Els infants de la Font d'en Fargues fotografien els seus desplaçaments a l'escola en un projecte de recerca que acabarà amb recomanacions sobre com han de ser els carrers del barri perquè més nens i nenes puguin anar i tornar sols de l’escola.
El projecte Click-Kids, que s’està desenvolupant durant el curs 2024/25 amb la participació principal dels alumnes de les escoles públiques de la Font d’en Fargues, té com a objectiu principal generar coneixement sobre la percepció dels infants durant els seus desplaçaments a l’escola, per poder, a partir d’aquí fer recomanacions de polítiques que puguin afavorir la mobilitat autònoma dels infants: és a dir, que els nens i nenes puguin moure’s pels carrers del barri de manera autònoma amb seguretat i tranquil·litat.
Inspirat en el projecte “La Ciudad de las niñas y los niños” de Francesco Tonucci, i a partir de la metodologia del fotoveu, infants d’entre 10 i 12 anys fotografien tot allò que els crida l’atenció en el trajecte de casa a l’escola. Aquestes imatges serveixen com a punt de partida per a converses col·laboratives, on es recullen les seves impressions i vivències.
Gairebé un centenar d’infants de les escoles, Heura, Àngels Garriga i Pit Roig ja han participat al Click-Kids, un projecte que dona protagonisme a la mirada dels infants, fent efectiu el seu dret a ser escoltats i poder opinar sobre les qüestions que els afecten. Al final de curs, els resultats es traslladaran a les persones responsables de la mobilitat i l’espai públic del districte d’Horta-Guinardó, amb l’objectiu d’influir en la planificació de polítiques urbanístiques.
El Click-Kids és dirigit per l’Institut Metròpoli i la Universitat Autònoma de Barcelona. Compta amb el suport de l’Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona (IIAB) i el suport econòmic de
l’Ajuntament de Barcelona.
Etapes del projecte.
L’activitat contempla 4 fases obligatòries i dues més d’opcionals.
1. Sessió d’introducció: Xerrada participativa dirigida als infants, on l’investigador explicarà els beneficis de la mobilitat autònoma i les barreres actuals.
2. Treball de camp: Els infants realitzaran les fotografies sobre els seus desplaçaments.
3. Co-interpretació de les imatges: Els infants explicaran els aspectes rellevants de les seves fotografies.
4. Sessió de retorn: Es presentaran els resultats als infants participants.
Addicionalment, a aquestes sessions obligatòries, es planteja dues sessions opcionals més:
5. Sessió comuna amb les altres escoles.
6. Sessió explicativa a persones responsables del Districte Horta-Guinardó.