ACTUM
Llorenç Barber
01.10.2020
Dijous 1 d'octubre
18 h - Conferència de Llorenç Barber
19 h - Concert d'ACTUM
Pati del Palau de la Virreina. Gratuït. Aforament limitat amb inscripció prèvia.
L'accés s'obrirà 20 minuts abans de l'inici de cada sessió.
Les «Trobades de Pamplona» (1972) van ser uns esdeveniments desconcertants per a l’Espanya oficial (L. de Pablo, etc.) i per als músics «avantguardistes catalans», que van boicotejar el festival, per burgès i franquista. En aquest context de canvis, sense rumb ni iniciativa, neix en una molt provinciana València el grup Actum.
L’inici de tot va ser la complicitat i suma d’impulsos d’un Llorenç Barber (cursos Darmstadt, trobada amb Fluxus i Zaj, seminaris dadà i concerts a col·legis universitaris) i un Josep Lluís Berenguer (músiques gràfiques i sintetitzadors: analític i sintètic).
Durant deu fèrtils anys (de 1973 a 1983), Actum estrena obres pròpies i alienes en què afloren els diferents paradigmes que als anys setanta flotaven en les praxis dels propositors més suggeridors del món anomenat occidental: minimalismes, improvisacions, cageisme, aleatorietats, intermèdia, músiques visives, electroacústiques, etc. Però el que més crida l’atenció és el fet que apel·len constantment a la creativitat ¿latent? dels assistents als seus «concerts» convidant en veu alta aquells que ho desitgin a integrar-se al grup sense importar el grau dels seus coneixements o tècniques instrumentals.
És aquesta última iniciativa la que conformarà una metamorfosi a l’interior del grup, al principi constituït per músics que han sortit del conservatori o de l’orquestra local, però a poc a poc en mans de membres curulls d’un amateurisme il·lusionat i amb tocs de rock, free, jazz o folk, sempre respectuosos amb l’abstracció, l’ascesi minimal i la factura visual i aleatòria que allunyen la seva música de qualsevol tret mercantil reconegut. La seva proposta mancava de grandiloqüències i duia el segell de la senzillesa, i alhora estava lluny de la petulant proposta de les músiques anomenades «contemporànies».
El darrers anys d’Actum van estar coronats d’una certa «vis» expansiva: posa en marxa l’Estudi de Música Electroacústica Actum (1975); publica el primer llibre dedicat al tema— Introducción a la música electroacústica (Torres-1974)—, signat per J. Berenguer; dona a llum el festival Ensems, que van titular «Primers actes de música alternativa: després de Cage»; participa en el naixement de les trobades de compositors de Caimari/Mallorca (1980) i «Sis Dies d’Art Actual», de Barcelona (E. Polonio), i es presenta a Madrid (Aula de Música de la Complutense, o Fundació J. March), així com a la Fundació Joan Miró de Barcelona.
Després d’anys d’oblit i silencis, actualment la seva trajectòria és estudiada i fins i tot mitificada com el millor exemple d’autogestió i compromís amb el seu context, ja que les seves xerrades, cursos i esdeveniments sempre van anar acompanyats de proclames, reflexions i crítiques a un panorama que insistia a reposar esquemes i praxis institucionals carregades de llunyania i autobombo, tan maldestre com excloent.