La Comissió de Participació de la Comunitat Educativa del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) es va reunir aquest 27 de gener per abordar la relació entre l’escola i les famílies. La sessió va comptar amb la ponència de Jordi Collet, catedràtic de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Vic, qui va parlar sobre les dinàmiques actuals d’aquestes relacions, sovint percebudes com a problemàtiques.
Collet va explicar que la història de l’escola com a institució ha estat marcada per una relació distant amb les famílies, i que aquest vincle, en molts casos, continua sent difícil. Va apuntar a la diversitat, la complexitat i la desigualtat com a factors que poden generar desconfiança tant entre l’escola i les famílies, com entre les mateixes famílies. Segons el ponent, és essencial que l’escola esdevingui un espai de pertinença col·lectiva, on famílies, equips docents, alumnat i comunitat treballin plegats.
Durant la sessió, es van discutir estratègies per millorar aquesta relació, com el foment de la confiança mútua, la comprensió i el no judici cap a les famílies i els infants, així com la promoció d’un clima de confiança des de l’inici de la relació entre famílies i escola. A més, es van proposar fins a 27 idees d’accions concretes per dur a la pràctica aquestes estratègies. Entre elles, es va destacar la importància de reconèixer i valorar, dins l’àmbit escolar, les experiències i aportacions dels infants, adolescents i famílies més allunyades culturalment, posant en relleu la seva història, sabers, música, llengua, etc. i evitant una visió basada en el dèficit o el problema. Altres propostes mencionades van ser la necessitat de diversificar el concepte d’excel·lència escolar; la d’impulsar un consell escolar més divers i participatiu que vagi més enllà d’un òrgan merament informatiu; o la de fomentar projectes conjunts entre docents, famílies i comunitat, com horts escolars, formacions compartides o comissions mixtes.
Una de les idees centrals de la ponència va ser que les famílies són una part essencial de la solució a moltes de les actuals complexitats educatives, inclòs un impacte positiu en els resultats acadèmics, i que les escoles han de canviar la seva mirada sobre les famílies, reconeixent-les. Per Collet, les famílies són clau per a construir una inclusió real i efectiva, fomentar el benestar i un bon clima tant a l’aula com al centre en general, i garantir un aprenentatge equitatiu per a tothom.
