Companyies en residència 2023/2024

Homo Bellicus /Cia La Crispeta

Quantes mentides sobre l’Antiguitat portem a dins? HOMO BELLICUS és una esquerda que pretén enderrocar el mur que el patriarcat ha construït al voltant del coneixement històric. Un passat diferent i amagat que ens dona una perspectiva de que tot el que coneixem avui podria ser molt diferent.

HOMO BELLICUS és un projecte amb el qual es vol reflexionar sobre la interpretació de la Història que se’ns ha venut com a societat. Estem acostumats a escoltar manipulacions de la Història recent de les nostres societats cap a un relat polític determinat però hi ha una Història que és un consens per a totes les persones amb independència de la seva posició política: “l’Antiguitat”. Tots hem après un relat simplista de les societats antigues que va lligat a un concepte lineal de l’evolució humana. En les últimes dècades hem descobert que no és així, però aquests nous descobriments encara no han arribat al relat social i educatiu

 

Rojo Tabú / Ass. Tu Danzas

És possible parlar de cicle menstrual, vulves, sang i compreses a través de la Dansa? Rojo Tabú és un viatge, on el moviment i la Dansa aborden l'estigma de la menstruació, per treure la llum les contradiccions i l'escassa informació present a la nostra societat sobre aquest tema, fent èmfasi en l’alliberament duna societat patriarcal. Nascuda com a projecte de dansa-teatre comunitari, la Performance d'improvisació de Rojo Tabú investiga sobre la possibilitat de transformar un treball d’Art comunitari en una peça de composició instantània. El cos es redescobreix com a cos menstruant i dansaire, que no té por, estima, allibera i eleva la consciència col·lectiva. Sense vergonya de mostrar-se, parla al món, trencant clixés d'alguna cosa que és tan natural com la menstruació.

 

Joves de Merda / Cia. Casa Paquita

 Un grup de joves que estan a punt de canviar el mon, veuren trontollar la seva realitat davant del pensament que mai no seran capaços de construir un mon ideal, ja que no se’l poden imaginar. Per fer front a aquesta crisi, intenten generar un mon ideal, endreçat, calculat, just i digne, costi el costi, però se n’adonen que alguna cosa no va bé.

 

Emotional dogs / Cia CrossiMPact

Espectacle de dansa interartística, que sintetitza activament el cos a moviment, l'escenografia interactiva i les projeccions audiovisuals sobre l'escenari per abordar el record d'un esdeveniment traumàtic com un acte de valentia i donar veu a tot allò que no té poder per ser dit.

En concret, aquesta obra explora la noció de trauma com a interrupció de la trama narrativa i intervenció en el flux del moviment corporal, buscant solucions per escapar del cercle viciós a el que un es veu sumit quan la relació entre el cervell racional i l'emocional s'inverteix violentament. Basant-se en el llibre "The Body Keeps the Score: Brain, Mind and Body in the Healing of Trauma" (2014, Bessel van der Kolk, MD), es tracta d'un duet de 50' en què el cos se situa, a través de repetits estímuls fragmentats, en un estat constant de reactivació d'una experiència traumàtica, però abordant-la cada cop de forma diferent

 

Speak English Motherfucker / Vanessa Kamp

Tot i que el títol és una referència directa a les actituds xenòfobes i racistes, destacant la retòrica racista i colonial, SPEAK ENGLISH MOTHERFUCKER qüestiona moltes coses, inclòs qualsevol impuls cap a un comportament autoritari o controlador, gran o petit, les hegemonies de la identitat cultural i la performance de les relacions que construïm entre nosaltres i el món. SPEAK ENGLISH MOTHERFUCKER serà un nou sol de 60 minuts que es basa en la dansa i el moviment, la performance, noves dramatúrgies, el treball sonor experimental, la instal·lació performativa, i la improvisació. Des de la construcció de personatges fins al disseny d'escenes i la construcció de paisatges sonors, aquest treball utilitza el collage com a metodologia de recerca i pràctica estètica. Aquest treball s'acompanya d'investigacions sociolingüístiques sobre ecolingüística, percepció fonètica i imaginació, animisme, cognició, ideologia, emocions i poder.

 

Entre bous i vaques / Cia. A quatre          

Entre bous i vaques és una peça multidisciplinar pensada per espai exterior - que neix amb la curiositat de barrejar disciplines i recercar la tècnica en un espai escenogràfic definit - que vol explorar, parlar, i desenvolupar una situació inspirada per la frase: veure’s sense conèixer-se, sense reconèixer els altres. Aquesta frase ens ha portat a reflexionar sobre la demència i sobre la vellesa, sobre la memòria i l’oblit, el pas del temps i els records.

 4 Cossos que es toquen, s’empenyen, es suporten, es troben, es miren, s'observen sense veure’s, s'entenen? S'acompanyen. Hibriden dansa i circ, difuminant acrobàcia col·lectiva i expressió corporal.

 

Cinètiques/Fulcre / Helena Canas i Olga Lladó

Fulcre és el punt on queda detingut tot el moviment i a la vegada és el punt a partir d’on es crea tot el moviment. Cinètic com a concepte que relaciona el moviment canviant de dos cossos en relació entre ells. Volem qüestionar-nos el reconeixement del nostre cos, i, la dualitat entre el cos actiu i el cos vulnerable, i rescatar la importància de fer un viatge intern en el qual, com a intèrprets i com a públic ens puguem qüestionar el nostre propi cos i la necessitat de connectar amb ell, i construir així el propi imaginari.

 

Betes del passat, d’ara / Arnau Moreno i Grau

La proposta general del projecte prové de la recuperació de memòria col·lectiva i del coneixement de les tècniques tradicionals de com treballar amb la llana, els seus oficis i manufactures i el paper de les dones, massa cops silenciades en aquestes tasques. Posant especial atenció al cos, vull investigar el moviment que acompanya i/o es pot afegir en relació amb les feines que s'envolten a aquest material tèxtil. Per això cal fer una inversió de rols en clau de perspectiva de gènere, de manera que es promogui un posicionament crític i activista

 

Vacío/ Col·lectiu Collage

Vacío és un projecte de dansa de creació col·lectiva, produït pel Col·lectiu Collage amb la participació de cinc coreògrafs/es de Barcelona: Aina Lanas, Edward Tamayo, Sabrina Gargano, Jordi Cortés i Griselda Marfil, que han treballat amb el col·lectiu per separat, però sota un mateix concepte, el de buit (vacío). Hi ha moltes maneres d'entendre o experimentar el buit, però a totes els uneix una mateixa idea d'absència. Pot la dansa, que parteix de la presència del cos, transitar per aquests significats del buit?

 

Nadarsolas / Col·lectiu Oju

Enmig de la devastació, de l'habitació principal d'una casutxa gairebé en ruïnes i que no trigarà a ser destruïda per una empresa immobiliària, Ruinosa, la propietària de casa, viu sola. Però un matí desperta i s'adona que hi ha tres noves inquilines: el Boig, la Trist i l'Artista creadora de mons, que vénen a omplir els espais buits de la ratera sòrdida i esquerdada on habita Ruïnosa “l'agitadora de consciències”.

 

Les quatre personatges són representació de cossos rebentats i esquerdats, “la mort els va créixer endins abans que poguessin néixer”, són les ningú, les oblidades i excloses. Les caracteritza el patiment de la por al buit i el dolor de la soledat. Però després de conèixer-se a la intimitat, aconsegueixen comprendre i experimentar la realitat que mai no estàs sola, que sempre vas acompanyada.

 

The Journey / Space Human Company

The Journey és un projecte sobre el futur del planeta i la humanitat; en el qual la veu d'animals i plantes esdevé el centre de l'escenari, amb reflexions i punts de vista que trenquen la visió antropocèntrica del món. Companyia resident en el marc del programa Balandra de suport a la creació d’arts escèniques.

 

Raval Wars / Vostok Collective

RAVAL WARS ens connecta amb Flora Puig, una octogenària Jessica Fletcher a punt del desnonament que descobrireu una fosca trama d'especulació urbanística plena d'extorsió, frau i assassinat i que portarà l'espectador des dels carrerons del Raval a les oficines d'un fons inversor a primera línia de mar de Tel Aviv, passant per un càmping nudista on es venera la verge a Sitges, el soterrani del Palau de Justícia d'Arc de Triomf i un camp d'entrenament gihadista. Una història entre el documental real i el fals true crime, que uneix el passat i el present i que beu del crim per parlar de les tragèdies cada cop més presents als barris de la ciutat.

 

Enredadera / Frank Trobot i Valentina Gaia

Projecte artístic comunitari, amb perspectiva feminista i intercultural, que emfatitza el desenvolupament de les arts vives com una eina de transformació social entre la diversitat de cultures que comparteixen el territori del barri del Poble-sec. El projecte involucra una multiplicitat de llenguatges, predominant el moviment/dansa de cada cos, la biografia personal i el territori habitat. Amb aquestes premisses desenvoluparem un procés performatiu col·lectiu, col·laboratiu i de “con-tacte”.

 

Trementina / Cia. Berta Baliu

Amb aquest nou projecte vull posar en valor la tradició oblidada de receptes medicinals, l’acció manual, el viatge i el temps que implica ser trementina i dona. Un temps que es contradiu amb la immediatesa d’avui en dia. Incorporar en el cos actual els coneixements i vivències passades, treballant a partir de textos, fons gràfiques i una recerca en el mateix indret del pirineu i la seva gent. Utilitzar el gest, l’estètica, fins i tot les olors com a partitures de moviment, teatralització i iniciadors d’una dramatúrgia coreografiada en dansa vertical.

 

 

.

Compartir