Memòria dels teixits
Dissenys de moda amb memòria per a respondre a un imaginari col·lectiu divers i a la recerca d'una producció sostenible amb el planeta i la vida.
El 22 de juliol vam celebrar la conversa 'Memòria dels teixits' amb la col·laboració del Centre Cívic Torre Llobeta i la participació de l'artista i patronista Sofia Archer, la creadora de la marca de roba Orgullo Raíces, Judith Gómez, Odegua de Junior Osas Alfred i la dissenyadora de modes (Andrea Juzga) de Diambaar, de la cooperativa Diomcoop.
Durant la conversa, la dinamització de Sofia Archer va donar pas a diferents escenaris on les convidades enfronten diversos reptes a l'hora de crear, oferir i difondre la seva iniciativa. D'una banda, apareix la relació amb la memòria afectiva i familiar de la diàspora africana en relació amb les corporalitats dissidents o no normatives.
Per l'altre, sorgeix el repte ètic de la sostenibilitat, respecte al factor humà i quant al factor planetari. Es parla del consum de teixits locals, el fet d'oferir productes per Internet i la baixa escala de producció de les marques slow fashion. En aquest sentit, es va parlar també sobre la tela wax i les contradiccions en matèria de sostenibilitat.
Finalment, es va abordar breument la història tèxtil de Barcelona i les fàbriques tèxtils que depenien de les colònies d'ultramar, de l'esclavatge i de la deslocalització de la producció i el consum, per així intentar trobar possibilitats per "no seguir els mateixos patrons", com diu Sofia Archer.
Compartim algunes reflexiones del diàleg:
- Sobre la connexió familiar i els sabers diaspòrics, Junior Osas Alfred comparteix: "La meva mare va arribar en pastera i continuem connectades a través de la moda (...). La meva marca de roba ve de la necessitat de trobar-me i sanar, i de la necessitat d'explicar la meva pròpia història des del meu punt de vista".
- Sobre sostenibilitat i moda per tota mena de cossos: "Tenim tot el dret a expressar-nos a través de la roba. Potser hem d'assumir que la nostra existència ja no és sostenible, però tant de bo que puguem fer-la més amable amb altres corporalitats i amb el planeta", diu Sofia Archer.
- Sobre sostenibilitat i ètica antiracista en el treball: "valorem tant el disseny, on es confecciona i les seves característiques, com el compromís social. Treballem per a regularitzar la situació administrativa dels treballadors com a ètica sostenible", comenta Andrea Juzga de Diambaar.
- Sobre l'ús de la tela wax Judith Gómez comenta: "Em vaig començar a plantejar l'ús de la tela wax per la petjada de carboni, perquè ja no hi ha gairebé fàbriques a l'Àfrica, perquè la seva exportació destrueix el comerç local i a més per la seva relació amb el colonialisme holandès".