Inici / Noticia / Us presentem les últimes activitats que hem fet al Catàleg Antirumors!

Us presentem les últimes activitats que hem fet al Catàleg Antirumors!

Les activitats s’estan duent a terme, aplicant les mesures que marquen les autoritats sanitàries, per garantir la seguretat de les participants. Us animem a sol·licitar-les!

Aquestes darreres setmanes s’han dut a terme les següents activitats, us fem extensible una mostra de les fotos destacades:

‘Paraula d’una nena negra’

El passat 15 de març, els infants del Casal infantil del Coll, acompanyats per les seves famílies, van dur a terme l’activitat de teatrefòrum ‘Paraula d’una nena negra’, que consisteix en un conte teatralitzat (combina ball, cant i titelles) al voltant de l’experiència d’una nena petita que viu racisme i com això afecta la seva identitat i com s’hi ubica o es situa en aquest context concret.

Les valoracions dels i les participants a l’activitat han estat molt positives. Consideren que és molt important difondre el missatge i, sobretot, entre els més petits per a que les noves generacions no siguin continuistes amb el racisme. També han destacat que l’activitat permet posar-se dins la pell de la protagonista. La recomanarien pel missatge que transmet al públic i per la manera que ho fa.

Han destacat l’originalitat, i que els infants han gaudit de l’espectacle mentre han après valors, ja que sovint totes les obres i espectacles són de gent blanca. També ressalten el missatge antiracista.

Valoració de la persona responsable del Casal infantil del Coll: La valoració ha estat bona i l’activitat ha transmès adequadament el missatge antirumors, perquè el missatge ha arribat als infants i s’ha creat debat

El 24 de març, els adolescents de 13 i 16 anys de l’Escola Especial Paideia, van dur a terme la mateixa activitat ‘Paraula d’una nena negra’.

Valoració de l’entitat dinamitzadora: La valoració ha estat molt bona i comenta que els alumnes han participat i compartir. L’activitat es va realitzar en un pati i el fet que els joves es poguessin veure entre ells les cares, va ser molt interessant.

‘Titelles antirumors: A Babel amb patinet’

El passat 18 de març, els infants de P3 de l’Escola Rius i Taulet, van dur a terme l’activitat ‘Titelles antirumors: A Babel amb patinet’, un espectacle teatral de titelles basat en les relacions interculturals i que posa en relleu el valor de la diversitat cultural.

Valoració de la persona responsable de l’escola: “La valoració ha estat molt bona, l’espectacle ha estat molt bonic i els hi ha agradat molt, però potser els nens eren molt petits per entendre el missatge antirumors”.

‘Mira qui parla, titelles del món’

L’activitat ‘Mira qui parla, titelles del món‘, s’ha realitzat dues vegades en les últimes setmanes. Una primera, va ser el dia 18 de març a l’Escola Rius i Taulet, on les participants van ser alumnes del curs de P4.

Aquesta activitat s’adapta a les edats, així en aquesta edició les titelles es van fer amb cartolines de colors diferents, i utilitzant altres materials, collage i dibuix. Les professionals responsables del centre van valorar l’activitat com a molt positiva, comentant que el missatge era clar i entenedor per als infants, i estava ben explicada la idea que es volia transmetre.

Per altra banda el passat 7 d’abril es va tornar a fer a l’Escola Baró de Viver. En aquest cas les alumnes eren una mica més grans (entre 8 i 9 anys) de tercer de Primària. Al ser alumnes més grans, l’activitat va girar al voltant de fer titelles però aquest cop de tela, utilitzant mitjons reciclats. L’activitat combina reflexió col·lectiva al voltant de temes com el racisme i les discriminacions i també creació artística ja que es passa a crear una titella aplicant els conceptes apresos.

La valoració de la responsable del centre ha estat molt bona i comenta que l’activitat ha obert un espai de reflexió sobre el que s’associa al color de la pell però amb un to amè i apte per a infants. Ha afegit que després de fer l’activitat, dinamitzarà una reunió de les docents del centre per seguir treballant amb la perspectiva intercultural i antirumors que podem trobar a altres espais com la Xarxa BCN Antirumors.

Des de l’Estratègia Barcelona Antirumors es fa una tasca d’acompanyament a aquells centres i entitats que després de realitzar una activitat del catàleg vulguin seguir treballant amb la mirada intercultural. Així es vol potenciar un treball de procés transformador i a llarg termini. Les activitats del catàleg són moltes vegades una porta d’entrada.

‘La mirada crítica’

El passat 15 d’abril es va celebrar a l’Institut Salvador Seguí l’activitat ‘La mirada crítica’, dinamitzada per l’associació El Parlante. L’activitat anava adreçada un grup de joves que estudia un cicle formatiu de grau superior- CFGS de Mediació Comunicativa.

La valoració per part de la responsable de l’escola ha estat molt bona i comenta que l’activitat ha estat molt dinàmica i adaptada a les preferències de l’alumnat. Ha anat a qüestionar, de forma intercultural, certs discursos discriminatoris i com desactivar-los.

Les persones assistents han valorat que és molt important tractar aquests temes perquè hi ha molta discriminació cap a persones de certs orígens ètnics. I que a nivell general quasi no se’n parla.

‘El meu món, el meu personatge’

Els dies 24 i 26 de març, un grup d’estudiants de grau d’educació primària, de la Universitat de Barcelona, van dur a terme l’activitat ‘El meu món, el meu personatge’, adaptada al format virtual i a les seves necessitats, tenint en compte que els alumnes seran futures professores, i que estaven estudiant una assignatura per tractar temes de diversitat.

L’activitat es va centrar en una formació per part del tallerista sobre formes de pedagogia, i eines per tal de treballar temes al voltant de la diversitat d’una forma crítica i respectuosa. L’activitat, de dues hores de durada, va repassar exemples d’activitats que s’han dut a terme en diferents centres educatius i amb franges d’edat diferents. Aquest punt va permetre debatre sobre experiències ja provades i veure els encerts i les mancances a nivell pedagògic i intercultural.

La docent de l’assignatura i persona que va fer la demanda valora que l’activitat ha estat realment útil ja que s’ha adequat al que es va sol·licitar, i a la demanda de l’alumnat. El formador ha estat molt clar i l’activitat molt ben organitzada. Després de fer l’activitat, seguiran fent un treball de presentacions grupals sobre diversos dels punts abordats en aquesta activitat i com a continuïtat del que s’estava treballant a l’assignatura ‘Atenció a l’alumnat en situació de risc d’exclusió social’.

Per part de l’alumnat, les valoracions també han estat molt bones. Han comentat que l’activitat aporta eines per treballar a l’aula, que la recomanarien per l’enriquiment de les experiències, les quals han semblat molt interessants i útils.

S’ha coincidit en valorar positivament el fet que s’expliquen situacions reals on es van dur a terme les activitats, aportant una visió en la qual des de la classe no s’havia aprofundit tant. A més, es transmeten valors essencials referents tant a l’àmbit personal, a l’àmbit de l’educació, a l’àmbit familiar, com a la vida en general.

Més informació:

Us recordem que les activitats del Catàleg Antirumors estan a disposició de les entitats, els serveis i els equipaments de Barcelona, de manera gratuïta. I aborda un seguit de temàtiques interculturals amb formats amens i creatius.

Avui dia, totes les activitats s’estan fent de forma presencial sempre que es puguin respectar les mesures de seguretat en la seva totalitat. Tanmateix si alguna entitat sol·licitant ho requereix, existeix la possibilitat de fer-les en línia, adaptant les activitats al format online.

Si tens dubtes, escriu-nos a plainterculturalitat@bcn.cat i farem el possible per assessorar-te i ajudar-te a fer l’activitat!

Comparteix aquest contingut