Balls · Músiques · Resistències | Músiques del Magrib

Un discofòrum per conversar i ballar la pluralitat d'històries de les músiques del nord d'Àfrica, des de l'experiència situada de joves discjòqueis de la diàspora.

Dissabte 20 de setembre, l’Espai Avinyó presenta una nova sessió del cicle Balls · Músiques · Resistències en format de discofòrum i punxada, en col·laboració amb el Centre Cívic Convent Sant Agustí. Aquest recorregut sonor pren com a eix musical les músiques del nord d'Àfrica, aprofitant el marc de les Festes de la Mercè, que enguany han convidat Casablanca com a ciutat de referència. La conversa amb les discjòqueis Yasmina Karrum i Soumeya és dinamitzada per l'educadora social Yousra Touri El Mansouri. 

Yousra introdueix el discofòrum parlant del concepte Magrib, que prefereix evitar perquè el considera "molt ambigu" i útil al colonialisme. En canvi, opta per referir-se a les músiques del nord d'Àfrica, que “estan profundament arrelades al passat, i les cançons tradicionals no són només melodies, sinó portadores d'històries dels nostres pobles; reflecteixen cerimònies, rituals i moments molt importants de les comunitats”.

A partir d'aquí, cada artista va presentar un tema musical que abordava qüestions com les seves múltiples herències musicals i les resistències dels pobles sense fronteres, la relació entre música i canvi social, i la reivindicació de la transmissió oral i de la memòria dels espais comunitaris. Es van tractar els diàlegs i tensions entre generacions, així com la reivindicació de referents locals com Pinan o Ikram Boulum. Després del diàleg amb el públic, Soumeya va transformar l'escenari en una pista de ball.

Destaquem algunes reflexions més del diàleg:

  • Soumeya diu sobre les seves arrels musicals: “Els anys 90 i 2000 van ser un període molt dur per a Algèria, marcat per la violència i els canvis polítics. En aquest context, la música va jugar un paper de resistència, amb cantants com Khaled, Cheb Hasni o Cheb Mami que parlaven d'amor i de les condicions socials de la població".
  • “Per a mi, és important com Guedra Guedra ens connecta a través d'extractes de cançons tradicionals, com en una peça basada en l’Ahwach, un cant i ball tradicional de l'Atlas que narra penes i amors, així com melodies sorgides de les batalles contra els colonitzadors, amb les quals s’honora el passat”, relata Yasmina Karrum en un extracte d’un set del DJ i productor marroquí."
  • Actualment, DJs i productors creen remixes i noves versions, fusionant l'electrònica amb altres gèneres, ajudant a preservar el patrimoni magrebí. No obstant això, si aquest treball no es fa amb respecte i sense conèixer l'origen de les cançons, pot tenir conseqüències negatives per a la cultura", adverteix Soumeya.
  • "En moltes cançons està present Lalla Bouya, un tribut a una reina amazig que va lluitar contra els àrabs. Cançons que em transporten als passejos pel camp amb el meu pare al cotxe. Cançons on et sents fora de casa, però també com si estiguessis a casa", comparteix Yasmina Karrum.

Per últim, us convidem a escoltar el <<llistat d’aquest discofòrum>>.

fotos