La ruta del sucre i havaneres

  • 12/09/2024
  • 18:00 h - 20:00 h
  • Les Rambles. Punt de trobada Palau Moja (C/ de la Portaferrissa, 1)
  • Més informació i inscripcions: espaiavinyo@bcn.cat

A partir del segle XVII el sucre va passar a ser el primer producte bàsic mundial, begudes com el té, el cafè o la xocolata, que als seus països originaris es prenien sense sucre, van resultar massa forts pel paladar europeu i es van començar a prendre amb sucre per fer-los més "suaus". El procés d'industrialització a Catalunya i concretament a Barcelona no s'entén sense les rutes comercials d'aquest producte i amb el tràfic esclavista promogut pels indians catalans amb capital.

En aquest procés, podem veure molts elements de transculturació, i un exemple són les havaneres. Us convidem a fer un itinerari musical i històric per les Rambles de les Flors i reflexionar sobre: quin ha estat l'impacte del comerç del sucre per a la ciutat de Barcelona i Cuba? Quin és l'origen i desenvolupament musical de les havaneres fins ara? Com podem mirar amb altres ulls la memòria patrimonial tangible i intangible de la ciutat?

Amb:

  • Mabel Llevat: amb més de dues dècades de treball en l'àmbit de la memòria patrimonial tradicional, participa de l'anàlisi de les estructures nostàlgiques o performances de colonialitat que amaguen un passat d'opressió, com ara, les celebracions commemoratives tradicionals, les festes populars i les pràctiques de monumentalitat ciutadana. Ha treballat per institucions com la Casa de les Amèriques i la Fototeca de Cuba, així com a esdeveniments i festivals arreu del món com la Biennal de l'Havana, el Festival Paiz de Guatemala, el mes de la foto a París, Fotología a Colombia i el Centre Cenav de Veneçuela, entre d'altres. Més recentment ha desenvolupat una sèrie de rutes amb el tema de Barcelona i l'esclavitud transatlàntica obtenint una residència per iniciatives culturals a la Fabra i Coats i la subvenció per a projectes puntuals de l'any 2023 de l'ICUB.
  • Maria Lilia Cano: graduada en grau mitjà de pedagogia musical a Cuba i interpretació pianística al Conservatori Superior de Música del Liceu de Barcelona. Ha obtingut diversos reconeixements com el I i II Premi d'interpretació pianística del Concurs Nacional Anual Amadeo Roldán (Havana, 1995), Premi especial d'interpretació en el Festival de Piano Ernesto Lecuona (Havana, 2002), I Premi pel treball "La música desde el punto de vista psicológico y psicofísico" en la Jornada Científica Amadeo Roldán (Havana, 2023), II Premi d'interpretació pianística al Concurs Internacional Arjau (Barcelona, 2010). Els seus treballs discogràfics publicats com a solista: "Danzas cubanas para piano" (2015) i "Under the blades". (Beltempo Record, 2018), aquest últim nominat l'any 2019 entre els deu millors discs enregistrats pels premis de la revista Enderrock. Professora de piano i assignatures teòric-musicals a l'Escola MusicActiva Mètode Creatiu per a l'Aprenentatge Musical de Barcelona i actualment és professora del Conservatori Municipal de Música de Terrassa. En l'actualitat està produint el seu primer enregistrament com a cantautora amb el títol "Com el Mar" que engloba cançons de la seva autoria i arranjaments originals.


Col·labora: