Balls · Músiques · Resistències | K-pop
Una trobada sobre el fenomen del K-pop (pop coreà) per recuperar alternatives ètiques, divertides i sostenibles amb el planeta per continuar ballant.
L’Espai Avinyó, en col·laboració amb el Canòdrom – Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica, va presentar una nova sessió del cicle Balls · Músiques · Resistències amb la participació d’Alba Lafarga, el grup Riot GRLZ de Hana Studio, i les ballarines i professores de K-pop Hana i Sendy. Va ser una invitació a experimentar, aprendre i viure la intersecció entre música, dansa i tecnologia.
L’activitat va començar amb una mostra coreogràfica de Riot GRLZ, grup de competició de K-pop de Hana Studio. Tot seguit, les ballarines Hana i Sendy van conversar sobre com van aprendre i construir comunitat amb el K-pop (abreviatura de Korean pop). A partir de les experiències de Sandy i Hana, vam posar la lupa sobre el K-pop com a fenomen més enllà de les coreografies virals: els vídeos i les xarxes socials no només difonen els balls, sinó que també influeixen en com es dissenyen els moviments, en la producció i l’estètica, i en com els participants construeixen identitat i comunitat a través del ball.
La gestora cultural Alba Lafarga, co-creadora de Pantube, va oferir una xerrada sobre el K-pop, els fandoms (comunitats de fans que ja existien abans d’Internet) i el Fedivers, és a dir, “xarxes socials alternatives a les comercials de Silicon Valley”. Vam parlar de com les fans participen en la promoció dels grups, donen suport a causes solidàries, cuiden la salut mental i impulsen accions polítiques. També vam explorar alternatives obertes a Internet comercial, com PixelFed, on les Riot GRLZ es van fer una foto per al seu nou perfil després de posar a la resta de participants a ballar.
Algunes cites del diàleg:
- “Jo crec que el K-pop és molt guai per passar-ho bé, sobretot per compartir amb els teus amics el que t'agrada i crear un espai positiu. També serveix per conèixer gent i fer una mica de comunitat, que és realment el que crea aquest univers de K-pop.” – Sandy
- “Les fans de BTS van organitzar per deixar sense seients un míting del Donald Trump, fent reserves massives a través de la pàgina web. I quan hi va haver les manifestacions del Black Lives Matter, la policia federal de Detroit va començar a demanar fotos dels manifestants per poder-los identificar, i les fans de BTS van omplir la pàgina web de fan camps dels seus ídols perquè no els poguessin trobar realment. Això mostra com internet permet accions col·lectives molt potents impulsades per les comunitats de fans.” – Alba Lafarga
- "Vinc d'una formació molt més acadèmica, vaig començar amb ballet i teatre musical, i sempre he estat a una aula. A l'aula el que guanyes és un professor que t'està guiant, indicant i corregint. L'avantatge de ballar fora és que pots estar hores il·limitades fins que es faci fosc amb els amics i també és divertit.” – Hana
- “Totes aquestes accions de les fans tenen lloc a l’internet comercial, on moltes vegades no són sostenibles ecològicament… Més que sostenibilitat, van cap a un acceleracisme d’internet. Però això no és l’objectiu: es poden buscar altres espais, com el Fedivers, xarxes obertes i autogestionades, per organitzar-nos col·lectivament sense dependre de les plataformes comercials.” – Alba Lafarga