Gnawa: a tres cordes

 
La música Gnawa està present en el teixit cultural de Barcelona i als espais de sanació i memòria de la diàspora africana de la ciutat.
 
En col·laboració amb La Iguana: Cultura de proximitat, l'Espai Avinyó va presentar dissabte 19 de març un conversatori i una sessió musical sobre la música Gnawa del Marroc. Aquesta trobada va reunir a Abdellah Harroch, mestre de gnawa per herència familiar; Walid Mahmoud Mountassir, cantant i intèrpret de guembri, arrelat a l'escola de transmissió oral marroquina; Salah Eddine Touali, cantautor i creador "Indie Gnawa" i la participació musical de Mohamed Khtira, del grup 'Gnawa Adelarte'.
 
La dinamització de la conversa va estar a càrrec de l'escriptor i educador Youssef El Maimouni que ens va parlar sobre l'aparició de la música Gnawa al Marroc: una "història indissociable de la història de l'esclavitud", comenta, ja que les rutes comercials al segle XVI - XVII comerciaven amb persones esclavitzades que "sortien del port d'Essaouira (avui tan de moda) desarrelades a Amèrica". Així, la música i l'espiritualitat es barregen en un context amazigh i de mística sufí per donar lloc a la tradició del Gnawa.
 
Aquí algunes reflexions més de la conversa:
 
  • Els instruments del Gnawa recorden i simbolitzen la memòria i la resistència de les persones esclavitzades: el guembri, per exemple, té forma d'un vaixell; les càrcabes simbolitzen les cadenes; el ball en si mateix "és un instrument", comenten Walid i Maalem Abdellah.
  • La fusió del Gnawa i la seva adaptabilitat a l'hora de barrejar-se amb altres gèneres musicals com per exemple el rock. Tenim l'exemple del Maalem Abdellah Harroch, que ens va parlar de la seva experiència tocant amb el músic de jazz Randy Weston o també la proposta musical de Salah, que fusiona Gnawa amb indie rock en un reconeixement de les seves arrels i de la seva ciutat d'origen: Tànger.
  • Els músics comenten que avui dia el Gnawa és reivindicat i valorat com quelcom propi en el context marroquí. Youssef comenta sobre aquest tema que "és veritat que no acceptem la part africana del Marroc" i Walid proposa tenir "el cor obert" per aprendre i escoltar música Gnawa.
  • El Gnawa té un caràcter ritual i terapèutic. Les seves nits (les liles) són un esdeveniment en el qual es realitza la curació de mals físics i espirituals. Està connectat amb diferents manifestacions i musicalitats afroatlàntiques. Pertany a "una cultura de sanar", matisa Walid.