El Plenari del Consell de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) ha presentat una proposta per ampliar l’oferta de cicles formatius de Grau Bàsic i que hi hagi un calendari unificat a la preinscripció de Programes de Formació i Inserció (PFI) tant públics com de centres educatius privats autoritzats.
Aquestes demandes han estat elevades per part del grup de treball de Planificació de l’FP en la sessió extraordinària del Plenari celebrada aquest dilluns 1 de juliol a l’Ajuntament de Barcelona. Està previst que les propostes es presentin en el pròxim Plenari ordinari del CFPB per tal de poder instar a les administracions competents per a la seva implementació.
En primer lloc, el CFPB proposa que hi hagi un calendari unificat de preinscripció dels PFI del conjunt de la xarxa educativa. Per això, cal prendre les mesures necessàries per fer els atorgaments del finançament dels PFI que s’ofereixen als centres educatius públics que no són de titularitat del Departament d’Educació i als centres educatius privats autoritzats abans de l’inici de la preinscripció dels estudis postobligatoris de titularitat pública.
Per altra banda, es demana també ampliar l’oferta de cicles formatius de Grau Bàsic en centres educatius públics i estendre aquesta oferta a aquells centres de titularitat privada sostinguts amb fons públics que compleixin els requisits exigits. Actualment, l’oferta de Grau Bàsic a la ciutat de Barcelona és reduïda (5 grups) i només s’ofereix en centres educatius públics.
Tant els PFI com els cicles de Grau Bàsic es consideren instruments adequats per atendre l’alumnat amb dificultats de progressió en l’ESO per tal de contribuir a combatre el fracàs escolar i reduir l’abandonament escolar prematur.
Reflexió sobre els reptes de l’FP
A més de presentar aquestes dues propostes, en el darrer Plenari d’aquest curs 2023-2024 s’ha aprofitat per reflexionar i fer balanç de l’evolució de l’FP. Per això, s’ha comptat amb la visió experta de Rafael Merino, doctor en Sociologia i professor agregat d’educació de la UAB, i Andreu Termes, doctor en Sociologia i investigador de l’Institut Metròpoli.
Termes ha apuntat alguns dels principals temes pel que fa a l’FP de l’informe d’Oportunitats Educatives 2024 que es presentarà l’any vinent. Entre les qüestions més rellevants, destaca la necessitat de planificar des d’una òptica metropolitana, que es tingui en compte l’excepcional mobilitat intermunicipal i el fet que la ciutat sigui receptora de bona part de l’alumnat resident als municipis metropolitans, cosa que tensa la relació entre oferta i demanda als instituts de la ciutat.
Per la seva banda, Merino ha desgranat les principals conclusions del seu article “La formación profesional reglada. Evolución y perspectivas de futuro” inclòs a l’Informe España 2023 de la Cátedra José María Martín Patino de la Universidad Pontificia de Comillas. D’aquesta manera, ha presentat l’anàlisi de l’evolució recent de l’FP des de la perspectiva politiconormativa i des de la perspectiva empírica amb paràmetres com ara la matrícula, el perfil de l’alumnat, l’eficiència, l’abandonament i la inserció laboral.
Fruit d’aquesta anàlisi ha posat sobre la taula alguns dels principals reptes actuals i de futur de l’FP, com ara la “dignificació” de l’FP, l’equitat social i de gènere, la necessitat d’una bona orientació vocacional o la sostenibilitat i la digitalització, entre d’altres. També ha destacat que en els pròxims anys s’aplicarà la nova Llei de Formació Professional, que comportarà desafiaments com ara la integració efectiva de tota la formació professional, la dualització efectiva o nominal de l’FP, la modernització dels centres de formació, la consolidació d’un sistema d’informació i orientació, un currículum nou modular i el reconeixement de les competències adquirides per experiència laboral. En aquest sentit, ha apuntat que serà imprescindible un monitoratge dels avenços i dificultats d’aquests objectius.