Presentem les últimes activitats sol·licitades a través del catàleg!

..
05/02/2024 - 13:41 h

Les activitats ofereixen eines pedagògiques i comunicatives que tracten temàtiques interculturals per tal de contribuir a desmuntar els imaginaris discriminatoris sobre la diversitat cultural a la ciutat mitjançant formats amens i creatius.

A través de la dansa, la fotografia, la creació artística, el rap o la formació, el Catàleg és un recurs per acompanyar els processos i el treball al voltant de la interculturalitat d’entitats, escoles i altres col·lectius en els diferents territoris i barris de la ciutat.

Aquestes darreres setmanes s’han dut a terme les següents activitats:

Joc de taula | Fronteres invisibles

El passat 12 de gener es va dur a terme aquesta activitat amb un grup de 10 joves de l’Espai Jove la Pau-Verneda (ASME).

L’activitat, dinamitzada per Fronteres Invisibles SCCL, es presenta com un espai de joc on cada participant es posa al lloc d’una persona migrant que acaba d’arribar a l’Estat Espanyol i l’objectiu és poder aconseguir el permís de residència.

La valoració dels participants és que l’activitat ha sigut molt interessant, ja que facilita posar-se en la pell de les persones que migren i dona eines per combatre el racisme.

Rimant Rumors

El 12 de gener, també es va dur a terme el taller de Rimant Rumors a l’Institut Salvador Seguí, amb 30 alumnes del PFI estètica i perruqueria amb l’objectiu de donar eines d’interculturalitat per a un grup divers.

L’entitat sol·licitant valora que l’activitat va ser de molta utilitat, ja que les temàtiques tractades connecten amb les realitats de l’alumnat, sobretot a PFI, i perquè van poder generar un debat sobre situacions de desigualtats socials que viuen al seu dia a dia.

El 31 de gener, es va fer el mateix taller a l’Institut de secundària Caterina Albert amb 25 alumnes de 4t ESO, amb l’objectiu de desenvolupar competències interpretatives, i consciència social, utilitzant el poder de la música com a eina transformadora.

L’activitat dinamitzada pel Centre d’Estudis Africans i interculturarls (CEAi), presenta el hip-hop com a eina per mostrar la diversitat cultural. Durant el taller els i les participants tenen l’oportunitat d’expressar-se a través de llenguatges que els són familiars, com el ball i la música.

L’objectiu de l’activitat és impulsar una reflexió crítica per part dels i les joves entorn del racisme i la discriminació, per tal de fomentar les relacions interculturals i el respecte.

Ho fem rimant

El 24 i 31 de gener, es va oferir aquest taller a l’Escola Patronat Domènech, per a 25 alumnes de sisè amb diferents nivells d’aprenentatge i amb un bagatge cultural divers.

L’entitat dinamitzadora va valorar que tant l’escola com els infants han estat sempre oberts i compromesos amb el taller i que el missatge s’ha pogut treballar de manera molt conscient i satisfactori.

L’activitat que dinamitza la Fundació Pere Tarrés, presenta el hip-hop des del vessant del rap i el trap com a mètode per generar un diàleg sobre els prejudicis i fake news. Aquesta iniciativa tracta, no només de promoure un diàleg sobre què entenem per diversitats i comunitat, sinó que també es vol fer a través d’una metodologia atractiva, lúdica i dinàmica per posar en qüestió el discurs imperant sobre joves, immigració, LGBTIQ i feminismes.

Ruta de la memòria Gitana i la Rumba Catalana a l’Ecomuseu Urbà Gitano de Barcelona

El 24 i 25 de gener es van dur a terme dues rutes d’aquesta activitat amb dos grups de 50 alumnes de 3r ESO de l’Escola Poble-sec, amb l’objectiu de treballar un projecte artístic relacionat amb la rumba.

Les participants valoren que el recorregut pel carrer de la Cera els hi ha fet aprendre coses, llocs, activitats que abans desconeixien.

L’Associació Carabutsí, ofereix aquesta activitat amb l’objectiu de preservar, investigar i divulgar la memòria i la cultura gitana i reivindicar un patrimoni simbòlic i material, que forma part de la memòria històrica del Raval i de la ciutat de Barcelona.

Mira qui parla – Titelles del món

El 27 de gener es va dur a terme aquesta activitat al Centre Cívic Can Basté, amb un grup de 20 infants i les seves famílies, dins d’un projecte pels més petits, on es promouen activitats interculturals.

La valoració de l’entitat sol·licitant és que aquesta activitat fa reflexionar als més petits sobre conceptes bàsics com el color de la pell i la diferència, utilitzant un llenguatge molt adaptat a les edats.

Amb aquesta activitat que ofereix l’Associació Hibiscus, els infants no només creen les seves pròpies titelles sinó que hi poden jugar en un petit teatret. Gràcies a les preguntes llançadores que fa la dinamitzadora, les participants poden expressar idees, sentiments, crear les seves pròpies històries, així com representar fets de la vida diària. És una activitat que convida a fer volar la imaginació, i alhora ens acosta a la diversitat ètnica d’avui dia en la nostra societat.

Racisme a les xxss? Estratègies comunicatives per combatre’l

El passat 29 de gener es va dur a terme aquesta activitat amb 50 alumnes de 2n d’ESO a l’Institut Fort Pius, provinent de diferents centres de primària i de diferents nacionalitats i cultures.

L’Associació Intercultural Llatins per Catalunya, ofereix aquesta activitat amb l’objectiu que les participants puguin dissenyar una campanya per xarxes que incorpori la mirada intercultural, posant en pràctica exemples i temes concrets. Alhora, també s’analitza el contingut i les campanyes que circulen per les xarxes per descobrir quins són els i les referents de lluita contra el racisme.

Migrantour Barcelona, explorant els mons de Barcelona

El 29 de gener es va fer aquesta activitat amb l’objectiu de fomentar l’esperit crític, dirigida a dos grups de joves de 14 a 16 anys, que participen en el Casal dels infants del Raval.

L’entitat sol·licitant valora que el fet que la xerrada ubiqués molts conceptes en les vivències personals de les dinamitzadores, enriquia el discurs i facilitava l’apropament del missatge.

Aquesta activitat, dinamitzada per Nexes Interculturals, ofereix un Tour que pretén abordar la interculturalitat de la ciutat amb una visió local i internacional a través de guies que expliquen la seva cultura i la seva història durant el recorregut. La migració és un concepte global que recorre la història de la humanitat i és un eix de canvi a les nostres ciutats.

L’efecte Pigmalió. El poder de les expectatives

El 31 de gener es va fer aquesta activitat amb 25 alumnes del segon curs del cicle formatiu d’integració social del CECAC.

L’activitat, dinamitzada per D-CAS, es treballa a través d’una dinàmica experiencial, on les persones assistents experimenten un efecte pigmalió, se’n deriva l’exposició teòrica de l’origen i mitologia de l’anomenat “efecte Pigmalió”.

Junt amb la il·lustració a través d’exemples reals i fragments de pel·lícules, es treballa la presa de consciència sobre les expectatives que ens hem format de nosaltres mateixos/es i de quina manera permetem (o no) que ens condicionin.

Més informació:

Us recordem que les activitats del Catàleg estan a disposició de les entitats, els serveis i els equipaments de Barcelona de manera gratuïta.

Recorda que per trobar l’activitat que més s’escau a les teves necessitats hem elaborat uns filtres de cerca per públic destinatari, temàtica i tipologia d’activitat que t’ajudaran a trobar el que estàs buscant. Dona una ullada a les noves activitats i demana una activitat! 

Avui dia, totes les activitats s’estan fent de forma presencial, sempre que es puguin respectar del tot les mesures de seguretat. Si teniu dubtes, escriviu-nos a antirumors@bcn.cat i farem el possible per assessorar-vos i ajudar-vos a fer l’activitat!