Barxiluna برشلونة : (Des)memòria del passat i present islàmic | El currículum
Un espai per debatre i analitzar la transmissió del racisme a través dels discursos i formes de representació de l'islam en els llibres de text vinculats al currículum educatiu català.
El 15 de març 2023, en el marc del cicle Barxiluna برشلونة :(Des)memòria del passat i present islàmic, l'Espai Avinyó i l'Oficina d'Afers Religiosos amb la col·laboració del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) – Les Corts, van proposar un espai de debat i treball sobre com s'ha transmès la història i la presència islàmica en diverses assignatures del currículum educatiu català.
Per emmarcar el debat, comptem amb les intervencions de: Hallar Abderrahaman, treballadora social; Amanda Hawthorne i Marita Zambrana Vega membres de SOS Racismo Madrid, entitat que va elaborar l'informe "Aprendiendo racismo: Racismo estructural en libros de texto" (2023).
A partir de l'anàlisi de texts de les principals editorials, la perspectiva antiracista i experiències vinculades amb l'àmbit educatiu, analitzem de forma conjunta els continguts, discursos i formes de representació de l'islam en els llibres de text que s'utilitzen avui dia a l'àmbit català i debatem sobre algunes mesures concretes per revertir aquesta forma de racisme que es reprodueix en aquest àmbit.
Destaquem algunes reflexions del debat:
- Per a Marita Zambrana l'educació formal és un dels espais de transmissió de representacions que mantenen i reforcen el racisme estructural.
- Hallar Abderrahaman ens convida a pensar sobre la confusió teòrica per definir el terme islamofòbia, producte d'una definició de racisme molt limitada (vinculada a prejudicis, estereotips, discriminació per color de pell, etc.) i no per una perspectiva que identifica el pes de l'estructura i les institucions en la legitimació de la supremacia occidental en tots els àmbits de la vida.
- En els llibres de texts "els musulmans són tractats, en general, en abstracte i són sistemàticament ignorats en les grans fites de la història", comenta Amanda Hawthorne, parlant d'una estratègia de poder per la invisibilització dels seus coneixements (matemàtiques, astronomia, filosofia, etc.).
- Marita i Amanda proposen que les editorials tinguin en compte els coneixements i la mirada crítica de les persones provinents d'Àfrica, Àsia i Llatinoamèrica en la creació dels llibres de text de l'àmbit educatiu de cada comunitat autònoma.