Blog

Detall de l'interior amb el retrat d'una dona (Fotografia de May/Zircus)
Notícies

Soy de Pascuala Rodríguez y Pagés

“Soy de Pascuala Rodríguez y Pagés”. Amb aquesta inscripció, la guitarra construïda el 1805 a Barcelona per Francesc España (MDMB 577) es presenta a si mateixa, i ens situa en els salons on ressonaven les seves cordes. Al segle XIX, les dones de la burgesia i de l’aristocràcia eren qui més sovint tocaven la guitarra en l’àmbit domèstic i “La Pascuala” és un testimoni preciós de l’ús femení de l’instrument. La decoració i refinament amb què està construïda, indiquen l’elevat estatus social de la propietària.

Va arribar al Museu com a part de la col·lecció d’Orsina Baget, dipositat el 1932 i comprada formalment el 1947. La guitarra ve acompanyada d’un faristol, un estoig i un llibre de partitures manuscrit i ornamentat amb aquarel·les que pertanyien a la primera propietària, Pascuala Rodríguez. Fou construïda per Francesc España, un lutier català establert a Barcelona des de 1820, on inicià el seu treball associat amb el mestre Thérèse de Mirecourt. Cap al 1835 se separà de Thérèse i va començar a personalitzar els seus models, engrandint-los, amb obertures acústiques (les efes) a l’estil de Guarneri i amb vernís fosc poc transparent, aconseguint una sonoritat molt bona. Fou en aquest moment, també, que fundà un magatzem d’instruments i marcava amb el seu nom flautes, clarinets, instruments de metall i pianos que comprava a França per comercialitzar a Barcelona (Gran Enciclopèdia de la Música, 2000).

Fotografia de la guitarra de Francesc España (MDMB 577), d'Eduard Selva

La guitarra España té les cordes disposades en quatre ordres dobles i dues de simples, amb lla taula harmònica amb forma de vuit i disset trasts fixos. La taula harmònica, formada per dues peces de pícea, està ornamentada amb filets senzills de marqueteria amb fusta clara i fosca. La boca presenta incrustacions de peces quadrades de nacre sobre pasta negra i voltades de filets senzills de banús i fustes clares. Més a l’exterior, dos cercles d’incrustació de pasta de banús completen la decoració de l’obertura acústica. El pont és de palissandre o noguera pintat de negre i presenta decoracions de nacre a cada costat que s’estenen amb formes florals de noguera i nacre per sobre de la taula harmònica. Per sota el pont tenim una incrustació de nacre i banús que es repeteix al batedor, sobre el trast dotzè. El cap duu una pala de banús i incrustacions de nacre en la qual es pot llegir la inscripció “Soy de Pascuala Rodríguez y Pagés". Les clavilles tenen decoració d'os. El mànec és de pi, el fons de xiprer i els riscles de caoba, i aquests dos últims elements estan envernissats amb color per dissimular la diferència de fustes entre ells.

L’àlbum de música manuscrit que acompanya aquesta guitarra va pertànyer a una jove barcelonina de l’alta burgesia anomenada Pascuala Rodríguez i Pagès, que el va rebre cap al 1805. La luxosa enquadernació és feta de pell vermella, amb una abundant decoració de motius vegetals i geomètrics gravats en or. A l’interior hi ha una dedicatòria manuscrita i un retrat de la propietària que la presenta asseguda en una cadira, abillada a la moda, amb un vestit vaporós de color blau, de tall “imperi”, cenyit sota el pit, atrevits complements i un tocat amb ploma d’estil afrancesat. La noia sosté sobre la falda unes partitures, i assenyala amb el dit una guitarra que jeu a terra, al seu costat. Altres partitures i instruments, a més d’un poema manuscrit, completen la composició. La resta de l’àlbum està plena de partitures anònimes (possiblement de música popular) de danses, cançons i boleros, pensats per a ésser interpretats principalment amb l’acompanyament de la guitarra. A inicis del segle XIX fou molt habitual entre les classes burgeses, especialment en els ambients “afrancesats” i intel·lectuals, la celebració de llargues vetllades habitualment amenitzades amb música i ball. La guitarra tingué un gran protagonisme en aquestes vetllades, atès que podia acompanyar els gèneres musicals més diversos.

Interior de l'àlbum (Fotografia de May/Zircus)

En aquest tauler del nostre compte de Pinterest podreu veure moltes altres representacions iconogràfiques de dones tocant la guitarra de la mateixa època que Pascuala: https://www.pinterest.es/museumusicabcn/iconografia-de-la-guitarra-guitar-iconography/