A la paret lateral del Centre Cívic Sant Martí es pot veure una intervenció de l'artista internacional Jorge Rodríguez Gerada.
L'any 2015 vàrem tenir el plaer de comptar amb la realització d'un mural de l'artista Jorge Rodriguez-Gerada a la paret del CC Sant Martí que mira a la Rambla Guipúzcoa.
Aquesta intervenció neix de la participació de diferents persones del barri, en concret dones que han cedit la seva imatge perquè l'artista pugui compondre una cara amb els trets característics de les cares de diferents persones del barri.
jorgerodriguezgerada.com
Jorge Rodriguez Gerada és un dels fundadors del Culture Jamming Movement a Nova York. Juntament amb altres artistes, recorria els carrers de la ciutat modificant les tanques publicitàries. Alteraven la semiòtica dels logos de les marques per crear comentaris satírics amb la societat i desafiaven la percepció cultural de les icones. Aquestes obres, nascudes d’una motivació social, qüestionen temes que l’artista ha viscut: la quantitat desproporcionada de publicitat introduïda en les zones minoritàries i la pèrdua de consciència ètica en les decisions estatals.
L’any 2002 l’artista es va moure a Barcelona, on va començar la seva sèrie “Identity Series”. L’obra va sorgir de la fascinació per la bellesa de les superfícies velles, de manera que l’artista combina fotos reals de zones anònimes per tal de qüestionar els controls imposats a l’espai públic, i l’ús i l’abús de cares icòniques per vendre’ns productes i idees. L’artista aplica la mateixa estratègia que la publicitat, com la posició i la mida, però amb la intenció de crear una contradicció poètica que s’esvaeixi amb la bellesa. “Identity Series” va iniciar amb un diàleg sobre art amb una comunitat local i més tard, aquests retrats transformaven la zona; residents anònims es van convertir en icones socials, donant així rellevància a la contribució individual a la comunitat i arribant fins al llegat que cada vida pot oferir.
L’artista dibuixa amb carbonet per la seva transparència i qualitat efímera, d’aquesta manera involucra la narrativa visual de la textura del mur en comptes de taparla. Aquests retrats temporals es deterioren gradualment, i així esdevenen una metàfora del deteriorament de la vida, de la fam, i de les coses que abans consideràvem importants. La creació de “Identity Series” també és un acte ambientalment sonor a la mercè del món natural, les peces es difuminen. El dibuix realista de la foto només és un aspecte de l’obra, ja que la importància recau en tot el procés sencer: creació, destrucció i memòria.
Dintre del Festival d'Art Urbà Openwalls Conference 2015.
Openwalls Conference 2015 (#openwalls2015) és la tercera edició d’una trobada internacional de gestors, programadors, artistes i públic, que aborda la gestió d’intervencions urbanes autònomes a l’espai públic a partir de dos eixos principals: un seminari internacional al CCCB i intervencions murals a l’espai públic de diversos districtes de Barcelona, a més d’altres activitats formatives i de suport a la gestió, educatives i lúdiques relacionades amb la creativitat urbana.