Notícies
L'home de la guitarra
«Cultura jo no en faig, jo tan sols canto / cançons de gust dubtós, / m’ho han dit a voltes, / d’altres han opinat que sovintejo / amb certes paraulotes poca-soltes.» (“La cultura”. Francesc Pi de la Serra, 1974)
En Quico (Barcelona, 1942) es considera un artesà que fa cançons; d’ofici: cantautor. És el més gran dels Setze Jutges en actiu i l’aprenent més jove tocat pel blues i la màgia de Big Bill Broonzy. Encomanat de la manera de dir les coses de Brassens, Pi de la Serra pot reivindicar després de 75 anys de vida un cançoner relativament curt però efectiu, on les cançons evoquen des del seu nom imatges que, un cop escoltades, ja mai ens deixaran.
L’home del carrer, Verda, Cançó de l’atzar, Si els fills de puta volessin no veuríem mai el sol, Passejant per Barcelona, Fills de Buda, Suau, formen part de la nostra història i la d’un país que, sovint, no ha estat prou just amb els seus creadors. En Quico, però, ha tingut sempre al costat els seus amics: els d’aquí “Bonet, Serrat, l’enyorat Ovidi”, els d’allà –Sabina, Aute, Ana Belén–, i els de més enllà –Paolo Conte, Gilberto Gil, Caetano Veloso...–. Tot ells companys que han compartit amb ell l’art d’estimar; d’estimar la música, el seu ofici i la seva eina: la guitarra. Ja de ben jovenet es va deixar captivar pels acords tríades del rock amb el seu grup Els 4 Gats, intèrprets d’himnes i balls iè-iè com el “Cla i cat”. En paral·lel, i sota l’aixopluc dels Jutges, Pi de la Serra es va trobar acompanyant Miquel Porter i escrivint les seves primeres cançons amb aires de chanson sorneguera. Ben aviat, l’ombra brasseniana de les seves rimes va començar a brillar amb la llum del blues.
D’ençà que el va descobrir al Jamboree de Barcelona, sempre l’ha acompanyat. És així com encomana la seva passió cada setmana “des de fa vint-i-cinc anys!” a través del seu programa T’agrada el blues? a la sintonia de Catalunya Ràdio.
Irreverent per definició, les cançons i l’humor –el bo i el dolent– d’en Quico funcionen com un antídot a l’avorriment, bastides sobre una escala de valors ben senzilla. Gairebé tota l’obra del músic barceloní s’aguanta sobre quatre pilars: la justícia, la llibertat, la igualtat i el respecte. Diumenge dia 16 presentar amb l’Amadeu Casas a la guitarra i en Joan Pau Cumellas a l’harmònica– les cançons dels seus dos darrers treballs, “Quicolabora” (Temps Record, 2011) i “Dues tasses” (Temps Record, 2015).