Recerca i relacions internacionals
Planificació, avaluació, recerca i innovació
Un dels objectius de l'IMPD és conèixer la realitat de les persones amb discapacitat de la ciutat de Barcelona i elaborar propostes d'actuació adequades a aquestes necessitats a mig i llarg termini. També és necessari analitzar els serveis propis i adaptar-los a les necessitats emergents, o crear nous serveis i dissenyar nous projectes.
En l’àmbit de la recerca, es promou l’estudi de la realitat i les necessitats de les persones amb diversitat funcional i es promou la difusió del coneixement entre la ciutadania, les entitats del sector de la discapacitat i, a un nivell més tècnic, entre els i les professionals.
L’acció de planificació i avaluació se centra en projectes d’especial complexitat, com el Servei de Transport Especial o el Pla d’Accessibilitat Universal de Barcelona, així com en el seguiment i avaluació de les activitats pròpies i l’elaboració d’indicadors i informes amb voluntat d’innovació, transparència i millora contínua. També es treballa per una ciutat més inclusiva, garantint que els plans i programes transversals de l’Ajuntament consideren l’accessibilitat i les necessitats de la ciutadania amb diversitat funcional.
Finalment, destaquem la participació en projectes d’innovació amb finançament europeu que s’inicien el 2023 sobre mobilitat i participació.
Relacions internacionals i cooperació
En l’àmbit internacional, l’IMPD col·labora amb altres ciutats europees mitjançant l'intercanvi d’experiències i la internacionalització d’un model de ciutat inclusiu i respectuós amb les persones amb diversitat funcional, compartint estratègies i coneixements. Destaca el lideratge del grup de treball d’Eurocities “Barrier-free cities for all", un espai que permet l’enriquiment mutu i la cooperació amb actors de l’àmbit europeu. Podeu consultar l'informe de balanç del 10è aniversari del grup d'Eurocities.
També cal mencionar l'acord de col·laboració entre Amman i Barcelona en matèria d'accessibilitat (Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i Direcció de Relacions Internacionals i Cooperació), que permet aportar l’experiència de Barcelona en matèria d’accessibilitat i disseny universal. L’acord ha permès tractar temes com l’accessibilitat en la planificació urbanística i el disseny urbà, però també la detecció i atenció precoç en petita infància. A més, aquest acord reforça els llaços entre pobles i aconsegueix millors condicions de vida per als habitants més vulnerables.
-
En la línia d'investigació i desenvolupament de models, destaquem els darrers estudis:
- Avaluació del projecte pilot de “Suport al joc per a infants i adults amb discapacitat” (2023).
L’any 2022, l’IMPD ha impulsat un projecte pilot adreçat a famílies on els infants o els adults responsables tenien una discapacitat que els limitava el gaudi de les àrees de joc de la ciutat en igualtat de condicions. Aquest projecte pilot dona compliment a dos plans estratègics municipals (el Pla de joc a l’espai públic 2030 i l’Estratègia contra la soledat 2030). Una vegada acabat el projecte pilot, on 36 famílies han rebut el suport personal de professionals del lleure per assistir a les àrees de joc desitjades, se n’ha avaluat la implementació per tal de poder elaborar una proposta de servei estable per al futur.
http://hdl.handle.net/11703/133446
- Anàlisi de la situació de la soledat en relació amb les persones amb discapacitat (2022).
Aquest treball identifica tres àrees importants per lluitar contra la soledat no desitjada de les persones amb discapacitat: l'accessibilitat, la participació i la formació de les persones en habilitats socials i emocionals. http://hdl.handle.net/11703/126823
- Resultats de la fase de diagnosi de l’estat de l’accessibilitat a Barcelona 2021, primera fase del Pla d’accessibilitat universal de Barcelona 2018-2026 (2021).
Anàlisi del grau d’accessibilitat física, sensorial i cognitiva de més de 636 equipaments municipals i serveis (centres de serveis socials, centres esportius, oficines d’atenció a la ciutadania, centres cívics, museus, centres d’atenció primària, mercats, biblioteques, universitats, cinemes, restaurants i hotels), de tota la xarxa de transport públic (metro, bus, tramvia i tren) i de seixanta llocs web municipals. Les dades recollides entre els anys 2017 i 2019 fan referència a l’entorn, els accessos, els punts d’atenció al públic, la mobilitat horitzontal i vertical en els equipaments i l’accés als serveis higiènics i als diferents espais dels equipaments (despatxos, auditoris, vestuaris, etc.). El diagnòstic conté dades com la distància de l’equipament al punt de transport públic, la presència de places d’aparcament properes per a persones amb mobilitat reduïda, l’amplada de portes i dels passadissos, la presència de graons, la inclinació de les rampes, l’existència de paviments podotàctils, la presència de taulells de doble alçada, l’existència d’elements facilitadors de la comunicació (plànols en relleu, materials en braille, senyalització amb pictogrames, bucles magnètics), el nivell d’il·luminació i l’accessibilitat dels ascensors o dels elements dels serveis higiènics.
A més, el diagnòstic inclou l’anàlisi de l’accessibilitat de més de 1.000 quilòmetres de carrers i places dels 73 barris de la ciutat. Les dades recollides s’agrupen en nou àmbits (l’estat dels paviments, els pendents, la presència d’obstacles a l’itinerari de vianants accessible, l’amplada de la vorera, els guals de creuament, les places d’aparcament PMR, els canvis de nivell, les proteccions —amb baranes i passamans— i la presència i correcta col·locació dels paviments podotàctils).
http://hdl.handle.net/11703/123579
- “Suport al joc per a infants i adults acompanyants amb diversitat funcional 2021” (2021): el projecte de recerca i recomanacions encarregat a l’Institut Guttmann s’enfoca en el repàs bibliogràfic, l’elaboració de propostes pel disseny i la implementació del futur servei de suport al joc. El propòsit del servei és fomentar la inclusió i la cohesió social dels infants i adolescents amb discapacitat i combatre dinàmiques d’exclusió social, en el marc del Pla del joc a l’espai públic amb l’horitzó 2030. http://hdl.handle.net/11703/132005
- “Els salaris i el perfil de les persones amb discapacitat a Barcelona” (2020): els salaris de les persones amb discapacitat el 2020 van ser, de mitjana, de 22.838 €/any. Aquesta xifra és lleugerament inferior a la de l’any 2019 (23.120 €/any). El salari de 2020 suposa una bretxa salarial per discapacitat del -25,8% respecte al col·lectiu sense discapacitat, que va tenir un salari mitjà de 30.792 €/any. La bretxa del 2020 ha estat menor que la registrada un any abans, com a conseqüència de la pujada del salari mínim interprofessional (SMI). http://hdl.handle.net/11703/12425
- “El greuge comparatiu econòmic de les persones amb discapacitat de la ciutat de Barcelona” (2019): el greuge econòmic és el cost addicional que comporta viure amb una discapacitat en igualtat de condicions que les persones de l’entorn. Aquest estudi analitza aquest cost addicional que assumeixen les persones amb discapacitat i les persones del seu entorn per tal d’arribar a un estàndard de vida mitjà.
EN: http://hdl.handle.net/11703/118536
CAT: http://hdl.handle.net/11703/116060
- “Model del Servei d’Assistència Personal de Barcelona (SAP-BCN)” (2019): defineix els passos a seguir per aconseguir el creixement del servei de tal manera que s’hi garanteixi el dret d’accés a totes les persones amb discapacitat. http://hdl.handle.net/11703/123182
- “Creixem: model municipal dels centres de desenvolupament infantil i atenció precoç (CDIAP) de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat” (2019): defineix les característiques dels CDIAP de Ciutat Vella i de Nou Barris per garantir una atenció terapèutica, global, integral i interdisciplinària de màxima qualitat a tots els infants d’aquests districtes que necessiten atenció precoç i per fer de la prevenció primària i secundària una prioritat. http://hdl.handle.net/11703/119533
- “Els salaris i el perfil de les persones amb discapacitat a Barcelona” (2019): els salaris de les persones amb discapacitat el 2019 van ser, de mitjana, de 23.120 €/any, uns ingressos una mica superiors als de l’any 2018. La bretxa salarial per discapacitat s’ha situat en un 26,1%. Els joves amb discapacitat (fins a 29 anys) tenen el salari més baix dels analitzats, amb 15.299 €/any, amb una participació en el mercat laboral molt limitada: representen el 6,8% dels assalariats amb discapacitat, mentre que, entre la resta dels assalariats, aquesta mateixa franja d’edats suposa pràcticament un 20% dels treballadors. http://hdl.handle.net/11703/121277
- “Persones amb reconeixement legal de discapacitat a la ciutat de Barcelona” (2019): estudi d’anàlisi en xifres de la població amb certificat de discapacitat de la ciutat de Barcelona tenint en compte criteris com l’edat, el gènere i el tipus de discapacitat. http://hdl.handle.net/11703/124123
- “Persones amb reconeixement legal de discapacitat a la ciutat de Barcelona” (2017): estudi d’anàlisi en xifres de la població amb discapacitat de la ciutat de Barcelona tenint en compte criteris com l’edat, el gènere i el tipus de discapacitat. http://hdl.handle.net/11703/113591
- “Avaluació de l’impacte social del Servei d’Assistent Personal de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat” (2014): estudi que neix amb l’objectiu d’avaluar l’impacte social del Servei d’Assistència Personal per consolidar-lo dins de la cartera de serveis socials per a persones amb discapacitat. http://hdl.handle.net/11703/91164
- “Avaluació de l’impacte social del Programa d’inserció laboral de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat a Parcs i Jardins de Barcelona” (2013): estudi elaborat amb l’objectiu de conèixer l’impacte social del Programa d’inserció laboral de Parcs i Jardins, en què intervé l’Equip d’Assessorament Laboral de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. Identifica els beneficis dels programes per a tots els agents implicats i estudia la viabilitat d’implantar-los en altres empreses públiques. http://hdl.handle.net/11703/91099
-
L’IMPD té com a funció informar i sensibilitzar sobre la realitat de les persones amb discapacitat i, per aquest motiu, promou i participa en l’elaboració de publicacions en revistes de caràcter tècnic i divulgatiu. L’objectiu és propiciar canvis positius en la mirada i les actituds vers el col·lectiu de persones amb discapacitat. Alguns exemples dels articles promoguts en els darrers anys són:
Mestres Petit, Alba [et al.]. “The Accessibility Chain: a Challenge and an Opportunity for Cities and People with Disabilities”. The Journal of Public Space, vol. 7, núm. 2 (2022). Disponible a: <https://www.journalpublicspace.org/index.php/jps/article/view/1604/868>.
Portell, Laura; Morera, Sergi; Ramalhinho, Helena. “Door-to-Door Transportation Services for Reduced Mobility Population: A Descriptive Analytics of the City of Barcelona”. International Journal of Environmental Research and Public Health, vol. 19, núm. 8 (2022). Disponible a: <https://mdpi-res.com/d_attachment/ijerph/ijerph-19-04536/article_deploy/ijerph-19-04536-v2.pdf?version=1649675446>
Morera, Sergi [et al.]. “El suport contra l'exclusió laboral de les persones amb discapacitat en context covid-19”. Barcelona Societat (2020). Disponible a: <https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/revista/04_sergi_morera.pdf>.
Soler, Assumpta [et al.]. “La Xarxa Barcelona per al Desenvolupament Infantil i l’Atenció Precoç. Aliança d’impuls”. Barcelona Societat (2019). Disponible a: <https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/revista/18_experiencies_assumpta_soler_bcn24_cat.pdf>.
Institut Municipal de Persones amb Discapacitat. “El greuge comparatiu econòmic de les persones amb discapacitat de la ciutat de Barcelona”. Barcelona Societat (2019). Disponible a: <https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/revista/revista14-art2-1-greuge-comparatiu-economic-persones-discapacitat-barcelona.pdf>.
Cotrina, Dolors [et al.]. “Els salaris de les persones amb discapacitat a Barcelona”. Barcelona Societat (2018). Disponible a: <https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/revista/10_cotrina-costa-morera-trujillo-profunditat-23-cat.pdf>.
Bestraten, Sandra [et al.]. “Comerç Amic sense Barreres (CASBA). L’experiència dels barris del Casc Antic, Sants i la Marina”. Barcelona Societat (2018). Disponible a: <https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/sites/default/files/revista/09_bestraten-experiencias-22-cat.pdf>.
Pereda, Noemí (dir.); Bartolomé, Marina. La vulneració dels drets de les persones diagnosticades amb trastorn mental de la ciutat de Barcelona. Universitat de Barcelona, (2018). Disponible a: <https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/bitstream/11703/128499/1/InformeSalutMental.pdf>
-
El Banc d’Experiències i Bones Pràctiques (Bones Pràctiques Socials) recull un conjunt d’experiències i projectes dels diferents departaments de l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona que compleixen uns estàndards de qualitat. L'objectiu del banc és donar visibilitat a les experiències amb resultats satisfactoris, destacar i reconèixer la pràctica professional i compartir-la amb altres persones.
Us donem a conèixer les experiències impulsades per l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, que formen part del Banc de Bones Pràctiques Socials:
- 2023. Oci Inclusiu als Centres Cívics. Projecte que promociona i dona suport a la participació de les persones amb diversitat funcional en els Centres Cívics de la ciutat i potencia que els espais, les propostes culturals, els tallers i les iniciatives que es realitzin en aquests equipaments siguin accessibles i inclusives Bones pràctiques:
nfo a: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/oci-inclusiu-als-centres-c%C3%ADvic - 2022. Banc del Moviment. Xarxa solidària de productes de suport: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/banc-del-moviment-xarxa-solid%C3%A0ria-de-productes-de-suport
- 2021. Encàrrec de Gestió de Parcs i Jardins. Enfocament integral per millorar la inclusió laboral de persones amb discapacitat: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/encomanda-de-gesti%C3%B3-parcs-i-jardins
- 2021. Les possibilitats terapèutiques del medi aquàtic per als infants i les seves famílies. Mulla't i et sorprendràs: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/les-possibilitats-terap%C3%A8utiques-del-medi-aqu%C3%A0tic-als-infants-i-les-seves
- 2021. Hort al terrat. Aprenentatge i autonomia de les persones amb discapacitat a través de l'agricultura urbana: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/hort-al-terrat
- 2017. Espai d'Inclusió de les Corts. Fent del barri un referent en inclusió social: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/espai-dinclusi%C3%B3-de-les-corts
- 2016. Comerç Amic Sense Barreres. Tothom es beneficia d'una ciutat més accessible: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/casba-%E2%80%93-comer%C3%A7-amic-sense-barreres
- 2015. Teatre infantil accessible. Accés a la cultura en igualtat de condicions: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/teatre-infantil-accessible
- 2015. Acompanyar des del cos. Un projecte preventiu a partir del massatge infantil: https://ajuntament.barcelona.cat/dretssocials/ca/bones-practiques-socials/acompanyar-des-del-cos
- 2023. Oci Inclusiu als Centres Cívics. Projecte que promociona i dona suport a la participació de les persones amb diversitat funcional en els Centres Cívics de la ciutat i potencia que els espais, les propostes culturals, els tallers i les iniciatives que es realitzin en aquests equipaments siguin accessibles i inclusives Bones pràctiques:
-
L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat promou l’accessibilitat i la inclusió de les persones amb discapacitat. A continuació, trobareu les últimes guies, recursos i vídeos creats per ajudar a implementar criteris d’accessibilitat en diferents àmbits.
Innovació social
“3D per a Tothom” (2023): Projecte de disseny i fabricació de jocs de taula accessible i d’un element de suport per acoblar el comandament activador dels semàfors acústics al bastó blanc de mobilitat i a l’arnés del gos pigall, a través de la tecnologia 3D i el tall làser. La Guia ràpida per obtenir els productes està disponible a: https://media-edg.barcelona.cat/wp-content/uploads/2024/01/29170302/Guia-rapida-per-obtenir-els-productes-de-suport-i-els-jocs-de-taula-incl._Imatges.pdf)
“Fitxes descriptives per arribar a punts d’interès de la ciutat” (2021): Recull de 64 fitxes descriptives del recorregut a peu entre el punt de transport públic més proper fins a l’àrea de joc, parc, platja i també una selecció de museus de la ciutat. Cada fitxa inclou el recorregut d’anada i tornada i les referències utilitzades habitualment per les persones amb discapacitat visual com la presència de semàfors acústics, la localització de paviments podotàctils, indicacions seguint les agulles del rellotge, situació respecte de la façana o la referència acústica del trànsit de la ciutat, així com el patrimoni cultural i vegetal que incorpora l’itinerari.
https://bcnroc.ajuntament.barcelona.cat/jspui/handle/11703/125908
Comerç
“Fem accessible el nostre comerç” (2017): guia il·lustrada per ajudar a implementar mesures d’accessibilitat física i comunicativa al comerç de la ciutat.
Comunicació
“Sordesa. Sordceguesa. Recomanacions per comunicar-nos amb persones amb sordesa i sordceguesa” (2019): guia breu per conèixer què és la sordesa i la sordceguesa, amb consells i recursos per a una comunicació efectiva.
“Guia de comunicació inclusiva per construir un món més igualitari” (2019): guia per comunicar amb un llenguatge inclusiu i respectuós amb diferents col·lectius. Elaborada per l’Ajuntament de Barcelona.
“Atenció a persones amb necessitats comunicatives especials als serveis municipals” (2014): informació i recomanacions per a l’atenció personal i telefònica de persones amb necessitats de comunicació específiques.
“Accessibilitat comunicativa: recull de bones pràctiques” (2008): recull de bones pràctiques en accessibilitat comunicativa recollides fins ara a l’Observatori Europeu per afavorir l’intercanvi d’experiències i el coneixement entre ciutats.
Cultura
“Exposicions accessibles: criteris per eliminar les barreres de la comunicació i facilitar l’accés als continguts” (2016): decàleg per fer exposicions accessibles per a tots els públics i que contribueixin a fer efectiu el dret universal a la cultura. Elaborat conjuntament amb l’Institut de Cultura de Barcelona.
Disseny
“Guia per elaborar PDF accessibles des d’Adobe InDesign” (2016): pautes que ajuden a fer que els documents PDF generats des del programa InDesign siguin més accessibles per a les persones amb discapacitat. Molt útil per a professionals de la comunicació i del disseny.
Drets
“Guia pràctica per a la defensa dels drets de les persones amb discapacitat física” (2018): una guia elaborada conjuntament amb la Federació ECOM perquè les persones amb discapacitat puguin conèixer els seus drets i defensar-los.
-
Trobareu un resum de la normativa bàsica sobre els drets de les persones amb discapacitat.
Per a més informació, us podeu posar en contacte amb la Secretaria Jurídica de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat enviant un missatge de correu electrònic a secretariaimpd@bcn.cat.
Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat
La Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat (CIDPD) va ser aprovada el desembre del 2006 per les Nacions Unides i suposa un avanç en el reconeixement de drets de les persones amb discapacitat.
Amplia el concepte de discapacitat, ja que el planteja com un “concepte que evoluciona i que resulta de la interacció entre les persones amb deficiències i les barreres degudes a l’actitud i a l’entorn que eviten la seva participació plena i efectiva en la societat, en igualtat de condicions amb les altres”. Els principis generals de la Convenció són el respecte a la dignitat inherent, l’autonomia i la independència, la no-discriminació, la participació i inclusió plenes i efectives en la societat, el respecte per la diferència i l’acceptació de la diversitat, la igualtat d’oportunitats, l’accessibilitat, la igualtat entre homes i dones i el respecte a l’evolució de les facultats i la identitat dels infants.
Els estats que ratifiquen la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat queden obligats a adequar la normativa interna al seu contingut. L’Estat espanyol va ratificar la CIDPD i va entrar en vigor a l’ordenament jurídic el 3 de maig de 2008.
A continuació, farem referència als principals drets reconeguts a la CIDPD i el desplegament normatiu que se’n fa en la normativa estatal i catalana.
Article 5: igualtat i no-discriminació
- Discriminació o tracte desigual a causa de la discapacitat a la Llei 19/2020, de 30 de desembre, d’igualtat de tracte i no-discriminació.
Article 9: accessibilitat
- Facilita un marc normatiu propi en matèria d'accessibilitat d'acord amb les directrius internacionals, europees i estatals a la Llei 13/2014, de 30 d'octubre, d'accessibilitat.
- Vot accessible per a les persones amb discapacitat visual al Reial decret 1612/2007, de 7 de desembre, pel qual es regula un procediment de vot accessible que facilita a les persones amb discapacitat visual l’exercici del dret de sufragi.
- Supressió de les barreres arquitectòniques per a les persones amb discapacitat física a la Llei 15/1995, de 30 de maig, sobre límits del domini sobre immobles per eliminar les barreres arquitectòniques a persones amb discapacitat.
- Condicions d’accessibilitat universal per a totes les persones en l’accés i la utilització dels espais públics urbanitzats a l’Ordre TMA/851/2021, de 23 de juliol, per la qual es desenvolupa el document tècnic de condicions bàsiques d’accessibilitat i no-discriminació per a l’accés i la utilització dels espais públics urbanitzats.
- Espais públics urbanitzats comprensibles, practicables i utilitzables sota els principis d'accessibilitat universal i no-discriminació a l'Ordre TMA/851/2021, de 23 de juliol, per la qual es desenvolupa el document tècnic de condicions bàsiques d'accessibilitat i no-discriminació per a l'accés i la utilització dels espais públics urbanitzat.
Article 12: igual reconeixement com a persona davant la llei
- Supressió dels procediments de modificació de la capacitat a la Llei 8/2021, de 2 de juny, per la qual es reforma la legislació civil i processal per al suport a les persones amb discapacitat en l’exercici de la seva capacitat jurídica.
- S'aplica el Decret llei 19/2021, de 31 d’agost, pel qual s’adapta el Codi civil de Catalunya a la reforma del procediment de modificació judicial de la capacitat.
Article 23: respecte de la llar i de la família
- Supressió de les esterilitzacions forçoses de les persones amb discapacitat a la Llei orgànica 2/2020, de 16 de desembre, de modificació del Codi penal per a l’erradicació de l’esterilització forçada o no consentida de persones amb discapacitat incapacitades judicialment.
Article 24: educació
- Educació inclusiva per a les persones amb discapacitat atenent a les seves necessitats específiques al Decret 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Article 25: salut
- Regulació de l’autonomia del/de la pacient a la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l’autonomia del pacient i de drets i obligacions en matèria d’informació i de documentació clínica.
- Regulació de l’eutanàsia a la Llei orgànica 3/2021, de 24 de març, de regulació de l’eutanàsia.
Article 28: nivell de vida adequat i protecció social
- Prestacions econòmiques i ajuts socials per a la promoció de l’autonomia i la inclusió social mitjançant la valoració del grau de dependència de cada persona a la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l’autonomia personal i d’atenció a les persones amb situació de dependència.
Per a més informació, podeu consultar les pàgines web següents:
- La pàgina web del Comitè sobre els drets de les persones amb discapacitat de l’ONU
- El text sencer de la convenció sobre lectura fàcil
Estratègia pels drets de les persones amb discapacitat 2021-2030
La Unió Europea ha aprovat el document “Unió per la igualtat: estratègia pels drets de les persones amb discapacitat 2021-2030”, per intensificar l’acció europea i millorar la vida de les persones amb discapacitat a través de les accions coordinades entre els estats membre i la UE.
Podeu consultar el text de l’estratègia.
Llei general sobre els drets de les persones amb discapacitat
És la principal llei de reconeixement dels drets de les persones amb discapacitat. Aquesta llei preveu aspectes com el grau de discapacitat, les prestacions que implica, l’atenció sanitària i farmacèutica, així com la participació en la comunitat en igualtat de condicions i sense cap discriminació, i també garanteix l’accés a l’educació o l’ocupació.