Blog

Visita comentada, grup de gent al Bosc dels instruments (Foto: S. Guasteví)
Notícies

Noves visites comentades al museu

La programació del Museu d’aquesta temporada 2019/20 ve carregada de noves propostes. Dues d’elles són visites comentades, un format que atrau cada cop més un públic que busca experiències de proximitat on l’intercanvi de coneixement i d’interessos resulta directe i sovint apassionat.

Les Visites d’Autor tindran lloc entre els mesos de desembre i maig, amb una cita mensual en dissabtes al matí a les 11.30h. Pensades per a tots els públics i plantejades igualment amb el format dinàmic de passejada pel Museu, comptaran amb estones de música en viu a càrrec dels mateixos autors, en alguns casos, o bé de músics convidats per a la ocasió. Les sis propostes han nascut com a carta blanca als autors, amb la voluntat d’apropar-nos als interessos i les passions de diferents personalitats del sector musical que, des dels seus respectius àmbits (la interpretació, la docència, la divulgació o la investigació), comparteixin amb el públic, segur que de forma autèntica i molt propera, allò que els inspira la Col·lecció del Museu. Les sessions, en aquesta ocasió, tindran un preu individual de 4 euros.

Així, el dissabte inaugurarem el cicle convidant el violinista Emilio Moreno, que ha estat Cap del Departament de Música Antiga de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) durant molts anys, i amb qui el Museu ha establert una gran complicitat, a passejar entre vitrines per descobrir-nos diferents instruments d’arquet de la Col·lecció des del punt de vista de músic pràctic. Emilio Moreno, que en aquesta ocasió es farà acompanyar de la seva neboda Inés Moreno al clavicèmbal Zell, en farà sonar algun per desvetllar-nos els seus secrets.

Joan Vives durant una visita guiada (Foto: S. Guasteví)

La segona cita tindrà lloc el 25 de gener i anirà a càrrec del músic i divulgador musical Joan Vives, que oferirà una visita en clau Chopin amb les il·lustracions musicals en diferents pianos de la pianista Toia Conejo. Un repàs a l’època daurada del romanticisme musical, lligada a la producció de nous instruments, cada cop més variats i potents per part de fabricants com ara Érard i Pléyel, que associaven la seva marca als gran virtuosos del moment, com Liszt o Chopin. La secció de pianos de la col·lecció del Museu ens permetrà fer un recorregut pel context en què Chopin va viure i crear una de les produccions més inspirades que s’hagin escrit mai per a aquest instrument.

El 22 de febrer l’Anna Costal, doctora en musicologia, professora de l’ESMUC i col·laboradora habitual del Museu, ens parlarà dels ’Instruments amb classe’. Amb aquest títol tan suggerent ens remetrà a un passat força recent de la història de Catalunya en el qual instruments i repertoris musicals jugaven un paper fonamental en la distinció de grups i classes socials. La música en viu, en aquesta ocasió, anirà a càrrec d’Irene Reig Duo (saxo i bateria).

Retrat d'Anna Costal (Foto: S. Guasteví)

El 28 de març, un mes després, arribarà el torn d’en Josep Borràs, fagotista i director de l’ESMUC durant aquesta darrera dècada, que, com a gran coneixedor del panorama musical europeu al segle XVIII, ens parlarà de ‘Les fustes vives’, recordant els principals constructors d’instruments, les tècniques i l’evolució, les principals innovacions, l’ús i el desús, el rastre de la pràctica musical sobre un instrument que es converteix en document d’una època, etc. El mateix Josep Borràs en farà les il·lustracions musicals amb els seus instruments, fagot i baixó.

Dissabte 25 d’abril passejarem amb el musicòleg Oriol Pérez Treviño, que a partir del llibre ‘Converses amb compositors famosos’ escrit pel crític musical nordamericà Mr. Arthur M. Abell 1868-1958 (que va tenir l’ocasió de conversar amb Brahms, Puccini, Strauss, Max Bruch o Grieg), reflexionarà sobre aquells elements que inspiren la creativitat, sobre quines són les tensions intel·lectuals, físiques i espirituals inherents a les ments creatives, i sobre com determinats indrets o instruments que ens permeten assolir espais de bellesa ens transporten a valors superiors com ara el Tot, l’Infinit, l’Absolut o la idea de Déu. Una visita romàtica coronada per les interpretacions del pianista Vladislav Bronevetzky.

Tancarem les Visites d’Autor d’aquesta la temporada el 25 de maig amb una proposta que ja ha esdevingut un clàssic i que és la que ha inspirat el cicle sencer: la Visita Bach a càrrec novament de Joan Vives. La col·lecció d’instruments barrocs originals que conserva el Museu ens permetrà fer un viatge en el temps i reconstruir un retrat personal i musical de Johann Sebastian Bach, que va créixer assegut en orgues, clavecins i clavicordis i va escriure obres per a aquests instruments i també per a violí, violoncel, viola de gamba, llaüt, trompeta... que han esdevingut cabdals en la història de la música. La música, en aquesta ocasió, anirà a càrrec del mateix Joan Vives i de Mireia Ruiz al clavicèmbal.

El nou cicle ‘4 Mirades a la Col·lecció’, per la seva banda, consta de quatre cites gratuïtes entre els mesos de gener i febrer, els dijous a les 18.30h i pretén donar veu a persones que, per raons professionals i de forma més o menys prolongada, han establert un contacte molt estret amb la Col·lecció. Les sessions tindran una durada aproximada de 80 minuts i s’adrecen de manera especial a un públic interessat en qüestions de museologia, conservació, museografia i de patrimoni en general.

La primera cita, el dijous 16 de gener 2020, és amb l’Elena Martínez-Jacquet, directora de la Fundació La Fontana i comissària de l’exposició temporal que actualment ocupa una de les vitrines de l’exposició permanent. Amb la mostra ‘Músiques als dits. Sanses africanes de la Fundació La Fontana’ inaugurem una col·laboració estable i promovem el diàleg amb una de les col·leccions privades d’instruments extra-europeus més rellevants del nostre país. Un diàleg que farà aflorar ambdues col·leccions, en ocasions de forma monogràfica, com és el cas de les sanses, i en d’altres plantejant temàtiques més transversals.

La setmana següent, el 23 de gener, serà el director del Museu, Jaume Ayats, qui oferirà la seva particular lectura de la Col·lecció des del seu prisma d’etnomusicòleg. A partir de detalls, qüestions i preguntes que no són els que habitualment criden l’atenció a altres professions ens acostarem a una mirada concreta sobre les eines musicals i la vida social de la música.

Jaume Ayats fent una visita guiada (Foto: S. Guasteví)

 

El tercer torn, dijous 30 de gener, és per a l’Oriol Rossinyol, que ha estat responsable de Col·leccions del Museu fins fa pocs anys, i que va viure en primera persona un dels moments crítics de la història del Museu, concretament el trasllat de seu des de la Casa Quadras, a l’Avinguda Diagonal, fins a L’Auditori, on va reobrir les seves portes l’any 2007. Els reptes davant el nou espai físic van ser diversos i importants, com ara si calia o no ampliar la col·lecció, restaurar alguns instruments, recuperar-ne la veu... i es va fer necessari un nou discurs museològic. De tots aquests reptes, i també d’alguna història secreta, ens en parlarà l’Oriol Rossinyol.

Tancarem aquest cicle de mirades particulars a una mateixa col·lecció el 6 de febrer donant veu a Marisa Ruiz, l’actual Cap de Col·leccions i documentació del Museu, que ens parlarà dels reptes dels Museus del segle XXI, amb una reflexió sobre com els canvis tecnològics i socials estan capgirant les idees tradicionals sobre el patrimoni, la gestió de col·leccions i la funció social dels Museus. Quins objectes cal que preservem per a les generacions futures? Quines són les eines que utilitzem per conservar-los, documentar-los i difondre’ls? Serem digitals o no serem? Marisa Ruiz posarà damunt la taula totes aquestes preguntes i moltes d’altres.

Esperem que les dues propostes engresquin un públic nombrós i resultin atractives i enriquidores per a les persones que hi participin.