Joves de Getxo s’uneixen a l’Estratègia Antirumors a través de l’art
Notícia escrita per Iris Aviñoa Ordóñez
L’Acadèmia de les Arts Aplicades a l’Estratègia Antirumors cerca construir un espai de formació artística, reflexió i acció juvenil en defensa de la diversitat cultural
El 2011 l’Ajuntament de Getxo va dur a terme un diagnòstic de percepcions i actituds sobre la immigració, entre la població autòctona, on es revelava que el grup de persones més joves (18-24 anys) adoptava postures defensives davant la immigració, determinades pel context de crisi i la percepció de dificultat d’entrada al mercat laboral. El 2013, gràcies a un programa d’Open Society Foundations que buscava analitzar i disseminar l’experiència de Barcelona Antirumors a nivell estatal, va néixer l’Estratègia Antirumors de Getxo, que des d’aleshores ha impulsat múltiples activitats per combatre el discurs d’odi.
Construcció social a través de l’art
A finals de 2017, l’organització Aisibizia i l’Ajuntament de Getxo van impulsar conjuntament l’Acadèmia de les Arts Aplicades a l’Estratègia Antirumors –una proposta ARTivista i creACTIVA per a joves. El seu objectiu és crear, dinamitzar i consolidar una xarxa de persones i entitats articulades al voltant de la interculturalitat, la integració ciutadana i la lluita contra la discriminació, amb la finalitat última d’afavorir la cohesió social del municipi.
En concret, aquesta acadèmia busca dotar la ciutat d’un espai de formació artística, de reflexió i d’acció juvenil, en el qual a través de l’art, en les seves múltiples manifestacions, es duguin a terme accions de sensibilització i formació enfocades en els valors que impulsa l’Estratègia Antirumors, amb la intenció de fomentar l’articulació d’una ciutadania crítica i una participació social activa.
Segons expliquen els seus organitzadors, l’art ha demostrat ser una estratègia molt efectiva per treballar amb les persones joves, ja que no només trenca amb les fórmules tradicionals de participació, sinó que ofereix un canal d’expressió que s’adapta molt millor a les necessitats d’aquest col·lectiu i genera un producte d’impacte, amb molt potencial transformador que és clau per a la intervenció social.
De l’audiovisual i les arts plàstiques al teatre
Els tallers que es van proposar a les persones participants durant el mes de novembre de 2017 estaven enfocats a quatre branques artístiques principals: arts escèniques, art urbà, arts plàstiques i produccions audiovisuals; entre els productes d’impacte que van resultar d’aquesta primera edició de l’Acadèmia, destaquen produccions audiovisuals, obres d’art plàstic i guions de teatre.
Els tallers, organitzats en grups d’aproximadament 10 joves, oferien una introducció inicial a l’Estratègia Antirumors i els seus valors, així com una introducció a l’art com a eina de construcció social, i també incloïen formació específica bàsica per a cadascuna de les disciplines artístiques.
Davant la positiva acollida de les persones participants i de les seves famílies, els organitzadors ja estan treballant en la nova edició d’aquesta particular Acadèmia de les Arts per a aquest any 2018. L’objectiu d’aquesta nova edició és poder atraure un major nombre de joves, a través d’una major articulació d’aquesta iniciativa amb el conjunt d’accions vinculades a l’Estratègia Antirumors, i s’espera poder mostrar els productes artístics en espais rellevants de les arts a Getxo, com el Getxo art.
Altres Actualitat
- Els prejudicis, una pedra més en el camí de les persones refugiades
- Ètnia, religió i nacionalitat són el principal focus de discurs d’odi a Internet
- Contra “l’immigracionalisme”: el sensacionalisme antiimmigració als mitjans de comunicació
- La campanya No hate acaba, el moviment No hate continua
- #BeTheKey insta la ciutadania a ser “la clau” del canvi davant el discurs d’odi contra la immigració
- Les víctimes de delictes d’odi ja tenen un mapa de serveis d’atenció a Barcelona
- Les Cimeres Juvenils Antirumor reivindiquen una societat intercultural lliure de prejudicis
- CALM: treballant perquè les persones refugiades se sentin com a casa
- “Partir de Zero” busca una societat on ningú comenci amb desavantatge
- La Comissió Europea busca estratègies per combatre les “notícies falses”