Indicadors principals
Resultats principals
Una gran riquesa comercial reflex dels districtes i els barris
Els resultats obtinguts a partir de l'anàlisi de les dades recopilades i la comparació amb la campanya anterior (2016) apunten a una estabilitat tant dels formats comercials (a peu de carrer, mercat, centres i galeries comercials) com de la distribució per sectors, en un marc en què ha crescut el nombre d'establiments en actiu fins als 61.558. L’activitat comercial també puja en la majoria dels districtes.
Puja l'activitat, baixen els locals buits
Enguany hi ha prop de 12.933 comerços i serveis actius més, és a dir, s’ha produït un augment del 2,15 % respecte a les dades equivalents de 2016. Aquesta tendència a l’alça s’ha d’interpretar dins del marc de les millores introduïdes al cens de 2019 en pro de la cobertura general de tota la ciutat i la precisió més gran del treball de camp. Actualment, només el 4 % dels locals estan buits.
Estructura comercial: cinc grans grups d’activitats en planta baixa
Amb més de 60.000 locals actius i gairebé 4 establiments per cada 100 habitants, Barcelona té un teixit comercial que garanteix l’oferta necessària per a la ciutadania. Així, un de cada tres establiments es dedica a serveis diversos (36,2 %) mentre que els establiments de comerç no alimentari (22,8 %) i els serveis de restauració (18,2%) representen un de cada cinc establiments. Aproximadament un de cada deu comerços és alimentari (12 %). Aquesta estructura es manté estable des de 2016.
Distribució del comerç al detall: un comerç al detall especialitzat
Dins del sector del comerç al detall, gairebé el 60 % dels establiments (exactament 12.770) corresponen a comerç quotidià alimentari i botigues d’equipament personal, amb un percentatge del 35,7 % i 22,3 % respectivament. Aproximadament un altre 20 % està compost per activitats de comerç quotidià no alimentari (2.692 establiments) i parament de la llar (2.421 establiments). La resta de categories, com l’oci i la cultura i l’automoció tenen una representativitat més petita. Existeix una bossa d’altres comerços al detall que conté activitats diverses i, per tant, difícils d’agrupar de manera homogènia com grans magatzems i hipermercats, maquinària, òptica i fotografia, souvenirs i basars.
Distribució de serveis: cap a la comercialització dels serveis
Un grup divers representa gairebé el 40 % dels establiments de serveis actius en el qual s’inclouen aparcaments, serveis de transport, emmagatzematge, telecomunicacions, locutoris, serveis a les empreses i oficines, agències de viatges, perruqueries i centres d’estètica, tintoreries i arranjaments, veterinaris i mascotes i serveis socials. La restauració també té un pes destacat ja que restaurants, bars i serveis d’hoteleria sumen el 33,4 %.
Els serveis relacionats amb l’ensenyament, la sanitat i la cultura i l’oci assoleixen aproximadament el 15% restant, mentre que els serveis financers i immobiliaris (amb el 3,72 % i el 2,84 % respectivament) acumulen gairebé un altre 6,5 %. Finalment, el 5 % restant són establiments destinats a reparacions i manteniment, neteja i producció.
Dades destacades
Co-finançat per: