Més d’un centenar de joves d’onze instituts de Barcelona, procedents de sis districtes diferents, han participat aquest 5 de novembre en la Jornada de Participació per a l’Alumnat 2025, una trobada per reflexionar sobre la importància de la participació estudiantil i impulsar la veu de l’alumnat dins dels centres educatius.
L’activitat, que s’ha celebrat a l’Espai Jove La Fontana, ha estat organitzada pel Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) amb el suport del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) i el Departament de Joventut.
En la primera part de la jornada, les participants s’han dividit en grups per treballar dinàmiques sobre què significa participar i com es poden transformar les idees en propostes reals dins del centre. Mitjançant una simulació amb rols de delegades, assemblea i consell escolar, els i les joves han experimentat el recorregut d’una iniciativa estudiantil —com per exemple la millora dels patis escolars o el fet de fer sortides— fins a la seva possible aprovació en un espai de decisió.
L’activitat ha continuat amb una dinàmica on les participants han reflexionat sobre com millorar la coordinació entre delegades, assemblees i conselleres, i han elaborat propostes per fomentar la implicació de tot l’alumnat.
En paral·lel, els 13 professors assistents han participat en una formació sobre acompanyament a la participació i adultocentrisme, conduïda per l’Escola Lliure Sol, on s’ha presentat una diagnosi sobre el paper del professorat en els processos participatius dels centres i se’ls ha dotat d’eines per ajudar a acompanyar la participació.
La jornada ha culminat amb un espai conjunt d’intercanvi entre alumnat i professorat, on s’han compartit les conclusions i propostes sorgides durant el matí.
