Marga Becerra

Margarita Becerra:  "La publicitat fa una perversió de l’ús de la ciència"

 

Nascuda a Barcelona el 1980. Viu entre el barri de Sant Andreu a Barcelona i Sant Esteve Sesrovires. Ha estudiat biologia i un màster en comunicació científica, àmbit que l’apassiona.

 

A què et dediques actualment?

Sóc la responsable de la Unitat de Cultura Científica i Innovació de la Universitat de Barcelona dins la marca La UB Divulga. Creem activitats i projectes de divulgació per apropar la recerca i el coneixement científic a la gent.

Perquè és important divulgar la ciència?

Perquè la ciutadania sigui capaç de prendre decisions des del coneixement.  A la nostra societat tenim una mínima cultura en arts, literatura, història, etc. però fallem a l'hora d‘ensenyar  la cultura científica.

A més, la velocitat i la quantitat de publicitat que rebem, fa que una persona doni més credibilitat a un missatge publicitari amb contingut no verídic que a un missatge comunicat per un expert. Per tant, és necessari realitzar tasques de divulgació perquè les persones puguin tenir un referent verídic amb què comparar la informació que es troben als mitjans de comunicació.  Hauríem de potenciar la comunicació de fonts fiables perquè la  gent sàpiga on buscar informació de qualitat.

Quins criteris de divulgació feu servir? Com seleccioneu el què divulgar? Toqueu temes de medi ambient?

Creem un programa d’activitats i projectes que conté visites, xerrades, actes teatrals, etc. Incentivant la participació activa dels ciutadans. Les temàtiques les triem arran de commemoracions internacionals i d’efemèrides i a partir d’aquí n’extraiem projectes relacionats.

El medi ambient és un àmbit transversal i llavors el tractem en diverses activitats però no com a tema principal.

Quines dificultats us heu trobat?

Ens hem trobat amb moltes dificultats però la principal és el finançament. Perquè d’idees no en falten...

Heu vist canvis en la ciutadania relacionats amb la vostra feina?

Aquest és el gran repte. Al avaluar resultats se’ns demana que aportem xifres. Nosaltres comptem el número d’assistents als nostres tallers però  el que s’hauria d’avaluar és si les activitats desperten l’interès per la ciència a la ciutadania i això és difícil d’analitzar.

I a la comunitat científica?

El fet de tenir una unitat dedicada a la divulgació científica ha convençut a molts investigadors de la importància de difondre els seus projectes. A més, els hi facilitem la logística i els acompanyem al llarg de les activitats, fet que els hi dóna confiança.  Però el millor és que enganxa. Els experts que realitzen una activitat acaben repetint ja que és gratificant trobar-se amb un públic que s’interessa per la teva feina.

Com t’imagines la divulgació del futur?

Penso que cada cop la divulgació serà més difícil. Vivim en una societat que crea i rep gran quantitat d’informació, molta a partir de xarxes socials, i cada cop és més difícil identificar quina prové d’una font fiable. Actualment, es fa una perversió de l’ús de la ciència arran de missatges publicitaris o patrocinats per empreses i en el futur aquesta tendència anirà a més.

El nostre repte serà lluitar contra la desinformació aportant estudis i publicacions científiques. A més, haurem de ser més àgils comunicant, perquè la gran quantitat de missatges, molts dels quals provenen de fonts no fiables, juga en contra nostra.

Ens confesses alguna passió?

Tot em desperta interès, però m’agrada viatjar i fer ganxet, ah i  ballar bollywood!

 


 

A La Fàbrica del Sol s’ha fet una activitat amb  La UB Divulga a través d'una ruta que té com a protagonista una app que permet conèixer la geologia que ens envolta a partir de les roques dels edificis de Barcelona. Aquest projecte s'anomena  BCN Rocks.