El CEMB aprova els dies de lliure disposició per al curs 2025-2026 en el darrer ple del curs

El 16 de juny el Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) va celebrar el seu darrer ple del curs a l’Escola Joan Pelegrí, al districte de Sants-Montjuïc. En aquesta sessió es va aprovar la proposta de dies de lliure designació per al curs 2025-2026. Els dies proposats als centres són, per al primer trimestre, el divendres 10 d’octubre i el dilluns 3 de novembre; per al segon, el dilluns 16 de febrer, i per al tercer, el divendres 22 de maig.

En el marc de la sessió es va aprovar també l’adhesió al comunicat del Consell d’Educació de Catalunya sobre la situació a Gaza, un text que fa una crida al respecte dels drets humans i a la protecció de la infància en context de conflicte. El comunicat denuncia les greus vulneracions que pateixen els infants, privats d’educació i de drets i exposats a un futur incert i desolador.

En la part informativa de l’ordre del dia es van presentar diversos informes clau de cara al curs 2025-2026. Alícia Aguilera, directora de Centres Educatius Municipals de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), va exposar les dades relatives a l’oferta pública per a l’etapa de 0 a 3 anys: un total de 9.161 places distribuïdes entre 105 escoles bressol municipals i 5 llars d’infants de la Generalitat. Aguilera també va informar sobre les cinc escoles municipals de música i el conservatori, que conjuntament ofereixen 3.240 places.

Per la seva banda, Anna Terra, gerenta del Consorci d’Educació de Barcelona i vicepresidenta del CEMB, va donar a conèixer les dades sobre el procés de preinscripció escolar als estudis obligatoris. En total, s’hi han registrat 23.668 sol·licituds, una xifra lleugerament inferior a la del curs anterior (unes 400 menys), amb una davallada destacada a I3. Aquesta disminució s’atribueix a la tendència demogràfica a la baixa que es manté any rere any. Les sol·licituds a I3 representen un 88% de l’oferta disponible, mentre que respecte al padró s’han rebut el 91% de les sol·licituds previstes. Terra també va informar sobre la modificació de l’oferta final tant a I3 com a primer d’ESO per adaptar-la millor a la demanda real.

En el ple es va aprofitar per presentar la col·laboració del CEMB amb el premi Reconeixement a la Trajectòria Docent, que organitza l’Associació de Mestres i Professorat Jubilats – RELLA en el marc del seu 15è aniversari. Aquest guardó vol distingir i honorar els docents que es jubilen i que han destacat al llarg de la seva carrera professional per la dedicació, el compromís i l’excel·lència educativa. També es va aprovar el canvi de nom de l’IE Vapor i Molí, al districte de Sant Andreu, que passarà a dir-se IE Tramuntana.

Informes sobre l’atenció a la diversitat

Un altre punt destacat de la sessió va ser la presentació del comunicat de la comunitat educativa del Raval en relació amb la situació dels infants i joves amb necessitats educatives especials (NESE) durant l’Espai Migdia. Anna Lite, coordinadora de la Taula Comunitària d’Educació del Raval, va expressar la preocupació creixent entre els professionals del territori per l’augment de l’alumnat NESE i la manca de recursos per atendre’l adequadament.

En la mateixa línia es va presentar l’informe del grup de treball NESE B del CEMD de l’Eixample. Joan Sabidó, membre del CEMD i representant de la coordinadora d’associacions veïnals del districte, va donar a conèixer propostes concretes per millorar-ne l’atenció, com ara la creació d’una borsa d’hores de treballadors socials per districte, la designació d’un referent únic per zona escolar o la millora dels protocols per abordar l’absentisme escolar.

En resposta a les dues presentacions sobre l’atenció a la diversitat, la gerenta del Consorci d’Educació de Barcelona, Anna Terra, es va mostrar d’acord amb pràcticament totes les recomanacions presentades. Va destacar el paper valuós dels educadors socials presents en alguns centres i va expressar la voluntat de continuar treballant per ampliar-ne la presència. També va reconèixer que hi ha zones de la ciutat amb circuits d’atenció poc articulats i que cal reforçar-los.

Compartiu aquest contingut