Músiques en construcció: partitures

Repensar l’aprenentatge musical a les institucions des d’una perspectiva intercultural i situada

El dimarts 10 de juny de 2025 va tenir lloc, a l’Escola Municipal de Música Eixample - Joan Manuel Serrat, una xerrada organitzada per l’Espai Avinyó i dinamitzada per Vignesh Melwani. La trobada va reunir persones vinculades a la música i a l’educació en un espai de reflexió compartida al voltant de la necessitat de repensar l’ensenyament musical des d’una mirada més plural, situada i inclusiva. 

Al llarg de la sessió, Vignesh es va presentar explicant la seva trajectòria com a músic i pedagog, vinculada tant a la formació acadèmica formal com a pràctiques i metodologies musicals que s’allunyen del cànon occidental. Va compartir vivències, exemples i recursos pedagògics que qüestionen les formes hegemòniques de transmissió de la música. Tot reconeixent la complexitat del sistema de partitures occidental, en qüestiona la centralitat i defensa una educació musical més intuïtiva, creativa i corporal, inspirada en l’aprenentatge lingüístic.

Basant-se en les músiques de l’Índia, va destacar com moltes tradicions musicals no occidentals s’han transmès sense notació escrita, fet que convida a repensar els marcs eurocèntrics que sostenen l’educació musical. Així, la trobada va obrir interrogants sobre les jerarquies que situen la música clàssica occidental com a referent universal, sovint en detriment d’altres formes musicals, que acaben excloses per raons de classe o d’origen cultural. Davant d’això, Vignesh proposa desjerarquitzar els sabers i obrir l’educació musical a múltiples formes de fer i entendre la música.

Algunes reflexions i propostes del diàleg:

  • “Quan parlem d’accés als estudis musicals, es pensa en partitures (occidentals). I aquells que no tenen aquests coneixements queden una mica fora del que és l’acadèmia. Encara avui dia, molts músics increïbles mantenen aquesta distància i queden fora des d’un punt de vista eurocèntric.” — Vignesh Melwani
  • “Les tradicions orals (tant pel que fa al llegat lingüístic com al musical) entenen la música des de la melodia, no tant des de com sona una nota amb l’altra. Molta gent parla de la música índia com si fos només una recerca de microtons, però això és una concepció eurocèntrica que intenta dividir allò que, en realitat, és una cerca de bellesa en la transició entre notes.” — Vignesh Melwani
  • “L’elecció d’una metodologia a l’hora d’ensenyar música és una postura política, ja que estableix quines músiques es prioritzen culturalment i quines es deixen als marges. Tenim grans professionals que, pel fet de no encaixar en els cànons occidentals, no veuen legitimat el seu coneixement.” — Vignesh Melwani
  • “Cal que l’educació musical s’obri a diferents formes d’entendre la música, sense jerarquies ni paternalisme, perquè tothom se senti convidat a estudiar-la i a formar part del relat cultural. Les institucions musicals han de reflexionar i transformar-se per ser poroses i representar la diversitat real de la societat: no només pel color de pell, sinó també pel llegat cultural i les maneres de fer música.” — Vignesh Melwani

fotos