Més d’un centenar de joves reflexionen sobre com enfortir la participació estudiantil als centres educatius

Més d’un centenar de joves d’onze instituts de Barcelona, procedents de sis districtes diferents, han participat aquest 5 de novembre en la Jornada de Participació per a l’Alumnat 2025, una trobada per reflexionar sobre la importància de la participació estudiantil i impulsar la veu de l’alumnat dins dels centres educatius.

L’activitat, que s’ha celebrat a l’Espai Jove La Fontana, ha estat organitzada pel Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) amb el suport del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) i el Departament de Joventut.

En la primera part de la jornada, les participants s’han dividit en grups per treballar dinàmiques sobre què significa participar i com es poden transformar les idees en propostes reals dins del centre. Mitjançant una simulació amb rols de delegades, assemblea i consell escolar, els i les joves han experimentat el recorregut d’una iniciativa estudiantil —com per exemple la millora dels patis escolars o el fet de fer sortides— fins a la seva possible aprovació en un espai de decisió.

L’activitat ha continuat amb una dinàmica on les participants han reflexionat sobre com millorar la coordinació entre delegades, assemblees i conselleres, i han elaborat propostes per fomentar la implicació de tot l’alumnat.

En paral·lel, els 13 professors assistents han participat en una formació sobre acompanyament a la participació i adultocentrisme, conduïda per l’Escola Lliure Sol, on s’ha presentat una diagnosi sobre el paper del professorat en els processos participatius dels centres i se’ls ha dotat d’eines per ajudar a acompanyar la participació.

La jornada ha culminat amb un espai conjunt d’intercanvi entre alumnat i professorat, on s’han compartit les conclusions i propostes sorgides durant el matí.

Compartiu aquest contingut