L’EIT Urban Mobility és una iniciativa de l’Institut Europeu d’Innovació i Tecnologia (EIT) que des del gener de 2019 treballa per fomentar canvis positius en la manera de moure’s per les ciutats per tal de fer-les llocs més habitables.

Entre els anys 2020 i 2022, l’IMI, de la mà del Departament de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, ha participat en 6 projectes finançats per l’EIT Urban Mobility per tal d’ajudar a l’acompliment dels seus objectius:

Projecte coordinat per la ciutat de Milà, i amb la participació de vuit socis més d’arreu d’Europa (Itàlia, Espanya, Hongria, Finlàndia, República Txeca).

L’objectiu del projecte va ser desenvolupar un sistema de suport DDS (Decision Support System) per prendre decisions a mitjà i llarg termini respecte a la gestió i planificació de la mobilitat en un punt determinat de la ciutat. L’objectiu va ser analitzar com les dades poden permetre que els futurs sistemes de mobilitat urbana siguin més col·laboradors, eficients i centrats en els usuaris. El sistema se centrarà específicament en tres hubs de mobilitat de tres ciutats europees: Milà, Eindhoven i Barcelona (Plaça Catalunya).

Projecte coordinat pel Departament de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i amb la participació de 13 socis més d’arreu d’Europa (Portugal, Holanda, Alemanya, Bèlgica, Turquia). La iniciativa es va basar en la creació d’una plataforma per ajudar als ciutadans, les organitzacions i les institucions públiques a autoorganitzar-se democràticament en relació amb la innovació de la mobilitat urbana.

Per tal de demostrar el potencial i la versatilitat de l’eina, durant l’execució del projecte es van connectar amb les plataformes externes de MAMCA i ByBus. L’IMI, com a soci del projecte, va ser el responsable del paquet de treball de l’allotjament, desplegament, customització i posterior transferència a l’EIT UM de la plataforma DecidiUM.

Projecte coordinat per Stichting Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions (Països Baixos), i amb la participació d’11 socis d’arreu d’Europa (Països Baixos, Espanya, Itàlia).

L’objectiu del projecte es va centrar en desenvolupar i demostrar com la tecnologia d’identificació de ràdio freqüència (RFID) és capaç de contribuir al coneixement dels patrons de comportament en la mobilitat de les persones turistes que visiten  la nostra ciutat en punts d’alt interès turístic. Això permetrà el desenvolupament de futurs sistemes de monitoratge més segurs i respectuosos amb la privacitat de les dades de caràcter personal.

A la ciutat de Barcelona es realitzarà una prova pilot al Parc Güell on es recollirà aquesta informació i s’integrarà en un DSS per avaluar i proposar millores en la planificació i gestió de zones d’alt interès. L’IMI, amb el departament de Turisme de l’Ajuntament, són els responsables de la coordinació i gestió d’aquest cas d’ús.

Projecte coordinat per CTAG – Automotive Technology Center of Galicia (Espanya), i amb la participació de 16 socis d’arreu d’Europa (Espanya, Itàlia, Alemanya, Països Baixos, República Txeca, Estònia).

El projecte va analitzar les sinergies entre els límits de velocitat dinàmics i el ISA (Intelligent Speed Assistant), cercant solucions tecnològiques i eines d’avaluació que donin suport a la gestió del transit en aquest aspecte. També es concretaran prototips funcionals juntament per resoldre el repte de la limitació de velocitat dinàmica.

Els resultats combinats proporcionaran la seguretat tecnològica i organitzativa necessària per a l’adopció de la limitació de velocitat dinàmica i el seu compliment.

Coordinat per Toulouse Metropol (França) i amb la participació de 5 socis d’arreu d’Europa (França i Espanya), aquest projecte va pretendre implicar a estudiants d’entre 15 i 23 anys en el tema de la mobilitat del futur. Aquesta comunitat té i tindrà un impacte creixent en la mobilitat.

Projecte coordinat per CARNET – CIT UPC (Espanya) i amb la participació de 8 socis d’arreu d’Europa (Espanya, Gràcia, Itàlia, Països Baixos). RideSafeUM dissenyarà un sistema per fer complir millor la regulació, evitant accidents que involucren patinets i bicicletes. També facilitarà la comprensió de les causes dels incidents i infraccions, per millorar encara més les infraestructures urbanes. Això s’aconseguirà mitjançant la integració d’un programari de visió per ordinador, amb la càmera, el GPS i el giroscopi del telèfon de l’usuari o el maquinari de l’operador, i un quadre de comandament de la ciutat per a la visualització i gestió. Es donarà informació digital en temps real de la normativa, així com una alerta a les autoritats amb funció de caixa negra si es produeix un accident. També es validarà una nova solució genèrica i versàtil per a la seguretat activa a tres ciutats, que permetrà la presa de decisions basada en dades. La solució es vendrà després del projecte a usuaris privats, operadors i ciu