Notícies
Pigments musicals
El nou projecte digital que estrenem enguany es diu Pigments musicals (#pigmentsmusicals), amb ell ens engrescarem cada divendres fins a l’estiu, a la recerca dels colors de l’organologia i de la música. La portada que veieu va ser una troballa que vam fer al taller amb l’equip de Col·leccions, un conjunt de mostres de fusta (una micro xiloteca) i mostres de vernissos de colors ben diferents.
Hem preparat una selecció de recursos tant sobre el vernís com sobre la música en colors o la sinestèsia, consultables aquí.
El teòric musical i matemàtic Athanasius Kircher afirmava al segle XVII que cada so musical té correspondència objectiva amb un color. Des del segle XVIII fins al XX s’ha experimentat adaptant diversos instruments de teclat de manera que en prémer una tecla, a més de produir un so, aixecava una cinta o un vidre de colors a través del qual es projectava la llum en una pantalla. Diversos compositors moderns, en particular Schoenberg, Korsakóv, Sibelius o Scriabin, es van sentir atrets per la idea i van produir exemples de música en color.
Tenim actualment un magnífic exemple de sinestèsia gràcies a Neil Harbisson, qui tradueix en sons tot allò que veu gràcies a una antena instal·lada al seu cap. Podeu llegir la seva biografia aquí.
Al llarg de les properes setmanes buscarem música relacionada amb els colors, n’hi ha molta, començant per aquesta: An der schönen blauen Donau de Strauss el 1887, En blanc et noir de Debussy el 1915, una suite per dos pianos, sembla que inspirat per Velázquez, Bliss i A Colour Symphony l’any 1921 o Rhapsodie in blue de Gershwin l’any 1924.
Així, per cada color que publiquem, us demanarem que ens suggeriu la música que confegirà una playlist col·laborativa. Ens acompanyareu en aquest nou viatge?
Podreu seguir-lo a les següents xarxes: