Conclou la primera edició de l’APS/Sc “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn” que s’ha dut a terme a l’Escola Sagrat Cor del Besòs
Conscients de la necessitat de donar eines a l’alumnat i a l’equip docent per treballar la pluralitat religiosa a les aules i a la societat en general, l’OAR ha ampliat les accions destinades a l’àmbit educatiu. En aquesta línia, l’alumnat de 3r d’ESO de l’Escola Sagrat Cor Besòs del districte de Sant Martí ha estat protagonista de la primera edició de l’APS/Sc “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn”.
Al llarg dels anys, l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR) ha anat treballant i consolidant diferents projectes, materials i propostes en l’àmbit educatiu:
- Les visites escolars a centres de culte de Barcelona “Llocs de culte, espais per descobrir” (projecte existent des del 2008) amb les quals es pretén acostar l’alumnat de secundària i dels darrers cursos de primària a la diversitat religiosa a través de la visita als llocs de culte de diverses comunitats religioses i espirituals presents a la ciutat. Des de la seva creació, més de 6.000 alumnes han fet visites a centres de culte de la ciutat.
- El microlloc “Coneix les religions” (2018), un espai virtual destinat a la comunitat educativa, amb material de consulta i divulgatiu sobre la pluralitat religiosa i pensat com a eina de suport i complementària a les visites escolars i a altres activitats educatives que s’organitzen des de l’oficina. Al llarg del 2022, aquest microlloc ha rebut 22.914 visites.
- La maleta viatgera “Coneix les religions” (2019), un recurs per a la comunitat educativa. És una eina que permet dur a terme una dinàmica pedagògica pensada per l’alumnat de primària i secundària. Està basada en el testimoni de persones creients de les diverses confessions i té com a objectius principals donar a conèixer la pluralitat religiosa de la ciutat i trencar o desmuntar estereotips o prejudicis associats a les diferents tradicions religioses i espirituals.
- La formació per a mestres sobre “Cultura religiosa: com treballar-la amb l’alumnat a través de projectes” (iniciada aquest 2023), amb la finalitat de dotar d’eines i de coneixements els i les docents de primària i secundària, perquè puguin treballar amb l’alumnat la diversitat i la pluralitat religiosa a través d’unitats didàctiques i projectes transversals que es puguin incorporar al currículum.
Aquest curs també s’ha proposat un projecte d’aprenentatge i servei comunitari (APS/Sc) que permet a l’alumnat conèixer en profunditat la pluralitat religiosa del seu entorn. Alhora, ajuda a fomentar el coneixement i reconeixement d’aquesta pluralitat, tot trencant estereotips negatius al voltant de les diferents tradicions religioses i de consciència. El Projecte d’aprenentatge i servei comunitari APS/Sc “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn” (2022/2023). És un projecte destinat a l’alumnat de secundària a partir del qual es proposa descobrir la pluralitat de creences de l’entorn de l’alumnat per mitjà de la creació d’una maleta pedagògica a partir de l’exploració de la diversitat religiosa i espiritual del mateix territori. L’alumnat ha treballat en la creació d’una maleta pedagògica, anomenada “maleta viatgera”, basant-se en el model que ja existeix de l’OAR, amb les diverses comunitats del seu barri i de la ciutat. En el marc d’aquest projecte, han visitat diversos centres de culte per entrevistar-ne els referents, fotografiar-los i tenir el material necessari per elaborar la maleta. Amb aquest material han elaborat un joc que podran dinamitzar amb altres estudiants del centre i en diversos equipaments del barri.
Els projectes d’APS/Sc són activitats educatives que combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat on l’alumnat participant aprèn tot treballant en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo. Els APS/Sc milloren els aprenentatges, s’atenen als reptes actuals de l’educació, promouen la transformació social, afavoreixen la participació i l’exercici de la ciutadania, eduquen en valors i reconeixen el valor educatiu de diferents agents.
Els centres educatius són un reflex de la societat i les dinàmiques culturals i de convivència que es donen a escala global i que també es viuen a l’interior de les aules. Així, les creences i les pràctiques religioses de l’alumnat i les seves famílies es fan presents en la vida de l’escola, i cal trobar-ne l’encaix en un context de no-discriminació i de respecte per totes les opcions de consciència. El projecte “Descobreix la diversitat de creences al teu entorn”, en la seva necessitat de facilitar el coneixement i reconeixement d’aquesta pluralitat religiosa present a la ciutat, pretén ajudar l’OAR generant espais de formació, participació i diàleg entre les diferents creences i la ciutadania d’una manera territorialitzada, tenint en compte les especificitats de cada barri.
Els projectes d’APS/Sc són activitats en què s’impliquen molts agents i solen acabar amb una activitat de cloenda en què es reuneixen per compartir els resultats del procés. El dijous 8 de juny va tenir lloc la cloenda de l’APS/Sc a l’Escola Sagrat Cor Besòs, amb l’assistència de tot l’alumnat que hi havia participat, el professorat i els i les representants de les comunitats i entitats religioses i espirituals que han estat entrevistats per a l’elaboració de la maleta pedagògica com: Thubten Wangchen, de la Fundació Casa del Tibet; Jorge Burdman, de la Comunitat Israelita de Barcelona (CIB); Ashi Devi, de l’Associació per a la Consciència de Krixna (ISKCON); Muhammad Aslam, de la mesquita Abu Bakr, i el rector Lorenzo, de la Parròquia de Sant Pere Ermengol. Ha estat un èxit tant per a l’alumnat com per al professorat de l’escola i, en general, per a tota la comunitat educativa. L’alumnat va poder transmetre i aportar el coneixement que ha adquirit al llarg de l’activitat i la relació tan propera que ha teixit amb els referents de les comunitats participants. Tanmateix, les mateixes comunitats van manifestar i agrair el reconeixement i la visibilitat de la diversitat religiosa que aquest projecte té com a objectiu i la seva contribució a normalitzar el fet religiós en l’àmbit educatiu. És per això que aquest projecte APS/Sc tindrà continuïtat el proper curs 2023/2024 a la mateixa Escola Sagrat Cor Besòs, amb la voluntat de poder-lo implementar en una altra escola de la ciutat.