El Museu de la Música restaura l’únic claviorgue original en funcionament a tot el món
El Museu de la Música de Barcelona tindrà a partir d'aquest diumenge una veritable joia a la seva col·lecció. Es tracta del claviorgue Hauslaib, un instrument únic que uneix en un mateix teclat el so d'un orgue i el d'un clavicèmbal. Va ser construït al 1590 a Nuremberg pel constructor Lorenz Hauslaib i portava 400 anys sense sonar. Ara, després de 20 anys de restauració al Museu de la Música, s'ha aconseguit reconstruir la part del clavicèmbal malmesa amb peces originals i es podrà tornar a escoltar tal com sonava a l'època en què va ser construït.
Es tracta d'una peça única de valor incalculable amb una sonoritat especial gràcies a l'articulació al mateix temps del teclat del clavicèmbal i el teclat de l'orgue. Va ser construït a Nuremberg a petició del noble espanyol al servei dels reis Felip III i Felip IV, Baltasar de Zúñiga. Té forma de moble i està fet de closca de tortuga de carei amb ornamentacions de plata i or als tiradors dels calaixos que demostren l'ostentació tecnològica i social a la cort i l'aristocràcia espanyoles dels s. XVI i XVII.
Només existeixen 2 exemplars més similars a aquest a tot el món que es troben al Metropolitan Museum of Art de Nova York i al Museu Glinka de Moscou. Aquests dos exemplars no estan en funcionament, però han servit per ajudar a la reconstrucció del claviorgue Hauslaib, restaurat per l'especialista en teclats Joan Martí i el taller d'orgueneria Gerhard Grenzing del Papiol.
El claviorgue Hauslaib es presentarà diumenge 28 d'abril a les 12h amb un concert a càrrec de l'organista Andrés Cea Galán, especialista en instruments històrics de teclat, i estarà exposat de forma permanent al Museu. També s'ha editat un ebook que recull la documentació històrica sobre el claviorgue amb 5 audiovisuals.
El Museu de la Música de Barcelona és capdavanter al món en la recuperació del so dels instruments històrics a partir dels materials originals. Amb la restauració del claviorgue Hauslaib el Museu culmina un procés iniciat el 1963 amb l'adquisició de l'instrument.