La Taula de Ciutat per una Educació Inclusiva del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) ha debatut i reflexionat al llarg del curs sobre la nova proposta de model de gestió de l’escola inclusiva elaborada des del Consorci d’Educació de Barcelona.
Aquest model de gestió inclou una nova categorització dels motius de Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) des d’una perspectiva psicopedagògica, de la qual es deriven una gradació dels àmbits NESE i la relació amb les mesures i suports per a l’escolarització i la determinació de les categories que requereixen la reserva de plaça.
Des de la Taula de Ciutat es creu que aquesta nova visió que planteja el Consorci és innovadora i que pot ser útil per millorar en la gestió dels recursos i en la inclusió del conjunt de l’alumnat.Es considera encertada aquesta mirada psicopedagògica perquè proposa avançar amb relació a les mesures de suport sense esperar un diagnòstic clínic, un fet que sovint ha presentat limitacions per garantir un bon aprenentatge de l’alumnat.
A més, es valora que la nova proposta serveix per unificar criteris entre centres educatius, equips d’assessorament i orientació psicopedagògic (EAP) i famílies per compartir significats i facilitar el treball cooperatiu. Es creu que tenir uns criteris clars també permetrà simplificar el procés de reconeixement, n’agilitzarà la part administrativa i burocràtica, i afavorirà que les famílies tinguin un rol més actiu a l’hora d’identificar les necessitats de suport educatiu dels seus fills i filles.
Més enllà de la valoració del nou model de gestió de l’escola inclusiva, la Taula de Ciutat considera prioritari posar el focus en les necessitats de suport del professorat davant l’angoixa i frustració que es detecta entre els equips docents.
Per això, planteja una sèrie de propostes per facilitar suports i acompanyaments a la seva tasca, com ara avançar cap a la cotutoria i la codocència, desplegar de manera efectiva els centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR), fomentar que s’universalitzin bones pràctiques com els equips de suport entre mestres o invertir perquè la formació universitària d’Educació Infantil i Primària integri un bagatge important dels recursos que fins ara només s’estaven oferint en la menció d’Educació Especial.
La Taula de Ciutat també demana aprofundir en el treball en xarxa entre diferents agents i figures professionals amb propostes que impliquen reforçar l’atenció en l’etapa 0-3 anys, enfortir el rol de perfils com l’educador i educadora social o l’integrador i integradora social, millorar la coordinació amb els agents de salut o avançar en la creació d’una xarxa entre administracions al voltant de les necessitats dels infants i adolescents.
La Taula de Ciutat per una Educació Inclusiva tindrà continuïtat aquest curs amb trobades puntuals per avaluar com s’està desenvolupant la implementació del model i debatre sobre mesures que requereixen més informació per ser valorades, com la determinació de les categories que requereixen la reserva de plaça o l’assignació màxima per grup i per centre dels alumnes NESE.
El reconeixement de la taula per part del Consorci reforça el rol del CEMB com a espai de consulta i participació del conjunt de la comunitat educativa de la ciutat en el disseny de les polítiques públiques d’educació.
Consulta l’informe final de la Taula de Ciutat per una Educació Inclusiva