Com a activitat de cloenda de la mostra Instruccions – Relacions entre l’escolta i la mirada, el Museu de la Música juntament amb el cicle Difraccions presenta un laboratori dedicat a l’estudi i la interpretació de Treatise (1963-1967) de Cornelius Cardew, una de les obres més significatives de la música experimental del segle XX.
Amb 193 pàgines de notació gràfica no convencional, i amb l’ús de símbols abstractes en lloc de notació tradicional, Treatise no té instruccions precises d’interpretació, deixant llibertat total als intèrprets per decidir com transformar els gràfics en so. Des d’una aproximació radicalment oberta i políticament compromesa a la composició i a la interpretació, Cardew qüestiona els límits entre creador i intèrpret
El laboratori està dirigit a qualsevol persona interessada en la investigació, l’experimentació i la creació sonora i visual. No és necessari tenir coneixements musicals.
Laboratori a càrrec de Magda Polo Pujades i Violeta Mayoral.
Amb la col·laboració del cicle Difraccions.
Programa
10:00 h – Obertura de portes
10:15 h – Instruccions, per a què?
Presentació del laboratori a càrrec d’Alba Font, dissenyadora i comissària de la mostra Instruccions - Relacions entre l’escolta i la mirada.
10:30 h - Interpretar el Treatise de Cardew amb la filosofia de Wittgenstein
Per Magda Polo Pujadas, catedràtica d'Estètica i de Música del Departament d’Història de l’art de la Universitat de Barcelona.
Magda Polo presenta una anàlisi de l’obra Treatise (1963-67) de Cornelius Cardew a través de la filosofia de Ludwig Wittgenstein, i de manera especial, a partir del primer Wittgenstein.
L’obra posa en qüestió els límits de la notació i la interpretació musical i també el concepte de llibertat i improvisació. Inspirant-se en el Tractatus Logico-Philosophicus, Cardew explora la relació entre signes, imatges i significats com a representació del món, idea fonamental en Wittgenstein.
El Treatise desafia la funció tradicional de la partitura i trasllada la responsabilitat creativa als intèrprets, de manera similar a com Wittgenstein suggereix que el significat depèn de l’ús que se’n faci. La influència filosòfica no es redueix només a l’estructura sinó que impregna la mateixa idea de comprensió i acció en la música, convertint l’execució en un procés d’exploració més que en una mera reproducció. Finalment, Treatise es presenta no només com una composició, sinó com un experiment filosòfic sobre la comunicació i el significat.
12:00 h – Pausa
12:15 h - Sobre el concepte i la pràctica d’Escolta Total
Per Violeta Mayoral, artista
El concepte Escolta Total fa referència a "aquest afecte" efímer i gairebé imperceptible que té la potència de situar-nos en l’entorn en el precís moment en què el percebem. Es tracta d’un estat atencional que, lluny d’aïllar certs estímuls per separar-los del món i concentrar-se en ells, busca integrar tot allò que ha estat relegat al fons i descartat com a part de la nostra experiència.
L’artista troba en l’atenció un espai per investigar l’entorn acústic i la seva relació amb la conformació d’"allò propi".
En aquesta xerrada, Violeta Mayoral durà a terme un recorregut pels seus treballs recents fins a arribar a la trilogia TOTAL, amb l’objectiu d’articular i apropar-nos a la seva manera d’entendre l’escolta crítica.
13:00 h - Col·loqui
Facilita i modera: Barbara Held
14:00 h – Pausa
15:30 h - Escolta Total – Taller
A cura de Violeta Mayoral
El taller proposa un acostament a la partitura de Teatrise de Cornelius Cardew des de les línies de recerca de l'artista Violeta Mayoral entorn de l'atenció en els límits de la materialitat sonora. Amb l'objectiu d'establir un diàleg entre els mons de possibilitats que Cornelius Cardew proposa en Teatrise i el terme «Escolta Total» de Violeta Mayoral, s'articularan tots dos marcs de pensament a través d'un exercici teoricopràctic obert a diversos llenguatges expressius i enfocat en la pausa i el ritme com a elements bàsics de l'escolta, així com en la interdependència amb l'entorn acústic a partir de la semiosi infinita de C. S. Pierce.
18:30 h – Final de la jornada
