La reserva de places en zones frontereres centra la comissió de Planificació Educativa del CEMB

La Comissió de Planificació Educativa del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) es va centrar el 24 de març a abordar la reserva de places en zones frontereres, una nova mesura que està aplicant el Consorci d’Educació de Barcelona per lluitar contra la segregació escolar.

Després de tractar en les sessions anteriors l’oferta de places singulars i les aules d’acollida accelerades, la sessió es va dedicar a la reserva de places en zones limítrofs, una iniciativa que trenca amb les zones educatives establertes ja que permet que els centres educatius que es trobin propers, tot i ser de dues zones educatives diferents, tinguin les mateixes places de reserva d’alumnat NESE B, és a dir, d’alumnat socialment vulnerable.

Per explicar com s’està implementant, es va comptar amb Rubén Castillo, de Planificació Ensenyaments Obligatoris del Consorci d’Educació de Barcelona; Judit Rifà, coordinadora territorial a Nou Barris del Consorci d’Educació de Barcelona i Judit Garcia, directora de l’Escola Àgora.

A la ciutat de Barcelona hi ha zones educatives que tenen una gran retenció de la població escolar resident i d’altres on aquesta retenció és més baixa i on moltes famílies opten per escolaritzar els seus infants en altres zones properes. Aquestes dinàmiques fomenten la segregació escolar, que és més elevada que la segregació residencial a la ciutat. De l’anàlisi d’aquesta situació en sorgeix la proposta de la reserva de places en zones limítrofs.

El Decret d’Admissions del 2021 ofereix un marc flexible per adaptar-se a les dinàmiques socials i territorials de la ciutat i permet modificar la reserva de places segons les necessitats d’escolarització. Això facilita que, tot i que la reserva de places d’una zona educativa estigui definida, es pugui modificar en alguns centres concrets per equiparar-la a la dels centres de la zona educativa amb qui fan frontera. D’aquesta manera, es garanteix que les escoles situades en zones properes tinguin les mateixes places de reserva d’alumnat vulnerable per aconseguir una distribució més equilibrada de l’alumnat.

Per a l’oferta educativa del curs 2024-2025, la reserva de places en zones frontereres s’ha aplicat als barris de La Guineueta, Sant Pere i Santa Caterina, i El Baix Guinardó. Actualment, s’està estudiant com expandir-la a altres territoris de la ciutat. Tot i que la mesura té un impacte a mitjà termini, aquest curs ja s’ha percebut una distribució més equitativa de l’alumnat.

En una de les zones limítrofs on s’ha aplicat la mesura és la Guineueta, on hi ha l’Escola Àgora. La seva directora, Judit Garcia, va destacar que l’estratègia ha suposat un avenç positiu per al centre i ha permès que l’escola sigui un reflex real del barri, afavorint la diversitat social dins de les aules.

Aquesta política de reserves de places en zones frontereres es presenta com una eina complementària per lluitar contra la segregació escolar i fomentar una educació més equitativa a Barcelona.

Compartiu aquest contingut