El Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) ha posat en marxa aquest 2 de desembre la Comissió de Participació de la comunitat educativa, en la qual al llarg del curs es vol reflexionar a l’entorn de les barreres que dificulten la participació i explorar com fomentar una major implicació dels representants de cadascun dels sectors de la comunitat educativa per assegurar que la seva veu sigui rellevant i influent a l’hora de contribuir a la millora educativa.
Per a la primera sessió de la Comissió es va comptar amb la mestra i pedagoga basca Nélida Zaitegi, la presidenta del Consell Escolar d’Euskadi entre el 2017 i 2020. En la seva intervenció, Zaitegi va reflexionar sobre la participació, i va demanar als membres de la Comissió que en definissin el concepte.
D’aquesta dinàmica en van sortir idees com compartir, opinar, construir o consensuar, però Zaitegi va voler deixar clar que la participació és fer desenvolupar en totes les persones les capacitats i els coneixements per formar-ne un grup en la presa de decisions, i va voler evidenciar que sense poder en la presa de decisions, no hi ha participació.
Segons Zaitegi, per participar hi ha una sèrie d’elements necessaris, que són: voler participar, és a dir, estar disposat a compartir el poder en la presa de decisions, escoltar, sentir opinions que no són les nostres; saber participar, és a dir, tenir coneixements sobre la potencialitat i el sentit de la participació i tenir clar que es tracta de prendre decisions, saber fer, saber prendre part de la participació, tenir tècniques i eines, i, finalment, poder participar, és a dir, disposar dels canals, dels espais i dels mètodes adequats.
La ponent també va voler compartir en la seva intervenció una experiència d’èxit que va impulsar des del Consell Escolar d’Euskadi que va aconseguir la implicació en la millora educativa de docents, alumnat i famílies de diferents municipis bascos.
Després de la ponència de Zaitegi, en el si del grup es va debatre sobre com promoure la participació de l’alumnat, quins mecanismes calen per assegurar que s’està escoltant el que es proposa, de quina manera es pot garantir que els processos de participació siguin positius i constructius o quines diferències es donen d’implicació de les famílies segons l’etapa educativa de l’alumnat.
Els membres de la Comissió van decidir que de cara a les properes sessions de la Comissió de Participació de la comunitat educativa s’abordaran específicament la participació de les famílies i de l’alumnat i les experiències de democratització dels centres.