Publicacions

Ayats i Abeyà, Jaume / Rossinyol i Panella, Oriol / Escalas i Llimona, Romà / Laguna de la Mata, Óscar / Martí i Llobet, Joan / Cuscó Pallarès, Imma

El claviorgue Hauslaib del Museu de la Música de Barcelona

Documenta Universitària

El claviorgue de Lorenz Hauslaib és un dels instruments més singulars i sorprenents de la rica col·lecció del Museu de la Música de Barcelona. És un objecte peculiar i enginyós que reuneix les mecàniques d’un petit orgue i les d’una petita espineta que poden sonar alhora, mesclant els dos timbres, i que s’encabeixen dins d’un moble luxós de dimensions petites.nÉs un dels poquíssims claviorgues del segle XVI que es conserven a tot el món, i molt probablement l’únic que, 400 anys després de la seva construcció, està en condicions de ser tocat obtenint, amb els materials de l’època, un resultat sonor magnífic i captivador. Això ha estat possible gràcies al llarg procés de recerca, d’estudi i de restauració impulsat pel Museu, i que ha tingut el privilegi de reunir la rigorosa tasca de recuperació realitzada pel constructor Joan Martí i pel taller d’orgueneria Gerhard Grenzing.nAquest llibre reuneix les informacions i els estudis dels equips que han dut a terme la recuperació sonora, i inaugura les publicacions especialitzades del Museu de la Música, alhora en paper i en llibre electrònic (que permet incorporar audiovisuals amb interpretacions de l’instrument). L’objectiu és la difusió del coneixement i de les recerques al voltant dels fons de les col·leccions. Al final del llibre en paper, hi ha un codi per accedir gratuïtament al llibre electrònic.nHeus aquí cinquanta anys de la trajectòria de la institució capdavantera en l’estudi i la recuperació del patrimoni català d’instruments musicals.

25€
Venda a la recepció del Museu

Edició electrònica: 

10€
Cole, Michael / Gómez Ábalos, Pablo / Schwarz, Kerstin

El piano de taula Zumpe & Buntebart del Museu de la Música de Barcelona

Documenta Universitària

El «sofisticadament» senzill pianoforte dissenyat i construït el 1766 per Johannes Zumpe (1726-1790) va ser el veritable propulsor de la trajectòria social, comercial i creativa del piano. Ens referim, doncs, a un constructor i un instrument capitals en la història del piano. El Museu de la Música de Barcelona en conserva un exemplar datat el 1776, just 10 anys després de l’inici d’aquesta trajectòria.
Gràcies al llarg procés de recerca, estudi i restauració impulsat pel Museu, i realitzat per l’organòloga Kerstin Schwarz, aquest instrument ha recuperat la seva bellesa i expressió originals, obrint una nova finestra sonora a una època que va establir els fonaments de la cultura i societat moderna. Aquest llibre situa l’instrument en el context social i en descriu el procés de restauració amb articles dels especialistes Michael Cole, Pablo Gómez Ábalos i Kerstin Schwarz.
Aquesta nova publicació continua les edicions especialitzades del Museu de la Música, alhora en paper i en llibre electrònic, que van començar amb el claviorgue de Lorenz Hauslaib.
Al final del llibre en paper, hi ha un codi per accedir gratuïtament al llibre electrònic.

28 € (inclou ebook / incluye ebook / ebook included)
Venda a la recepció del Museu
Editor, Horacio Curti ; texts/textos, Jaume Ayats, Hae Sook Kim, Horacio Curti, Keith Howard, Simon Mills, Rafael Caro, Jiwon Song, Heesun Kim

Eolssigu! Els sons de Corea

Ajuntament de Barcelona

En diverses pràctiques musicals tradicionals coreanes és corrent sentir el percussionista o algú de l’audiència emetre l’expressió eolssigu! (llegiu “oisshigo”). Aquest mot, ric en significats i de difícil traducció, busca donar ànim a l’artista i alhora transmetre el propi entusiasme per l’actuació. Un terme ple d’ambigüitat, no només en la definició sinó també en l’ús: expressiu i viu dins de les practiques musicals. Aquestes han estat les qualitats que ens han portat a escollir eolssigu com a emblema de l’aproximació a l’univers sonor de Corea que aquí us presentem.

Aquesta publicació acompanya l’exposició del mateix nom, creada conjuntament entre el National Gugak Center de Seül i el Museu de la Música de Barcelona, que té lloc en aquest museu entre octubre de 2017 i juny de 2018. Al mateix temps, prova de compensar l’escassedat de publicacions en llengua catalana i castellana sobre els instruments musicals, la música i especialment les practiques musicals clàssiques i tradicionals de Corea.

15 €
Venda a la recepció del Museu
Aiats, J., Arqués, R., Campo, J., Casacuberta, M., Rabaseda, J. (coordinador) (2017)

Granados, de París a Goya

Barcelona: L'Avenç

L’Enric Granados més europeu, innovador i modernista es mostra a l’exposició commemorativa de l’aniversari del compositor (el 2016 s’ha commemorat el centenari de la seva mort i enguany fa 150 anys del seu naixement a Lleida) que organitzen el Museu de Lleida i el Museu de la Música de Barcelona. A més d’explicar el seu vessant com a pianista i pedagog, es mostra la seva connexió amb el París de la Belle Époque i les avantguardes del moment tot reivindicant, així, el vincle de Granados amb el modernisme i la dimensió europea i multidisciplinar de la seva obra. L’exposició parteix del moment en què Granados arriba a París, l’any 1887. L’impacte de la modernitat d’una ciutat que acaba de construir la Torre Eiffel i la influència de Wagner i Berlioz, sense la qual no s’entén el seu vincle amb el teatre, l’aboquen a la recerca de l’obra d’art total (unint música, literatura, pintura i fins i tot l’evocació de les olors, molt presents a l’exposició). L’exposició també explica la seva faceta com a pianista i pedagog, amb els enregistraments sonors que va fer amb rotlles de pianola, el sistema més avançat del seu temps; i una reconstrucció de la “Tartana”, on va compondre part de l’òpera Goyescas, completen l’exposició –comissariada pel musicòleg Joaquim Rabaseda– que es tanca explicant la seva relació amb la pintura de Goya.

10 €
Venda a la recepció del Museu
Martínez-Jacquet, E., Ammann, R., Ayats, J., Chantrenne, C., Leclair, M., Rossinyol, O. (2013)

Escultures musicals: instruments d’Àfrica, Àsia, Oceania i Amèrica

Barcelona: Fundación La Fontana.

El catàleg recull la selecció de 130 instruments musicals de la Fundació La Fontana que formen part de l'exposició temporal al Museu de la Música (del setembre de 2013 a l'abril de 2014), i que són una mostra excepcional de l'interès internacional d'aquesta col·lecció formada per Helena Folch-Rusiñol i Alejandro Maluquer. Abasten principalment les àrees geogràfiques d'Africà, Àsia i Oceania, amb alguns destacats exemples d'Amèrica. Les fotografies de cada una de les peces ressalten la bellesa i qualitat artística d'aquestes escultures i els textos reflexionen al voltant de les formes i l'ús d'aquests instruments en contextos cerimonials i profans.

30 €
Venda a la recepció del Museu
Escalas, R. (dir.). (2010)

Un sol món, músiques diverses. Guia del Museu de la Música de Barcelona

Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

Guia que permet conèixer la col·lecció d'instruments i documents musicals que es mostren al Museu de la Música a través d'un recorregut per la història de la música, l'art i els instruments musicals. Es destaquen els instruments més importants i ens aproxima al coneixement del nostre llegat musical i a la singularitat del nostre patrimoni i la seva aportació cultural i artística. També inclou la música i els instruments d'altres terres i cultures posant l'accent en la idea de viatge i diversitat del patrimoni musical mundial.

La guia està àmpliament il·lustrada amb material fotogràfic dels instruments i documents musicals, com també dels espais d'exposició del museu.

18 €
Venda a la recepció del Museu
Albéniz, I. (2011)

Marcha militar para piano por el niño de 8 años Isaac Albéniz

Barcelona: Museu de la Música, Bellaterra Música.

No es coneix cap reedició d'aquesta peça i és per això que el Museu de la Música de Barcelona, que conserva en els seus fons un exemplar d'aquella primera edició, té l'interès de donar-la a conèixer en format facsímil tal i com es presentà a finals de segle XIX.

És una peça senzilla de marcat aire triomfal que il·lustra musicalment l'efecte de les tropes militars desfilant, situació viscuda en ocasions pel petit Albéniz donada la condició militar del seu pare. Està dedicada al General Prim (Vescomte de Bruch), amic personal d'Àngel Albéniz.

Aquest facsímil complementa la recent edició del conte El petit Albéniz que inclou el primer enregistrament comercial de l'obra dins el marc de col·laboració entre el Museu de la Música i Edicions Bellaterra Música.

4 €
Venda a la recepció del Museu
Albéniz, I., Granados, E. (2010)

Azulejos, obra finalitzada per Enrique Granados

Barcelona: Biblioteca de Catalunya, Museu de la Música.

"Azulejos: una obra de la mà de dos compositors, separada en tres fragments, conservada en diverses institucions i reunida novament al cap de gairebé cent anys. Aquest seria el resum del llarg periple realitzat per aquest manuscrit que va iniciar Isaac Albéniz el mateix any de la seva mort, i que va continuar i acabar el seu amic Enric Granados. La Biblioteca de Catalunya i el Museu de la Música de Barcelona publiquem l'edició urtext juntament amb el facsímil d'Azulejos, amb l'ànim de posar a l'abast de tothom la versió original de l'obra totalment recuperada perquè sigui més divulgada, estudiada i interpretada...". Dolors Lamarca, Directora de la Biblioteca de Catalunya.

"Quan Isaac Albéniz morí l'any 1909, tot just havia iniciat la composició d'un dels seus nous projectes, la segona suite d'obres per a piano titulada Azulejos, possiblement encomanada per un editor francès com a conseqüència de l'èxit que tingué en aquest país la Suite Iberia. Si el destí no va permetre a Albéniz ni tan sols acabar-ne el primer temps, el Prélude, en canvi va brindar al seu estimat amic Enric Granados l'oportunitat de recollir-ne el manuscrit per continuar-lo, sense cap sutura aparent, fruit d'una profunda identificació amb l'obra i la personalitat d'Albéniz...". Romà Escalas, Director del Museu de la Música.

Carpeta amb el facsímil i l'edició urtext d'Azulejos, amb textos de Dolors Lamarca, Imma Cuscó, M. Rosa Montalt i Romà Escalas.

20 €
Venda a la recepció del Museu
Escalas, R. (dir.). (2007)

El Museu de la Música de Barcelona a la Casa Quadras. 1983-2011

Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

Recorregut per l’activitat que el Museu de la Música ha desenvolupat en relació amb la música, l’educació i el patrimoni des del 1983 fins al 2001 a la Casa Quadras de Barcelona, que li ha permès convertir-se en un referent estatal i europeu en la seva especialitat, apropar-se a nous públics i donar-se a conèixer a la ciutat.

12 €
Venda a la recepció del Museu
Escalas, R. (dir.) (1991)

Catàleg de la col·lecció d’instruments

Barcelona: Ajuntament de Barcelona.

Catalogue of the instrument collection of the Museu de la Música published in 1991. It contains 1,348 entries. In addition to considering its technical descriptive function, this publication laid the bases for the normalisation of both the musical terminology in general and the terminology of musical instruments in particular, as well as for the adoption of universal criteria in the systematised classification of the instrument families. This is a unique musicological reference tool.

Pàgines