Balls · Músiques · Resistències | Bomba Porto-riquenya al Casc Antic

La diàspora porto-riquenya a Barcelona ens convida a compartir sabers, memòries i expressions de resistència entorn a la Bomba porto-riquenya.
 
El passat 14 de juliol de 2022 l'Espai Avinyó organitza en col·laboració amb Bornlab, el programa de mediació comunitària del Born CCM "Estar, ballar, 3, 4", una trobada a l'aire lliure dinamitzada per la companyia de música i ball Caminando en Yubá. Format per dones, aquesta companyia proposa la Bomba porto-riquenya com una eina social i artística per fomentar la vida en comunitat. Les acompanyen en aquest batey: Bomba Salitre de visita per la ciutat i Bomba Clandestina, reconegut grup local.
 
Caminando en Yubá fa un viatge per la memòria de la diàspora africana a l'illa des del prisma de la Bomba. Diu Isadora Libertad, artista de la companyia: "La Bomba porto-riquenya és la nostra herència negra. Ve dels nostres ancestres que van ser esclavitzats, els van portar d'una punta del món a una altra sense el seu consentiment i sense saber a on anaven. Però es van retrobar amb la veu: el cant; l'expressió del cos: el ball i el ritme: el tambor."
 
Així, fa més de quatre segles, les persones esclavitzades de l'illa creen un llenguatge propi, indiscernible per als patrons de les hisendes sucreres, un espai de trobada de la diàspora africana en el Carib, anomenat la Bomba, present a Barcelona gràcies a la migració porto-riquenya.
 
Ressaltem algunes reflexions i aprenentatges sorgits de la trobada:
 
  • Per sentir la Bomba cal recordar, diu Isadora "que els nostres cossos, les nostres mans i les nostres veus es mouen a través de codis de resistència, de cossos que estaven colonitzats, que sentien ràbia perquè no eren lliures".
  • En la percussió de la Bomba el primo o subidor és el tambor o barril principal, que guia i es comunica amb les bailaoras. Els tambors buleadores que són la base del ritme són d'herència africana, mentre la maraca i la cuaa són d'herència taína.
  • Les cançons i danses narren situacions transmeses per generacions, algunes permeten resoldre conflictes, ja que "el batey és un espai de conversa, per arribar a acords i resoldre conflictes, on podem entendre a l'altre, ballant amb aquest tambor que ens arriba al cor", diu la cantaora de flamenc i de bomba, Sara García.
  • La Bomba és un acte de memòria en present, pel fet que el sistema colonial imposat fa més de cinc-cents anys continua vigent a Puerto Rico i aquesta tradició, diu Isadora, permet una "identitat, una vida i un país propi".


 

Gif 'Balls · Músiques · Resistències | Bomba Porto-riquenya al Casc Antic' © Violeta Ospina