L'any Panikkar | Presentació del llibre “Panikkar per Panikkar”
Les mirades diferenciades de Josep Maria Esquirol i Xavier Melloni ens apropen al pensament de Panikkar.
El 29 d'octubre de 2018, la Biblioteca Jaume Fuster va acollir la presentació del llibre “Panikkar per Panikkar” i una confrontació filosòfica sobre el que probablement és l’element més central del pensament del filòsof “La intuïció cosmoteàndrica”.
Quina és la relació entre Déu, l’ésser humà i el món? Es tracta de tres dimensions de la realitat que estan interconnectades i no és poden entendre aïlladament, o bé les hauríem de concebre com a realitats separades? Aquestes i més qüestions, van acompanyar l’espai de diàleg- debat entre Xavier Melloni, antropòleg, teòleg i fenomenòleg de la religió, jesuïta i estudiós dels Exercicis Espirituals, té al mateix temps un ampli coneixement dels textos de les diverses religions. i Josep Maria Esquirol, filòsof i professor de Filosofia de la Universitat de Barcelona; conduït per Teresa Guardans, filòloga i doctora en Humanitats, professora del CETR, el Centre d’estudi de les tradicions de saviesa, de Barcelona, i centrada en l’estudi de l’àmbit silenciós.
Lola López, Comissionada d’Immigració, Interculturalitat i Diversitat de l’Ajuntament de Barcelona, va ser l’encarregada d’obrir un acte que reflecteix el compromís amb la difusió del llegat del filòsof, que té com a base fomentar el diàleg intercultural. “La iniciativa, des de l’Ajuntament de Barcelona, per programar un acte com el d’avui obeeix a l’objectiu de promocionar el diàleg, l’intercanvi de sabers des de la igualtat i el reconeixement”. Vivim en la Barcelona de la cruïlla de cultures, del pluralisme religiós. “Volem que Barcelona sigui una finestra al món on tothom pugui mirar i transmetre la seva mirada, independentment del seu origen, religió o cultura”.
Ignasi Moreta, editor de Fragmenta Editorial i Comissari de l’Any Panikkar, va presentar la primera edició en català del llibre Vita e parola de Raimon Panikkar amb el títol “Panikkar per Panikkar”. Es tracta d’una antologia de textos del filòsof elaborada pel mateix autor per acostar-nos als aspectes més rellevants del seu pensament, editada per l’Ajuntament de Barcelona conjuntament amb l’Editorial Fragmenta.
En acabar la presentació, Teresa Guardans, va ser l’encarregada de conduir una confrontació filosòfica entre dues de les veus més singulars del pensament actual, Josep Maria Esquirol i Xavier Melloni. Destaquem del diàleg:
- Melloni va iniciar el diàleg explicant la visió Panikkariana del món, entesa com una relació entre allò diví, allò humà i allò còsmic. L’aproximació de Panikkar a aquests elements s’explica com una triada: tres abordatges però una sola realitat. Aquestes tres dimensions de la realitat, segons Panikkar, no es poden entendre de manera separada, sinó que en constant relació es constitueixen com a realitat en majúscules. Aquest punt de partida, es el més essencial i vertebrador del seu pensament.
- Josep Maria Esquirol,, respon a Melloni afirmant que aquesta manera d’entendre la realitat està allunyada de l’experiència quotidiana de l’ésser humà corrent. “L’experiència quotidiana de l’ésser humà no és d’unitat sinó de separació. Existeixen els éssers humans i el món per separat, com a realitats separades, i deixo Déu fora de l’equació per no complicar-ho massa. No sento que el món i els éssers humans siguem el mateix. I és precisament per això que les relacions humanes són tan intenses. Els vincles humans són en tant que som individus diferenciats”.
- Melloni respon a Esquirol dient que el pensament de Panikkar no està allunyat de l’experiència sinó que hi posa un gran èmfasi. “La qüestió és el que entenem com a experiència. A Occident estem centrats en l’experiència des del segon ull, l’ull de la raó, el racional. Però existeix també un tercer ull que és l’ull de l’experiència mística, al que es dóna molt més pes a l’Orient. I, afegeix, no podem deixar Déu fora de l’equació perquè és central en el pensament de Panikkar, sense Déu, sense la dimensió divina, tota la resta de dimensions perden el sentit, no se sostenen”.
- A això Josep Maria Esquirol respon que Panikkar elabora el seu discurs filosòfic des d’una perspectiva teològica; no des del punt de vista humà. No es tracta d’una filosofia sistemàtica, sinó d’una filosofia il·luminadora i per aquest motiu és tan potent o ens sembla tan potent, perquè parla de coses que estan més enllà de la nostra experiència immediata i quotidiana. Però, afegeix: “Des del punt de vista humà, podem oferir aquesta mirada il·luminada? Jo crec que no”. Esquirol afegeix que existeix una filosofia que tendeix a la confusió. “Una de les claus de la capacitat humana de generar, és la diferenciació. Jo no sóc tu i tu no ets jo i aquesta consciència és importantíssima per respectar-te a tu en tant que altre, en tant que diferenciat”.