Balls · Músiques · Resistències | Bollywood

Un recorregut sobre els balls, les músiques i les resistències de les pel·lícules de l'Índia, encunyades sota el paraigua de l'extens fenomen i conjunt d'imaginaris de Bollywood.

El 5 de març de 2024 del calendari gregorià, assistim a una nova edició del cicle Balls · Músiques · Resistències, organitzat per l'Espai Avinyó i en col·laboració amb el Cinema Maldà. La sessió va estar a càrrec del cantant, artista escènic i agitador cultural barceloní, Vignesh Melwani, amb la participació especial de la cantant Aparna M Das.

Durant la sessió, Vignesh ens comparteix fragments de pel·lícules, en un recorregut singular i "no expert" pel fenomen cultural del Bollywood que, d'una banda, defineix a tota la producció cinematogràfica que es realitza a Bombai i en hindi i, per l'altre, és un element de cohesió comunitària on diferents generacions, diàspores i col·lectivitats es troben.

El recorregut comença per les primeres pel·lícules produïdes a Bombai que, sota el domini britànic, és un lloc d'encreuament d'influències cinematogràfiques i expressions antiimperialistes, on es troben els primers cineastes i artistes de les tradicions de música, la dansa, el teatre i la poesia índies que beuen del tractat Nāṭya-Śāstra i el teatre parsi.

Després apareix l'era daurada del cinema indi (1949 ? 1975) que després de la independència de l'Índia duu a terme històries costumistes, drames melodramàtics, cançons d'amor i el kathak com en la pel·lícula icònica a Mughal-e-azam (1960). En els anys setanta i fins als vuitanta, s'encunya el terme de Bollywood amb les masala movies, el cinema de l'Índia canvia radicalment el seu enfocament cap a la crítica social, la rebel·lia i protagonismes corals. Per a la mostra, Sholay (1975).

Assistim en els noranta a l'anomenada era dels Khan, amb actors com Shahrukh Khan, romanços on cessen els herois i trames antisistema. Finalment, explica Vignesh com en les últimes dècades sorgeixen produccions masala del sud de l'Índia, alternatives enfront d'una representació racial homogènia de la societat de l'Índia.

A continuació, més reflexions del diàleg:

  • Al principi Vignesh comenta que "des de la cultura dominant el cinema de Bollywod es considera exòtic o kitscch. Bollywood és un fenomen molt ampli i està en transformació constant".
  • "Més enllà de la influència mútua entre Hollywood i Bollywood, el cinema de l'Índia connecta des dels seus inicis amb les seves arts escèniques, danses, músiques i expressions", aquí Vignesh es refereix sobretot al Nāṭya-Śāstra, el teatre parsi de l'Iran i la dansa katak.
  • Sobre Bollywood i la narrativa masala (barreja) comenta: "En els setanta apareixen les pel·lícules masala, romanços i personatges que volen subvertir el sistema i la corrupció, on pot ser que no hi hagi una sola escena de ball i, així i tot, és conegut com Bollywood".
  • Recordant la seva infància comenta que "abans de les plataformes d'Internet, el cinema era una experiència de llarga durada i de trobada, veure una pel·lícula a l'Índia en la meva infància era tot un esdeveniment familiar i festiu".
  • En definitiva, "Bollywood és un paraigua creatiu que permet la connexió entre expressions, imaginaris i referències culturals que, més enllà de la cinematografia, ens connecta".

bollwood