La segona sessió de la Comissió de Treball sobre Racisme i Segregació del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB), celebrada aquest 4 de febrer, va centrar la seva atenció en el fenomen del racisme dins del sistema educatiu. La trobada va comptar amb la ponència d’Úrsula Ruiz Cabello, advocada i coordinadora del Servei d’Atenció i Denúncia de SOS Racisme, qui va analitzar les diferents manifestacions del racisme en els centres educatius i va destacar la importància de l’educació antiracista.
Segons Ruiz “el racisme és un fenomen estructural profundament arrelat en les institucions socials, inclosa l’educació”. La ponent va subratllar la necessitat d’implantar una educació antiracista no només en centres amb una gran diversitat d’alumnat, sinó en tots i a tots els nivells educatius, independentment de la composició de l’aula. Ruiz va exposar que l’educació antiracista “implica reconèixer les dinàmiques de poder que perpetuen les relacions racials i superar una visió etnocèntrica que invisibilitza altres realitats culturals”.
Un altre dels punts que va suscitar debat va ser la segregació escolar, un fenomen que es pot considerar, segons la seva intervenció, com una de les formes que pren el racisme institucional. Ruiz va alertar sobre com el sistema educatiu pot contribuir a l’exclusió i a la reproducció de desigualtats socials i discursos racistes a través de pràctiques com la desigual assignació de recursos, els currículums etnocentristes o la segregació en certes zones educatives. En aquest sentit, va proposar diverses mesures per fer front el racisme a les escoles, com són abordar el context estructural i social en què es produeixen les discriminacions racials; crear accions positives i compensatòries; garantir una formació antiracista per a tota la comunitat educativa; revisar les polítiques antiracistes en el sistema educatiu; o incloure les veus de diferents agents socials, com ara altres institucions, entitats, administracions públiques i altres agents clau, i parlar obertament sobre el racisme per poder transformar la realitat social i educativa.
Durant el torn de preguntes, diversos membres de la comissió van abordar qüestions com la representació de persones racialitzades en els espais de presa de decisions i la necessitat d’una formació contínua en matèria antiracista per al personal educatiu. En aquest sentit, Úrsula Ruiz va destacar la creació d’un programa pilot a les escoles públiques per abordar els incidents de racisme i la importància d’incloure la comunitat educativa en les solucions per eradicar aquest problema.
La sessió va concloure amb propostes com la creació d’un repositori de col·lectius que treballen en la lluita contra el racisme, així com una crida a seguir promovent l’educació antiracista mitjançant futurs debats i iniciatives.
