibilitat turística del govern d’Espanya ha aprovat 19 projectes presentats per Barcelona per avançar en eixos com la millora de l’eficiència energètica, la transició digital, la competitivitat i la transició verda i sostenible. Aquestes mesures despleguen el compromís de Barcelona per transformar i diversificar el model turístic, en el marc de l’agenda econòmica Barcelona Green Deal, que situa l’economia del visitant com un sector estratègic per al desenvolupament econòmic i social, amb un efecte multiplicador de riquesa per a tota la ciutat.
Les actuacions, que es desenvoluparan fins al 2026, s’agrupen en quatre grans eixos: competitivitat, transició verda i sostenible, eficiència energètica i transició digital. Aquests eixos s’adeqüen als requisits de la Unió Europea, i estan agrupats en sis àmbits d’actuació: Litoral, Besòs/Collserola, Montjuïc, mobilitat sostenible, nova oferta turística desconcentrada i innovació.
Els 6 àmbits persegueixen 6 objectius:
- Consolidar la sostenibilitat del model turístic i el seu encaix i coherència amb el model de ciutat i amb la vida de la ciutadania, sensibilitzant als agents de l’economia del visitant
- Fomentar la desconcentració territorial de l’activitat turística apostant pel policentrisme, a través de la posada en valor de nous imaginaris
- Promoure la posada en valor o creació de nous continguts basats en la cultura, la creativitati en els valors diferencials de Barcelona com a destinació
- Fomentar la mobilitat turística sostenible compatible amb el model turístic i de mobilitat de la ciutat
- Impulsar processos de millora de l’eficiència energètica i mitigació del canvi climàtic en l’activitat turística
- Potenciar la digitalització integral de l’activitat i promoció turística
Totes les actuacions significaran un guany en la qualitat de vida de les ciutadanes i ciutadans de Barcelona, ja que milloraran, per exemple, la mobilitat urbana, i descentralitzaran l’arribada del turisme, fent més sostenible l’economia del visitant.