El Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) ha aprovat, en el seu plenari, el Pla d’actuació per al 2024-2025, que inclou la constitució de les noves quatre comissions de treball per a aquest curs.
A banda de la Comissió de Planificació Educativa, que és de caràcter estructural i es manté cada any, les temàtiques de les altres tres comissions sorgeixen a partir de les propostes que aporten els membres del CEMB. D’aquesta manera, tractaran del racisme i la segregació, la participació de la comunitat educativa i l’abordatge de la segregació escolar al Servei d’Educació de Catalunya.
La Comissió de Racisme i Segregació podrà analitzar l’estat del racisme als centres educatius, com combatre la segregació escolar o quines eines hi ha per millorar l’acollida i l’acompanyament de l’alumnat des d’una perspectiva antiracista.
En el cas de la Comissió de Participació de la Comunitat Educativa, podrà explorar com fomentar una implicació més gran dels representants de cadascun dels sectors de la comunitat educativa, especialment de l’alumnat, per assegurar que la seva veu sigui rellevant i influent a l’hora de contribuir a la millora educativa.
La Comissió d’Abordatge de la Segregació Escolar en el Servei d’Educació de Catalunya reflexionarà entorn de com, des de la doble xarxa pública i concertada, es pot contribuir a afrontar els reptes de la segregació escolar, l’equitat i el fet d’aconseguir una educació de qualitat per a tothom.
A més de les quatre comissions de treball, aquest curs també s’iniciaran dues comissions de seguiment per tal d’avaluar l’estat d’implementació de les propostes elaborades en dos dels grups de treball del curs anterior: la Comissió d’Educació Activa per l’Emergència Climàtica i la Taula de Ciutat per una Educació inclusiva.
El Pla d’actuació inclou una nova edició del cicle de debats “En clau d’educació”, que, en tres sessions a partir del mes de febrer, abordarà, amb el títol “Educació o barbàrie”, el futur de la democràcia i com defensar-la des de l’educació. El cicle estarà organitzat en col·laboració amb el Consell de Joventut de Barcelona (CJB) i tindrà lloc al Born CCM.
Durant el curs es preveu que el CEMB convoqui una sessió per presentar la quarta edició de l’Informe d’oportunitats educatives a Barcelona, que analitza i monitora la situació de l’educació al llarg de la vida a la ciutat. D’altra banda, al plenari del mes de març es convidarà els nens i nenes del programa “Altaveu d’infants” perquè presentin les seves propostes per millorar l’educació.
Aprovació dels informes del curs anterior
La sessió ordinària del Plenari, celebrada el 23 d’octubre a l’Institut Escola Mestre Morera, també ha servit per aprovar els informes definitius de les quatre comissions de treball del curs 2023-2024: Planificació Educativa, Benestar Emocional de la Comunitat Educativa, Educació Activa per l’Emergència Climàtica i Taula de Ciutat per una Educació Inclusiva.
Aquests informes es lliuraran a les administracions educatives competents en l’acte “Debat de debats: parla la comunitat educativa”, que s’organitzarà per al 16 de desembre.