Publicacions

Álvarez, Cristina/ Heilbron, Marc / Sartori, Ilaria, comissaris de l’exposició

L’empremta de Felip Pedrell. Catàleg de l'exposició

Grup Enderrock

La diversitat d’inquietuds, la labor i el pensament de Felip Pedrell (1841-1922) van tenir una gran influència entre els músics del seu temps i posteriors. En línia amb els corrents regeneracionistes i inspirat pel wagnerisme i els nacionalismes de la segona meitat del segle XIX, Pedrell volia aplicar les novetats tècniques i estètiques de la música europea, a la vegada que proposava bastir una identitat musical inspirada en el passat i la tradició oral. El treball de Pedrell va ser excepcional: com a compositor, va aplicar el seu ideari a una extensa producció; com a mestre, va influir en tota una generació de músics, i, com a investigador, va dur a terme una tasca tenaç, contribuint a la creació d’un cànon nacional.

La celebració del centenari de la seva mort convida a revisitar el seu llegat des de la contemporaneïtat i a establir un diàleg entre present i passat. Aquest volum recull diferents aproximacions a la vigència, influència i presència del mestre de Tortosa.

L’exposició ‘L’Empremta de Felip Pedrell’ es va presentar al Museu de la Música de Barcelona entre el 25 d’octubre de 2022 i el 12 de març de 2023, i posteriorment al Museu de Tortosa, entre el 21 de desembre de 2023 i el 31 de març de 2024.

12 euros
Venda a la recepció del Museu
Ayats i Abeyà, Jaume / Rossinyol i Panella, Oriol / Escalas i Llimona, Romà / Laguna de la Mata, Óscar / Martí i Llobet, Joan / Cuscó Pallarès, Imma

El claviorgue Hauslaib del Museu de la Música de Barcelona

Documenta Universitària

El claviorgue de Lorenz Hauslaib és un dels instruments més singulars i sorprenents de la rica col·lecció del Museu de la Música de Barcelona. És un objecte peculiar i enginyós que reuneix les mecàniques d’un petit orgue i les d’una petita espineta que poden sonar alhora, mesclant els dos timbres, i que s’encabeixen dins d’un moble luxós de dimensions petites.nÉs un dels poquíssims claviorgues del segle XVI que es conserven a tot el món, i molt probablement l’únic que, 400 anys després de la seva construcció, està en condicions de ser tocat obtenint, amb els materials de l’època, un resultat sonor magnífic i captivador. Això ha estat possible gràcies al llarg procés de recerca, d’estudi i de restauració impulsat pel Museu, i que ha tingut el privilegi de reunir la rigorosa tasca de recuperació realitzada pel constructor Joan Martí i pel taller d’orgueneria Gerhard Grenzing.nAquest llibre reuneix les informacions i els estudis dels equips que han dut a terme la recuperació sonora, i inaugura les publicacions especialitzades del Museu de la Música, alhora en paper i en llibre electrònic (que permet incorporar audiovisuals amb interpretacions de l’instrument). L’objectiu és la difusió del coneixement i de les recerques al voltant dels fons de les col·leccions. Al final del llibre en paper, hi ha un codi per accedir gratuïtament al llibre electrònic.nHeus aquí cinquanta anys de la trajectòria de la institució capdavantera en l’estudi i la recuperació del patrimoni català d’instruments musicals.

25€
Venda a la recepció del Museu

Edició electrònica: 

10€
Cole, Michael / Gómez Ábalos, Pablo / Schwarz, Kerstin

El piano de taula Zumpe & Buntebart del Museu de la Música de Barcelona

Documenta Universitària

El «sofisticadament» senzill pianoforte dissenyat i construït el 1766 per Johannes Zumpe (1726-1790) va ser el veritable propulsor de la trajectòria social, comercial i creativa del piano. Ens referim, doncs, a un constructor i un instrument capitals en la història del piano. El Museu de la Música de Barcelona en conserva un exemplar datat el 1776, just 10 anys després de l’inici d’aquesta trajectòria.
Gràcies al llarg procés de recerca, estudi i restauració impulsat pel Museu, i realitzat per l’organòloga Kerstin Schwarz, aquest instrument ha recuperat la seva bellesa i expressió originals, obrint una nova finestra sonora a una època que va establir els fonaments de la cultura i societat moderna. Aquest llibre situa l’instrument en el context social i en descriu el procés de restauració amb articles dels especialistes Michael Cole, Pablo Gómez Ábalos i Kerstin Schwarz.
Aquesta nova publicació continua les edicions especialitzades del Museu de la Música, alhora en paper i en llibre electrònic, que van començar amb el claviorgue de Lorenz Hauslaib.
Al final del llibre en paper, hi ha un codi per accedir gratuïtament al llibre electrònic.

28 € (inclou ebook / incluye ebook / ebook included)
Venda a la recepció del Museu
Sonau, musichs, sonau...!
Xuriach

Sonau, musichs, sonau...! CD/DVD

FICTA Edicions i Produccions (2018)

Per celebrar els seus primers deu anys, Xuriach edita un àlbum on es podrà trobar per primera vegada i en format audiovisual, la reconstrucció de balls i celebracions fonamentades en l’estudi aprofundit i compromès sobre la dansa que es ballava a Catalunya durant els segles XVII i principis del XVIII.

20 €
Venda a la recepció del Museu
Editor, Horacio Curti ; texts/textos, Jaume Ayats, Hae Sook Kim, Horacio Curti, Keith Howard, Simon Mills, Rafael Caro, Jiwon Song, Heesun Kim

Eolssigu! Els sons de Corea

Ajuntament de Barcelona

En diverses pràctiques musicals tradicionals coreanes és corrent sentir el percussionista o algú de l’audiència emetre l’expressió eolssigu! (llegiu “oisshigo”). Aquest mot, ric en significats i de difícil traducció, busca donar ànim a l’artista i alhora transmetre el propi entusiasme per l’actuació. Un terme ple d’ambigüitat, no només en la definició sinó també en l’ús: expressiu i viu dins de les practiques musicals. Aquestes han estat les qualitats que ens han portat a escollir eolssigu com a emblema de l’aproximació a l’univers sonor de Corea que aquí us presentem.

Aquesta publicació acompanya l’exposició del mateix nom, creada conjuntament entre el National Gugak Center de Seül i el Museu de la Música de Barcelona, que té lloc en aquest museu entre octubre de 2017 i juny de 2018. Al mateix temps, prova de compensar l’escassedat de publicacions en llengua catalana i castellana sobre els instruments musicals, la música i especialment les practiques musicals clàssiques i tradicionals de Corea.

15 €
Venda a la recepció del Museu
Aiats, J., Arqués, R., Campo, J., Casacuberta, M., Rabaseda, J. (coordinador) (2017)

Granados, de París a Goya

Barcelona: L'Avenç

L’Enric Granados més europeu, innovador i modernista es mostra a l’exposició commemorativa de l’aniversari del compositor (el 2016 s’ha commemorat el centenari de la seva mort i enguany fa 150 anys del seu naixement a Lleida) que organitzen el Museu de Lleida i el Museu de la Música de Barcelona. A més d’explicar el seu vessant com a pianista i pedagog, es mostra la seva connexió amb el París de la Belle Époque i les avantguardes del moment tot reivindicant, així, el vincle de Granados amb el modernisme i la dimensió europea i multidisciplinar de la seva obra. L’exposició parteix del moment en què Granados arriba a París, l’any 1887. L’impacte de la modernitat d’una ciutat que acaba de construir la Torre Eiffel i la influència de Wagner i Berlioz, sense la qual no s’entén el seu vincle amb el teatre, l’aboquen a la recerca de l’obra d’art total (unint música, literatura, pintura i fins i tot l’evocació de les olors, molt presents a l’exposició). L’exposició també explica la seva faceta com a pianista i pedagog, amb els enregistraments sonors que va fer amb rotlles de pianola, el sistema més avançat del seu temps; i una reconstrucció de la “Tartana”, on va compondre part de l’òpera Goyescas, completen l’exposició –comissariada pel musicòleg Joaquim Rabaseda– que es tanca explicant la seva relació amb la pintura de Goya.

10 €
Venda a la recepció del Museu
L'Emigrant. Stefano Grondona
Stefano Grondona

L'Emigrant

Audiovisuals de Sarrià (2017)

Àmplia selecció d'obres i de versions de Miquel Llobet que Stefano Grondona ens obsequia en una interpretació única.Grondona és un dels guitarristes contemporanis més reconeguts, i probablement la persona que més bé coneix cada replec de la música i de la vida de Llobet, a qui ha dedicat bona part de la seva labor d'intèrpret i d'estudiós. No ens trobem només davant d'unes obres per a guitarra, sinó davant d'una música excepcional que cal retrobar regularment.

15 €
Venda a la recepció del Museu
La guitarra callada. Stefano Grondona
Stefano Grondona

La guitarra callada. CD

Stradivarius (2017)

Un CD dedicat a Frederic Mompou (1893-1987) amb tota la seva obra per a guitarra just quan, als trenta anys del seu traspàs, el nom del compositor català i la introspecció del seu estil hermèticament expressiu assoleixen el merescut reconeixement internacional.

Stefano Grondona aprofita l'ocasió per recordar també, coincidint amb la de Mompou, els trenta anys de la desaparició del gran guitarrista Andrés Segovia (1893-1987), a qui va dedicar la Suite Compostelana.

Cal mencionar també, a l'any 2017, els dos-cents anys del naixement del lutier Antonio de Torres (1817-1892), pare de la guitarra moderna. En aquest CD Grondona homenatja el mític constructor tocant quatre dels seus instruments.

Les quatre sonates d'Scarlatti complementen el CD amb unes obres de marcat caràcter arcaïtzant dialogant amb l'obra de Mompou.

15 €
Venda a la recepció del Museu
Martínez-Jacquet, E., Ammann, R., Ayats, J., Chantrenne, C., Leclair, M., Rossinyol, O. (2013)

Escultures musicals: instruments d’Àfrica, Àsia, Oceania i Amèrica

Barcelona: Fundación La Fontana.

El catàleg recull la selecció de 130 instruments musicals de la Fundació La Fontana que formen part de l'exposició temporal al Museu de la Música (del setembre de 2013 a l'abril de 2014), i que són una mostra excepcional de l'interès internacional d'aquesta col·lecció formada per Helena Folch-Rusiñol i Alejandro Maluquer. Abasten principalment les àrees geogràfiques d'Africà, Àsia i Oceania, amb alguns destacats exemples d'Amèrica. Les fotografies de cada una de les peces ressalten la bellesa i qualitat artística d'aquestes escultures i els textos reflexionen al voltant de les formes i l'ús d'aquests instruments en contextos cerimonials i profans.

30 €
Venda a la recepció del Museu
Díaz-Latorre, X., Estevan, P. (2013).

La Guitarra dels lleons. CD

Barcelona: L’Auditori, Museu de la Música de Barcelona.

Amb quatre guitarres originals de l'època de la col·lecció del Museu de la Música. Xavier Díaz-Latorre, guitarra i Pedro Estevan, percussió. La crítica dels Premis Enderrock li ha atorgat el guardó al millor disc del 2013.

El Museu de la Música de Barcelona acull una extraordinària col·lecció de guitarres, considerada una de les millors del món per la seva qualitat i varietat. Entre les iniciatives adoptades per promoure i preservar aquest valuós patrimoni, cal destacar el seu programa de conservació i recerca que ha permès que moltes d'aquestes guitarres recuperin el so original fins al punt de ser utilitzades musicalment.

Un dels resultats és l'enregistrament d'aquest CD amb l'ajuda i col·laboració de Xavier Díaz-Latorre, destacat especialista en instruments històrics de corda polsada. Les guitarres seleccionades són la Guitarra dels Lleons, una guitarra italiana -totes dues de principis del segle XVIII-, l'emblemàtica guitarra Torres de mitjans segle XIX i una construïda per J. Pagés. El CD inclou obres dels compositors Isaac Albéniz, Ferran Sor, Santiago de Murcia, Gaspar Sanz i Francesc Guerau.

15 €
Venda a la recepció del Museu

Pàgines