La Comissió de Participació de la Comunitat Educativa del CEMB debat sobre la relació escola-família amb el sociòleg de l’Educació Jordi Collet

La Comissió de Participació de la Comunitat Educativa del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) es va reunir aquest 27 de gener per abordar la relació entre l’escola i les famílies. La sessió va comptar amb la ponència de Jordi Collet, catedràtic de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Vic, qui va parlar sobre les dinàmiques actuals d’aquestes relacions, sovint percebudes com a problemàtiques.

Collet va explicar que la història de l’escola com a institució ha estat marcada per una relació distant amb les famílies, i que aquest vincle, en molts casos, continua sent difícil. Va apuntar a la diversitat, la complexitat i la desigualtat com a factors que poden generar desconfiança tant entre l’escola i les famílies, com entre les mateixes famílies. Segons el ponent, és essencial que l’escola esdevingui un espai de pertinença col·lectiva, on famílies, equips docents, alumnat i comunitat treballin plegats.

Durant la sessió, es van discutir estratègies per millorar aquesta relació, com el foment de la confiança mútua, la comprensió i el no judici cap a les famílies i els infants, així com la promoció d’un clima de confiança des de l’inici de la relació entre famílies i escola. A més, es van proposar fins a 27 idees d’accions concretes per dur a la pràctica aquestes estratègies. Entre elles, es va destacar la importància de reconèixer i valorar, dins l’àmbit escolar, les experiències i aportacions dels infants, adolescents i famílies més allunyades culturalment, posant en relleu la seva història, sabers, música, llengua, etc. i evitant una visió basada en el dèficit o el problema. Altres propostes mencionades van ser la necessitat de diversificar el concepte d’excel·lència escolar; la d’impulsar un consell escolar més divers i participatiu que vagi més enllà d’un òrgan merament informatiu; o la de fomentar projectes conjunts entre docents, famílies i comunitat, com horts escolars, formacions compartides o comissions mixtes.

Una de les idees centrals de la ponència va ser que les famílies són una part essencial de la solució a moltes de les actuals complexitats educatives, inclòs un impacte positiu en els resultats acadèmics, i que les escoles han de canviar la seva mirada sobre les famílies, reconeixent-les. Per Collet, les famílies són clau per a construir una inclusió real i efectiva, fomentar el benestar i un bon clima tant a l’aula com al centre en general, i garantir un aprenentatge equitatiu per a tothom.

Compartiu aquest contingut