La feina realitzada per la Comissió de Treball sobre Benestar emocional de la comunitat educativa del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) ha posat en evidència que en els centres educatius es perceben molts problemes de malestar emocional i que, ja sigui per manca de coneixement o per manca de recursos, no s’estan abordant de la millor manera possible.
Davant d’aquesta situació, la Comissió en el seu informe final llista un seguit d’orientacions i propostes d’acció per abordar la problemàtica. Principalment, es demana facilitar recursos per a la gestió del suport emocional a l’aula, així com impulsar recursos específics per al benestar emocional dels professionals docents.
En aquest sentit, un altre repte que cal abordar és el del personal coordinador de coeducació, convivència i benestar (COCOBE). La Comissió valora que el desplegament d’aquesta figura no ha sigut l’adequat, per això proposa repensar-la perquè tingui un major reconeixement professional, més formació i una major dotació pressupostària i horària. També es demana la creació de comissions de coeducació, convivència i benestar en els centres que donin suport a les tasques del COCOBE.
Pel que fa als recursos existents, es considera que cal realitzar plans de difusió adaptats per donar a conèixer el ventall de serveis i programes disponibles, ampliar els recursos de suport adreçats a les famílies i estendre programes específics que han funcionat, com el de primers auxilis en salut mental, per millorar en la detecció, l’acompanyament, i el suport emocional.
A més, es creu necessari potenciar la constitució de taules comunitàries que treballin el benestar d’infants i adolescents amb representants de centres educatius, recursos de fora de l’escola i agents de salut comunitària. Experiències com la del Grup d’Educació Comunitària del Raval es valora com una bona pràctica que s’hauria de poder replicar en els diferents barris de la ciutat per millorar la coordinació entre els agents de l’àmbit socioeducatiu del territori.
Entre altres propostes, es recull també la idea d’aprofitar les enquestes ja existents en edat escolar per incorporar preguntes sobre salut mental i la necessitat de generar des de l’educació nous models de referència de forma positiva, ja que s’han constatat els efectes negatius dels models superficials i estereotipats que es presenten a través de les xarxes socials i altres mitjans de comunicació.
Consulta l’informe final de la Comissió de Benestar emocional de la comunitat educativa