Blog

Fotografia: Mónica Cantero
Notícies

Procés de neteja i conservació d’un rellotge de caixa alta

El rellotge MDMB 36 és un dels instruments més grans i impressionants de la col·lecció del Museu de la Música. El procés de neteja i restauració (no musical) d’aquest gran instrument ha requerit moltes hores i paciència, i un equip multidisciplinar de conservació, restauració, fotografia i registre per poder extreure la màxima quantitat d’informació d’aquest instrument. L’autoria, segurament la primera pregunta que ens fem quan documentem una peça, és, en aquest cas, un enigma. S’han trobat dues signatures, una a l’escena central de l’esfera del rellotge, “M. DILGER”, i l’altra al perímetre del marc d’aquesta mateixa pintura i que resulta difícil desxifrar, “Olsum” (?). Funciona amb un motor de pesos i lectura per lleves, amb un corró de fusta amb pues i vuit peces programades. Hi trobem ni més ni menys que cent quinze tubs d’orgue de fusta amb bisell, manxes i una maneta per al corró, amb un canvi de registre.

Amb més de dos metres i mig d’alçada, està muntat en un moble de fusta de dos cossos, i l’instrument musical en si es troba a la part superior. El treball de la fusta és notable en tot l’instrument, amb marqueteria i metall daurat. També hi ha una decoració interior interessant, amb quatre pintures policromes sobre planxa de metall amb escenes mitològiques com el rapte d’Europa, Atenea i Zeus o l’escena de la nereida Galatea i el ciclop Polifem, el gegant d’un sol ull que és vençut per Ulisses a l’Odissea d’Homer. A banda de les escenes mitològiques, trobem vuit figures de fusta representant una banda de músics amb moviment oscil·lant, acompanyades de tres parelles amb vestit d'època que dansen amb un moviment circular.

mdmb000036_id_20211123_006_085_02.jpg

mdmb000036_id_20211123_021_085_02.jpg

Examen organolèptic

La primera fase va ser un examen organolèptic exhaustiu. La major part del moble és de xapa de caoba, amb elements decoratius en fusta ebonitzada i metall daurat i marqueteria en fusta i metall. Vam observar que presentava brutícia superficial i acumulada, sobretot a l’interior del moble, amb indicis d’atacs de xilòfags i diverses esquerdes. Pel que fa al metall, presentava una pàtina d'envelliment natural que fa enfosquir la superfície. El metall de la marqueteria no estava tan enfosquit. Els claus que subjecten la tela estaven oxidats i el teixit de les portes tenia desgast i petits forats.

Pel que fa al rellotge, en general el seu estat de conservació era bo, amb brutícia superficial acumulada i adherida de color negre, puntualment desencolats d'estructura i marc, i trencaments. Algunes de les figures d’autòmats presentaven pèrdues de suport o fragmentacions. Les policromies es conservaven en bon estat en general, tant la capa pictòrica de l'esfera del rellotge com les pintures decoratives amb representació mitològica. En canvi, la policromia de les figures d'autòmats presentava un mal estat de conservació, amb pèrdues, manca de cohesió amb el suport i visibles re-pintades, a banda de la brutícia superficial. El mecanisme en bronze, llautó i aliatges de ferro presentava brutícia superficial adherida, i oxidació puntualment en els aliatges de ferro (varetes, pues del cilindre, barra de cilindre, petits claus, filferro), però l’estat general era bo.

Intervenció de conservació i restauració

La intervenció més important, i la primera, ha estat una neteja exhaustiva amb diferents accions sobre les parts de l’objecte.

  • Moble: s’ha fet neteja mecànica en sec amb aspirador i pinzell, per eliminar la brutícia superficial acumulada. S’ha aplicat un netejador fet amb olis i dissolvents de forma mecànica a la superfície del moble per hidratar i reparar, i removedor de vernís per a les taques de lixiviació. La neteja de metalls s’ha fet amb White Spirit.
  • Rellotge: s’ha fet neteja mecànica amb aspirador i brotxa per eliminar la brutícia superficial de tots els interiors i entre els tubs. També s’ha fet neteja química amb etanol per a l'eliminació de la brutícia adherida, i encolat en un encaix de l'estructura a la part superior amb cola de peix freda. S’han desmuntat els tubs i s’ha combinat la neteja mecànica en sec amb goma d’esborrar Staedtler Mars, plàstic i etanol.

mdmb000036_re_2021109_016_077_02.png

  • Marcs de pintures: neteja mecànica en sec amb aspirador i brotxa per eliminar la brutícia superficial. El marc de pintura gran es presentava desencolat en una de les cantonades, i s’ha encolat amb cola animal de peix freda i sergents. Les restes de cola s’han eliminat amb aigua destil·lada.
  • Miralls: neteja amb aigua destil·lada amb sabó neutre al 5%, per eliminar la brutícia superficial adherida.
  • Capa pictòrica: s’han realitzat cates de neteja a la capa pictòrica de les pintures sobre metall, en dues fases:
    • Neteja amb gel de trietanolamina per remoure part del vernís i la brutícia superficial adherida. S’aplica amb pinzell durant uns segons o un minut, depenent del gruix, es retira i s’aclareix.
    • Neteja amb mescla d’etanol + isopropanol (90:10), per eliminar la resta del vernís i deixar la capa pictòrica vista.
    • Aplicació amb paletina de nova capa de protecció a les pintures amb vernís Regalrez 1094 al 15% en White Spirit.
    • Figures d’autòmats: la neteja s’ha fet amb aigua destil·lada per a eliminació de la brutícia superficial i les re-pintades.

mdmb000036_re_2021110_006_077_02.png

mdmb000036_id_20211123_045_085_02.jpg

Gràcies a aquesta intervenció, que va durar 10 dies, el rellotge musical va millorar molt l’aspecte físic, l’estat de conservació i també la documentació, ja que tot aquest procés ha generat informació molt àmplia i diversa que hem incorporat a la fitxa de l’instrument. A més, s’han fet sessions fotogràfiques per renovar les fotografies d’identificació, per tal que ara es pugui veure, encara que no es trobi exposat, amb tot el seu esplendor.

mdmb000036_re_2021115_006_077_02.png