Blog

Clavicèmbal de Christian Zell (Foto: Esther Fernández)
Préstec

Préstec d’un clavicèmbal del segle XVIII

Un cop més, la col·laboració entre museus -propers o llunyans- en relació a objectes, exposicions o continguts digitals, fa que una de les joies del Museu de la Música, el clavicèmbal fet per Christian Zell l’any 1737, marxi. Tanmateix, no massa lluny, de fet a cals veïns -que no ens han demanat sal, aquest cop- amb qui ens uneixen moltes coses: la Meridiana, el fet de ser municipals i diversos punts en comú entre les col·leccions d’uns i altres.

Amb ells, entre altres col·laboracions, ens va lligar el projecte digital DivenDress, on vam fer un repàs cronològic entre vestits del Museu del Disseny i els nostres instruments musicals, al llarg de sis mesos a través de les xarxes socials, i que explicava molt bé Nacho Granero al seu blog La Cultura Social.

Properament, doncs, el Zell ens deixa i fa cap al Museu del Disseny per formar part de l’exposició temporal Toquem fusta! Disseny, fusta i sostenibilitat, que comença el proper 8 de novembre i acaba el 22 de gener de 2023.

Aquest clavicèmbal, fet a Hamburg el 1737 per Christian Zell, qui heretà el taller d’un altre constructor, Carl Conrad Fleischer, amb el número de registre del museu MDMB 418, ha passat per diverses restauracions. La darrera va anar a càrrec de Paul Poletti, qui trobà la solució per refer el teclat, no amb ivori, material prohibit per llei, sinó amb un material (una mena d’ivori artificial) que s’hi assembla molt i que té un tacte sorprenentment molt similar, generat a partir de proteïna de llet de vaca.

Teclat abans de la restauració duta a terme per Paul Poletti (Foto: ©R. Vargas)

Teclat del Zell després de la restauració duta a terme per Paul Poletti (Foto: Esther Fernández)

Una restauració anterior de la policromia, duta a terme entre els anys 2002 i 2007 per Blanca López de Arriba, ens descobrí com el color verdós que tots li coneixíem, no era l’original sinó una oxidació que, un cop eliminada, donà pas a un blau intens, tipus Ducados.

Mostra de color de la restauració de policromia feta per Blanca López de Arriba

Amb el Zell hem tingut el luxe d’escoltar músics insignes, entre altres, com Maria Lluïsa Cortada, Ton Koopman, Jean Rondeau (vegeu imatge), Mark Kroll o Justin Taylor. Just abans de la pandèmia, Luca Guglielmi (vegeu imatge) hi va enregistrar -i ja podeu escoltar a les plataformes- The Well-Tempered Clavier de Johann Sebastian Bach.

Jean Rondeau (Foto: S. Guasteví)

Luca Guglielmi (Foto: S. Guasteví)