Nova Plataforma de Telecontrol de Túnels

Implantació d’una nova plataforma de Telecontrol Corporativa als túnels de Lesseps i Badal. Anàlisi, disseny, construcció i implantació del nou sistema GIAT. Redacció del projecte global i implantació del telecontrol als túnels que actualment no en disposen.

La iniciativa Infraestructures i Obres està composada per quatre actuacions. En primer lloc l’actuació anomenada “Telecontrol Túnels” que consisteix en la implantació d’una nova plataforma de Telecontrol Corporativa als túnels de Lesseps i Badal. En segon lloc, l’actuació anomenada “Organització de dades d’obres (GIAT)” consisteix en l’anàlisi, disseny, construcció i implantació del nou sistema GIAT. En tercer lloc, l’actuació anomenada “Projecte d’implantació i integració dels túnels a la plataforma de telecontrol”, que consisteix en redactar el projecte global i realitzar la implantació del telecontrol als túnels que actualment no en disposen.

Per un altra banda, l’Institut Municipal d’Informàtica ha participat activament en dos projectes claus per la gestió de la mobilitat a la ciutat de Barcelona, donant suport actiu en el desplegament de la infraestructura i telecomunicacions de les actuacions:

  • Plataforma de Visió Artificial: Unificació dels sistemes de càmeres que existeixen a la ciutat, de manera que totes puguin tenir diverses funcionalitats alhora, com per exemple el control de velocitat i el control de pas a la Zona de Baixes Emissions i d’altres com tipologies de radars (tram, punt…). L’Àrea Metropolitana de Barcelona i els municipis implicats en la zona de baixes emissions de les rondes de Barcelona treballen per promoure una mobilitat sostenible, segura, eficient i equitativa, perquè tothom pugui moure’s pel territori minimitzant les emissions contaminants i protegir, així, la salut de les persones. La ZBE Rondes de Barcelona és una àrea de més de 95 km2 que inclou Barcelona i els municipis circumdants a les rondes, on es restringeix progressivament la circulació de vehicles més contaminants. Relacionat amb aquesta gestió s’està impulsant la sistematització de la gestió de les llistes d’excepcions a aquetes restriccions de les Zones Regulades de la ciutat durant el pròxim any.

  • Centre de control de túnels: Integració dins del Centre de Serveis de Mobilitat del seguiment i control de la gestió de túnels de ciutat i de rondes.

Pel que fa a les actuacions “Telecontrol Túnels” i “Projecte d’implantació i integració dels túnels a la plataforma de telecontrol” es detecta la necessitat d’implantar una nova plataforma de telecontrol als túnels que actualment no en disposen. Després, pel que fa a l’actuació “Organització de dades d’obres (GIAT)” es desenvolupa en base a la necessitat de millora de processos del COM i adaptació a la LPACAP del procediment de sol·licitar assistència al Comitè per part dels Promotors d’obra. Fins a la data aquest procediment es realitzava mitjançant comunicació via e-mail o telefònica directament amb el COM, ara ho faran mitjançant el Portal de Tràmits gràcies a GPA.

Per una part, pel que fa a l’actuació “Telecontrol Túnels” i com a conseqüència de l’aparició de noves necessitats relacionades amb aquest projecte, caldrà desenvolupar diferents migracions i integracions dins de la plataforma de control de Túnels:

  1. Migració de la plataforma Wonderware de Telecontrol dels Túnels.
  2. Integració de la plataforma de Telecontrol a Escales i Ascensors.
  3. Compra components CPD Via Favència:
    • Ampliació de memòria a 64GB per a dos servidors HP Proliant DL380p Gen8.
    • 4 uts de disc de 900GB SAS de 10kRPM per a dos servidors HP Proliant DL380p Gen8.
    • 2 uts de disc de 900GB SAS de 10KRPM per a un servidor DELL PowerEdge R730.
    • 1 ut Firewall Fortinet FORTIGATE-100E.
    • 1 Ut Router ASR920 G7.
  4. Adquisició de les Llicències Wonderware per al servei de túnels.
  5. Adquisició de noves llicències del fabricant Wonderware per al servei de túnels.

Per un altra part, l’actuació “Organització de dades d’obres (GIAT)” es descriu amb la construcció i implantació del nou sistema GIAT que substitueix l’actual SICOI per al Comitè permanent de Obres que afecten a la Mobilitat (COM).

També, l’actuació “Projecte d’implantació i integració dels túnels a la plataforma de telecontrol” contempla la implantació del telecontrol als túnels que actualment no en disposen (Maria Cristina, Sabino Arana, Espanya, Miramar, Illa, Dante, Cerdà i Bonanova), a demés de la compra de llicències i l’ampliació del Centre de Processament de Dades municipal per túnels.

Entre els beneficis que presenta aquest projecte és possible destacar:

  • La renovació i normalització dels serveis SCADA per túnels, amb un nou sistema de control i vigilància connectat amb la sala de control i que permet gestionar les instal·lacions (enllumenat, ventilació, missatgeria, barreres), monitoratge de les escomeses i la gestió de les dades de trànsit i dades ambientals. A més a més, d’incloure l’estudi per un sistema que sigui de propietat municipal i evolucionable.
  • La integració de tots els túnels de ciutat a una plataforma de telecontrol, cosa que implicarà una millor seguretat i eficiència en el control i gestió dels túnels.
  • La construcció i implantació del nou sistema GIAT que substitueix l’actual SICOI.Pel que fa a les actuacions “Telecontrol Túnels” i “Projecte d’implantació i integració dels túnels a la plataforma de telecontrol” es detecta la necessitat d’implantar una nova plataforma de telecontrol als túnels que actualment no en disposen. Després, pel que fa a l’actuació “Organització de dades d’obres (GIAT)” es desenvolupa en base a la necessitat de millora de processos del COM i adaptació a la LPACAP del procediment de sol·licitar assistència al Comitè per part dels Promotors d’obra. Fins a la data aquest procediment es realitzava mitjançant comunicació via e-mail o telefònica directament amb el COM, ara ho faran mitjançant el Portal de Tràmits gràcies a GPA.

Els reptes del projecte

• Actualment hi ha 20 punts de control amb més de 40 càmeres i es preveu ampliar-ho en els propers mesos.

• La Zona de Baixes Emissions (ZBE) ha permès reduir en un 50% el nombre de vehicles contaminants que circulen per la ciutat de Barcelona, respecte a l’estudi de caracterització del parc circulant del 2017.

• Pel que fa a les càmeres de control del compliment de l’ordenança, ja s’han instal·lat un total de 44 de les 66 previstes posar en funcionament abans de l’1 d’abril.